آسمان ایران همچون بسیاری از کشورهای جهان،هر ساله میزبان پرندگانی مهاجر است که از دور دست ها مسیر مورد نظر خود را می پیمایند.

فریدونکنار،سياه چاله‌ای برای حيات پرندگان/هراس بین‌المللی از نسل کشی پرندگان مهاجر در کشورمان
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،هر ساله موج عظیمی از پرندگان از نقاط دور دست جهان،عزم عزیمت می کنند و با تغییر محیط و بستر زیست و زندگی خویش،شرایط برای بقا خود را تسهیل می کنند.

آسمان ایران نیز مانند بسیاری از دیگر کشورهای جهان میزبان پرندگانی می شود که نفس نفس زنان به شوق زیستن در تالاب های کشورمان فرود می آیند اما این پرواز منحصرا به  فراز و فرودی محض خلاصه نمی شود.

داستان حزن انگیز مرگ پرندگان مهاجر،بخش دیگری از این سکانس تلخ محسوب می شود که به دلیل سودجویی عده ای رقم می خورد.

طبق آمارهای منتشر شده،سالیانه 400 هزار پرنده مهاجر در ایران قربانی می شوند و متاسفانه سهم شهر فریدونکنار در چنین فاجعه ای پر رنگ است و این نقش آنقدر محسوس است که روزنامه لوموند به عنوان یکی از پرتیراژترین و معروف ترین روزنامه های فرانسه و حتی جهان در قالب گزارشی به آن می پردازد.

تورهای هوایی در فریدونکنار به ایستگاه مرگبار پرندگان مهاجر بَدَل می شوند و پس از به دام افتادن میهمانان مذکور در غربتی عذاب آور،در بازارهای این منطقه با قیمت های بالایی به فروش  می روند.

120 هزار تومان برای هر غاز،انگیزه ای نامیمون برای شکارچیان می شود تا در این میهمان نوازی،با مرگ از پرندگان مهاجر پذیرایی کنند.

تجارتی پرسود که ظاهرا نظارتی جدی نیز بر آن اعمال نمی شود که اگر می شد بطور یقین با وضعیت کنونی مواجه نبودیم و کشوری همچون فرانسه نیز آن را دستمایه مخدوش کردن چهره ایران قرار نمی داد.

عاملین  این قتل، برخی از افرادی هستند که زیر چتر مافیای شکار،اقدام به چنین جنایتی می کنند اما این میزبانی تلخ به نام ایران نوشته می شود.

**غارت پرندگان در روز روشن

پرندگان مهاجر یک به یک جان می دهند و ظاهرا کسی توان مقابله با آنها را ندارد.

اسماعیل کهرم،استاد دانشگاه و صاحب نظر محیط زیست در گفتگویی با رسانه ها با اشاره به تلاش محیط بانان برای جمع آوری تورهای هوایی که به واقع دامگاهی برای چنین پرندگانی به شمار می روند عنوان می کند:با وجود تلاش و مشقت های بسیار برای قلع و قمع این تورها از سوی عوامل ذیربط(محیط بانان)و دستگیری متخلفان و تحویل این گروه به مراجع قضایی اما پس از مدتی شکارچیان با این توجیه که از این راه کسب معیشت و درآمد می کنند از بند رها می شوند.

**پشت پرده ای از یک حضور

اظهارات کهرم در خصوص دست های پشت پرده شکار پرندگان مهاجر در فریدونکنار،واقعیتی تلخ را بازگو می کند،وی می گوید:در هفته های گذشته با حضور جمعی از مسئولان محلی و استانی این منطقه(فریدونکنار)به قصد قلع و قمع تورهای هوایی،روانه عرصه های فریدونکنار شدیم که در میانه راه تلفنی لغو برنامه شد و نگذاشتند این اقدام عملی شود.

وی با اشاره به غیر قانونی و غیر شرعی بودن دام های هوایی از ناتوانی در برخورد با مافیای شکار خبر می دهد.

** هر ساله 10 درصد از پرندگان مهاجر در ایران کاهش می یابد


طبق اظهارات کهرم هر ساله 4 میلیون پرنده مهاجر پای به ایران می گذارند که طبق ارزیابی ها و بررسی های لحاظ شده،7 تا 10 درصد از این میزان با کاهش مواجه می شود که این آمار موید عمق تخریب و فاجعه در حوزه نابودی پرندگان مهاجر و به نوعی عرصه زیست محیطی است.

امید آن می رود دستگاه های ذیربط با همیاری مضاعف و پشتیبانی فزاینده از سازمان محیط زیست،با اقتدار و عزمی جدی به این رویه خاتمه دهند.

و در آخر نباید از نظر دور داشت که پرندگان مهاجر با امید،پای به فریدونکنار می گذارند،تاوان این امید مرگ نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار