مدیر کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه نمی توانیم حاشیه نشینی را فقط محدود به کمربند شهر بدانیم گفت: در درون شهر مناطقی هستند که به مفهوم جامعه شناختی مناطق حاشیه ای هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از مشهد؛ علی اصغر محکی در در نشست کارکرد ارتباطات انسانی در مسایل حاشیه شهر در مشهد افزود: پیش از آنکه سوژه ای آسیب شناسانه باشند، یک واحد انسانی و ارتباطی اند که هم زیستی تعارض آمیزی با شهروندان دارند و یکی از خاستگاههایی که می تواند اصل نظام حاکمیتی را تهدید کند آشوبهای حاشیه نشینی است.

وی با اشاره به این موضوع که مهاجر بودن حاشیه نشین ها باعث شده که با جایگاه شهروند بودن فاصله زیادی داشته باشند، افزود: امروز باید مدیریت شهر به صورت علمی و فعال و نه منفعلانه وارد حل آسیب های اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی شود.

این استاد علوم ارتباطات اجتماعی گفت: مهم تر از حاشیه، حاشیه نشین است و هیچ چیز برای انسان بدتر از این نیست که در میان جمع باشد اما دیده نشود و افراد صاحب حقی هستند که جذب نظام فرهنگی شهر نشده آنها از نظر فرهنگی به عنوان قشری که نه شهری اند و نه روستایی محسوب می شوند.

وی افزود: حاشیه نشینان از نظر اقتصادی دسترسی کمتری به فرصت های اقتصادی رسمی دارند و از حیث اجتماعی دارای ویژگی های اجتماعی به ظاهر شهری هستند ولی کماکان روحیه قبیله ای خود را دارند.

محکی با اشاره به حجم انرژی عاطفی به عنوان یکی از ویژگی های فرهنگی مردم گفت: کمبودهای عاطفی و حمایتی ناشی از حس طردشدگی از ناحیه حاشیه نشینان، مانع مشارکت و همبستگی این طبقه برای حل مشکلات خواهد شد.

وی افزود: نسل دومی که در حاشیه متولد شده مهاجر نیست و می تواند واسطه بین پدران و نسل قبلی شهروندان برای ترمیم حاشیه نشینی شود.

مدیر کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: حاشیه نشینی در ایران برخلاف بسیاری کشورهای پیشرفته ناشی از تخلیه اکثریت روستاها و تغییر کلان در نسبت شهر و روستا نبوده، بلکه از یکسو ناشی از افزایش جمعیت در شهرها و روستاها و از سوی دیگر به دلیل عدم توان و ظرفیت در روستاها بوده است. از این رو باید اقداماتی در حوزه اصلاح و بهبود در مبدا و مقصد برنامه ریزی شوند.

وی با تاکید بر اینکه نمی توانیم حاشیه نشینی را فقط محدود به کمربند شهر بدانیم گفت: در درون شهر مناطقی وجود دارد که به مفهوم جامعه شناختی مناطق حاشیه ای هستند، زیرا تمام ویژگی های اجتماعی، کالبدی، فرهنگی و اقتصادی حاشیه نشینی را در خود دارند ولی در مرکز شهر قرار گرفته اند.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.