تیراندازان تاریخ ساز شدند

ملی پوشان تیراندازی با کسب پنج سهمیه المپیک ریو بیشترین سهمیه را در تاریخ تیراندازی ایران به دست آوردند.

تیراندازان تاریخ ساز شدندبه گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان تیراندازی ایران در المپیک 1984 لندن برای اولین بار در رقابت‌های المپیک شرکت کرده است و پس از آن در دوره بعد حضور داشت که در المپیک لندن سال 1984 سه سهمیه در بخش آقایان کسب شد و فرهنگ خسروپناه، مولا زال، محمود سخایی اولین تیراندازان المپیکی ایران بودند تا المپیک 1976مونیخ حضور بانوان در تیراندازی بسیار کمرنگ بود و هیچ بانوی تیراندازی در المپیک حضور نداشت تا اینکه در سال 1996 این رکورد شکسته شد و اولین بانوی تیرانداز ایران به مسابقات المپیک آنتالیا راه یافت که پرچمدار کاروان ایران نیز بود.

 پس از این دوره ورق برگشت و مردان تیرانداز حضور کمتری در المپیک داشتند و بیشترین سهمیه ما متعلق به بانوان بود.
 
البته همه سهمیه‌ها مربوط به رشته های بادی بود و اهداف پروازی تاکنون موفق به کسب سهمیه المپیک نشده است امسال برای المپیک 2016 ریو در 6 مسابقه سهمیه المپیک توزیع شد و تیراندازان ایران توانستند 5سهمیه المپیک را به نام خودشان ثبت کنند و این برای اولین بار در طول تاریخ تیراندازی ایران بود که با تیراندازان 5 سهمیه مستقیم در مسابقات المپیک شرکت می کند.
 
در مسابقات آذربایجان الهه احمدی و نجمه خدمتی با کسب مدالهای طلا و برنز در تفنگ 10 متر بادی سهمیه گرفتند و اکنون نیز با پایان یافتن مسابقات آسیایی هند مه لقا جام بزرگ، پوریا نوروزیان و گلنوش سبقت الهی در رشته های تفنگ و تپانچه سه سهمیه دیگر به دست آوردند.
 
گلنوش سبقت الهی تنها نماینده بخش تپانچه ایران در مسابقات المپیک است که برای اولین بار در تپانچه بادی زنان سهمیه گرفته است.
 
حضور تیراندازی ایران در تاریخ المپیک به شرح زیر است:
 
1984 المپیک لندن سه سهمیه فرهنگ خسروپناه، مولازال، محمود سخایی
 
1960 المپیک رو یک سهمیه غلامحسین مبصر

1964 المپیک توکیو 4 سهمیه ناصر شریفی، غلامحسین مبصر، نصراله ممتحن،‌محمود جعفر کلانی 

1976 المپیک آنتالیا یک سهمیه لیدا فریمان

2000 المپیک سیدنی یک سهمیه منیره کاظمی

2006 المپیک آتن یک سهمیه نسیم حسن پور

2012 سه سهمیه المپیک لندن الهه احمدی ، مه‌لقا جام بزرگ، ابراهیم برخورداری 

2016 المپیک ریو الهه احمدی، نجمه خدمتی، مه‌لقا جام بزرگ، گلنوش سبقت الهی و پوریا نوروزیان و تفنگ بادی مردان نیز برای اولین بار سهمیه المپیک گرفت.
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار