وزیرنیروگفت:درصورت بی توجهی شهروندان درمصرف بهینه، مجبوریم آب این مشترکین پرمصرف رابه صورت موقت قطع نماییم.

تصمیمی برای افزایش قیمت آب و برق نداریم/ ارزش بیش از 5هزار و 600 میلیارد تومان برای طرحهای دهه فجربه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو امروز در نشست خبری با خبرنگاران، ضمن تبریک ایام دهه فجر با اشاره به اینکه ارزش کل طرحهای مورد بهره‌برداری در دهه فجر بالغ بر 5هزار و 630 میلیارد تومان است گفت: این مسئله یک گام موثر و مثبت برای خدمات رسانی در حوزه آب و برق کشور است.

وی افزود: در این دهه افتتاح سیل ترکیبی گنو که 4 واحد 162 مگاواتی و 2 نیروگاه در چابهار برای اضافه کردن بخار به گاز، همچنین سیبل ترکیبی ماهشهر که اولین 160 مگاوات و دومی نزدیک به 600 مگاوات کلنگ‌زنی‌شان در ایام دهه فجر آغاز می‌شود.

همچنین، بهره‌برداری از شبکه توزیع با رقمی بالغ بر 4553 میلیارد تومان از جمله اقدامات صورت گرفته در این ایام است. 

وزیر نیرو در بخش برق‌رسانی روستاها نیز گفت: برق‌رسانی 319 روستا که 4765 خانوار را شامل می‌شود، با رقم 36 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد. در بخش آبفا نیز 6 تصفیه‌خانه و تاسیسات آب شیرین کن در کنار دریا با سرمایه‌گذاری بالغ بر 62.3 میلیارد تومان با همکاری بخش خصوصی انجام خواهد شد.

وزیر نیرو به 20 طرح آبرسانی شهرها نیز اشاره کرد و گفت: ارزش این 20 طرح 510 میلیارد تومان است که شامل 9 ایستگاه پمپاژ 2365 لیتر در ثانیه و 108 چاه که مجموعا 5726 لیتر در ثانیه توسط تاسیسات به ظرفیت آبرسانی کشور اضافه می‌شود.

وی از افتتاح 4 سد در ایام دهه فجر نیز خبر داد و گفت: بخش برق آبی سد سیمره ، سد سراب گیلانغرب ، سد تنگه همام و طالبان با اعتبار بالغ بر 1725 میلیارد تومان برای این سدها هزینه شده است. تعداد شبکه ابیاری و زهکشی نیز 13 شبکه است که مجموعا 297.6 میلیارد تومان بابت این شبکه‌ها نیز هزینه شده است.

گفت: از مجموع 49.3 میلیارد متر مکعب ظرفیت سدها، 48 درصد ظرفیت پر است.

وزیر نیرو در خصوص وضعیت بارندگی در سال‌جاری تصریح کرد: خوشبختانه امسال به لحاظ بارش شرایط خوبی را داشتیم چنانچه از ابتدای مهر ماه تا 7 بهمن، 134 میلی متر بارندگی را شاهد بودیم که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 60 درصد و در مقایسه با 47 سال گذشته با افزایش 27 درصدی همراه بوده است.

وی با بیان اینکه در شش استان متوسط بارندگی نسبت به سال گذشته با کاهش روبرو بوده است گفت: استان اصفهان با 11 درصد، خراسان جنوبی 25 درصد، خراسان رضوی 8 درصد، سمنان 10 درصد و سیستان و بلوچستان 26 درصد و استان یزد 6 درصد نسبت به متوسط سال گذشته کاهش بارندگی داشته است و این در حالی است که بارندگی در سایر استان‌ها با افزایش همراه بوده است.

چیت‌چیان در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه تا امروز 14 میلیارد مترمکعب ورودی به مخازن در سدها را پشت سر گذاشتیم، گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش 86 درصدی مواجه بوده که علت این مسئله بارش در ارتفاعات بوده است با این حال میزان ذخیره ما در سدها از کل 49.3 میلیارد مترمکعب که گنجایش کل سدها را شامل می‌شود 48 درصد ذخیره آب در سد داریم که امیدواریم در روزهای آینده با ادامه بارش‌ها این درصد بیشتر شود.

وی در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه نیز این طور توضیح داد که در سال‌های گذشته و قبل از طرح احیای این دریاچه هر سال حدود 40 تا 45 سانت کاهش ارتفاع آب را در این دریاچه شاهد بودیم اما امسال این عدد به حدود 11 سانتی‌متر رسیده است و با توجه به میزان بارش‌های صورت گرفته در امسال و نیز با ذوب شدن برف‌ها امیدواریم وضعیت دریاچه ارومیه شرایط بهتری را نسبت به سال‌های قبل تجربه کند.

وزیر نیرو اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت نیرو برای احیای دریاچه اشاره کرد و گفت: تاکنون 110 میلیون مترمکعب آب از سد شهید کاظمی به این دریاچه رها کردیم و در روزهای آینده 70 میلیون مترمکعب رهاسازی آب به این دریاچه را خواهیم داشت.

حمید چیت‌چیان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون قطع آب مشترکین پرمصرف گفت: وزارت نیرو هیچگاه به دنبال قطع آب مشترکین نبوده اما اگر این مسئله با بی‌توجهی شهروندان روبرو شود با توجه به مصوبه هیأت دولت مجبوریم آب این مشترکین پرمصرف را به صورت موقت قطع نماییم.

تصمیمی برای افزایش قیمت آب و برق نداریم

وزیر نیرو در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که درباره افزایش قیمت آب و برق هیچ تصمیمی گرفته نشده است، افزود: قیمت آب به دلیل اینکه به تازگی افزایش یافته افزایش نمی‌یابد.

وی همچنین گفت: ١٣ هزار میلیارد تومان از مطالبات بخش خصوصی امسال پرداخت می شود.

تعیین تکلیف سد گتوند

وزیر نیرو در بخش دیگری از این نشست خبری ردباره تعیین تکلیف سد گتوند و تصمیم شورای عالی آب در این زمینه گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آب، قرار بر این شد که دو راهکار اول دانشگاه تهران مبنی بر مدیریت مخزن و انتقال اب شور اجرایی شود، اما راهکار دوم انتقال اب شور مجددا مورد مطالعه سازمان محیط زیست قرار بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر ، نیرو ، دهه فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
باسلام اکثرکنتورهای اداره آب خراب میباشندقبض دربهمن ماه 94برایم آمده 57000لیتردر35روز. یعنی روزی 1628 لیتر.برایم محاسبه شده هرلیتر 1222 تومان قضاوتش باخودتون این مصرف آب بالاباقیمت لیتری اینفدربااین تورم درست وجدان مردم گناه نکردندیه کم به فکرمامردم باشیدمتشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
سلام جالبه همین امروزبه دلیل عدم پرداخت قبض این نرسیدن قبض ازسوی سازمان اب امده بودانداب ماراقطع کننددرپاکدشت بلوارشمالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
تازه گرون کرده بودید این دیگه تصمیم گیری نمیخواد
آخرین اخبار