لزوم مشارکت‌های مردمی در پیشگیری از سرطان

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: مشارکت‌های مردمی و شبکه‌های اجتماعی در پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان موثر است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر سید محمد هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی امروز در همایش تخصصی عوامل تاثیر گذار در پیدایش و پیشرفت سرطان با بیان اینکه سالانه نزدیک به 90 هزار بیمار سرطانی جدید افزوده می‌شود، گفت: در مجموع 350 هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد و نکته‌ای که حائز اهمیت است اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به سرطان است.

وی با بیان اینکه اغلب کشورهای دنیا اقدامات پیشگیرانه را در راس کار خود قرار می‌دهند، افزود: این کشورها زمینه مختلف پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان را ایجاد می‌کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: در دو هفته گذشته در چارچوب کمپین شهروند سالم در 5 محور مربوط به نمک، روغن، قند، ایدز و سرطان اقدامات پیشگیرانه به منظور آشنایی مردم صورت گرفت تا با تغییر سبک زندگی کمتر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شوند.

وی با اشاره به اینکه با این کمپین تلنگری به مردم وارد کردیم تا آنها به سمت پیشگیری از بیماری‌ها بروند، گفت: نکته‌ای که در این زمینه حائز اهمیت است افزایش مشارکت مردم در اقدامات پیشگیرانه برای ابتلا به سرطان است که باید بستر اجرای این کار فراهم شود.

ایازی با بیان اینکه طی چند سال گذشته در شهرداری بالغ بر 3500 کانون‌ اجتماع سلامت در موضوعات مختلف تشکیل شد، اظهار کرد: رابطین سلامت در این کانون‌ها ایفای نقش می‌کنند و با مردم ارتباط برقرار می‌کنند که در چگونگی سبک زندگی افراد و ابتلای کمتر آنها به بیماری موثر است.

قائم مقام وزیر بهداشت بیان کرد: جلسات پیشگیری از بیماری سرطان می‌تواند پل ارتباطی بین متخصصین و خانه‌های سلامت و مردم باشد تا از این ظرفیت آموزشی استفاده شود و به مردم اقدامات پیشگیرانه آموزش داده شود تا هزینه‌های درمانی به پیشگیری اختصاص یابد.

وی با عنوان اینکه نقش و کارکرد شبکه‌های اجتماعی در محلات بسیار با اهمیت است، اظهار داشت: موسسات خیریه تخصصی باید بدانند پیشگیری از درمان مهم‌تر است و با مشارکت‌های مردمی می‌توانند از ظرفیت‌های تخصصی استفاده کنند و به مردم آموزش دهند تا به سرطان مبتلا نشوند.

ایازی با بیان اینکه تعامل بین موسسه خیریه تخصصی سرطان با شبکه‌های اجتماعی شهری می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری نقش مهمی ایفا کند، افزود: مراکز جامع سرطان با سرمایه‌گذاری در حوزه پیشگیری و استفاده از سلامت یاران و رابطین سلامت باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند و تاثیرگذار در این حوزه باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی سلامت محور، پل ارتباطی قوی بین حوزه‌های تخصصی و مردم ایجاد کنیم و در مناطق و محلات مختلف با برگزاری کارگاه‌های مختلف‌ آموزشی حضور پیدا کنیم و از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده نماییم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.