رنگ و نقش و هنر در هفته سوم بهمن ماه، بهانه‌ای برای میزبانی از هنردوستان و علاقه‌مندان شده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنر بازهم به اشکال و فرم‌های مختلف در قالب نقاشی، عکس، مجسمه، چیدمان و .... به استقبال هنردوستان و مخاطبانش می‌رود.
 
شما هم می‌توانید در مکان‌های گوناگونی چون نگارخانه‌ها و فرهنگسراها به مهمانی رنگ‌ها بروید؛ در ادامه این گزارش خلاصه‌ای از برنامه برخی از این هنرکده‌ها را می‌خوانید:
 
 
خانه هنرمندان ایران

فروش سالانه انجمن هنرمندان نقاش ايران در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.
 
اين نمايشگاه در تاريخ 16 تا 26 بهمن ماه سال جاری با هدف عرضه آثار منتخبی از هنرمندان نقاشی و اساتيد برجسته كشور در خانه هنرمندان ايران برگزار خواهد شد.
آثار بسياری از اساتيد مطرح و توانمند هنر نقاشی كشور در اين نمايشگاه با قيمت‌های استثنايي و غير قابل تكرار، ارائه خواهد شد.
آثار عرضه شده در فروش سالانه انجمن با سقف قيمت 5 ميليون تومان به فروش خواهد رسيد و اين فرصتی برای هنردوستان و علاقه مندان جهت خريد آثار با كيفيت و قيمت مناسب ايجاد خواهد كرد. مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه روز جمعه 16 بهمن ماه از ساعت 4 تا 8 عصر در محل خانه هنرمندان ايران برگزار خواهد شد.
 
نگارخانه کمال الدین بهزاد

این گالری از جمعه 16 بهمن تا21 بهمن میزبان نمایشگاهی با عنوان «ضیافت رنگ» می‌شود.

در این نمایشگاه آثاری در زمینه آبرنگ از آبرنگ نگاران رفسنجان به نمایش گذاشته می‌شود. گفتنی است رونمایی از کتاب، بخش دیگری از این نمایشگاه است.
 
کمال‌الدین بهزاد دو

نگارخانه شماره 2 کمال الدین بهزاد نیز از 16 تا 21 بهمن میزبان نقاشی‌های دو هنرمند می شود.

سعیده آرین و سوسن بهارستانی دو هنرمندی هستند که آثار خود را به این نگارخانه می‌آورند.
 
گالری جرجانی
 
این نگارخانه  از جمعه 16 بهمن میزبان نمایشگاهی با عنوان «نمای باز» می‌شود.

در این نمایشگاه آثاری در قالب‌های متنوع چون نقاشی، طراحی، عکس و ویدئو وجود دارد که توسط هنرمندانی چون محمد خلیلی، عباس نسل شاملو، وجید امینی، غزاله رضایی و علی محمد رزاق منش خلق شده‌اند.

این نمایشگاه تا 26 بهمن ماه پذیرای هنردوستان خواهد بود.
 
قوت خیال! خیال هویت؟

این عنوان نمایشگاه گروهی است که از 16 بهمن در گالری دنا برپا می‌شود.

در این نمایشگاه آثاری از بابک اطمینانی، محمدعلی بنی اسدی و محمد فدایی به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین نشست تخصصی نیز با حضور هنرمندان، ایمان افسریان و امیر مازیار یکشنبه 18 بهمن ماه در این گالری برگزار می‌شود و نمایشگاه هم تا 26 این ماه ادامه دارد.
 
 
مرد عمل

«مرد عمل» عنوان یک نماشگاه نقاشی است که این هفته در گالری زیرزمین دستان برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه آثاری از صدرالله بنی اسدی به نمایش گذاشته می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از آن تا 24 بهمن به این گالری مراجعه کنند.
 
 
گالری طراحان آزاد

نمایشگاهی از یک هنرمند به نام آدام دونژ از 16 بهمن در گالری طراحان آزاد برپا می‌شود.

در این نمایشگاه با عنوان آنتروپی آثاری در قالب نقاشی وجود دارد که علاقه‌مندان می توانند برای بازدید از آن تا 27 بهمن به نگارخانه مذکور مراجعه کنند.
 
 
افتتاحیه

نمایشگاه گروهی نقاشی از هنرمندان به نام کشورمان در گالری اورمزد  از 16 بهمن برپا می‌شود.

در این نمایشگاه هنرمندان و اساتیدی چون آیدین آغداشلو، رضا بانگیز، آنه محمد تاتاری، رضا افسری، علیرضا جدی، هدی حسینی، خسرو خسروی، عبدالحمید پازوکی، محسن دایی نبی، رضوان صادق زاده، قدرت اله عاقلی، طلیعه کامران، حسین محجوبی، داور یوسفی، مهرداد محب علی و بهنام کامرانی با آثار خود حضور دارند.

این نمایشگاه تا 28 بهمن برقرار خواهد بود.
 
 
گالری افرند

حمید هادی نژاد هنرمندی است که با آثار خود به گالری افرند می‌آید.

این هنرمند آثار خود را در قالب طراحی-نقاشی و با عنوان «نشانه‌های نرفته»  از 16 تا 30 بهمن در این گالری به نمایش می گذارد.

کامبیز موسوی مقدم در خصوص نمایشگاه نشانه های نرفته این طور نوشته است:
 
شاید بتوان آفرینش هنری را ترکیب چیزها و رخدادهای ظاهرا نامرتبط برای پرده‌برداشتن از واقعیتی پنهان دانست. حمید هادی‌نژاد چنین ترکیب مهیج و تامل‌برانگیزی را در آثار خود به نمایش می‌گذارد.

او با مهارت فراوانی توانسته است به لایه‌های عمیق وجود ما نقب زند و بر پیچیدگیِ و سیالیت موقعیت روانی انسان امروز تاکید  ورزد.  آنگاه که تصویر محصولِ آمیزش قلمرو خیال و واقعیت می‌شود و فی‌البداهگی جای از پیش‌تعیین‌شدگی را می‌گیرد، چیزهای متفاوت و متضاد اجازه می‌یابند درهم تلفیق شوند و پیوسته به‌یکدیگر تبدیل گردند.

پرتره‌ها، اندام‌های جانوری و اعضای بدن همگی طی فرایند دگردیسیِ مستمرْ خود را از محدوده‌های هویتی یکپارچه و پایدار می‌رهانند و در زنجیره‌ای از دلالت‌ها بازتابی از رویاها و تخیلات ما می‌شوند.  این فرایند در طرح‌ها و نقاشی‌های هادی‌نژاد گاه به نفی دوگانه‌ی انسانِ آزاد و ماشین بی‌اراده می‌انجامد و گاه تضاد بین موجودات فراطبیعی و واقعی را به چالش می‌کشد.
 
هنرمند موفق می‌شود نظام بصری نو و منحصربفردی بسازد تا بتواند از میان انبوه تقابل‌ها و آشفتگی‌ها به موجوداتی خودبسنده و وحدت‌مند ‌دست یابد؛موجوداتی که می‌توانند به‌منزله‌ اسطوره‌های شخصی و امروزی باشند. این اسطوره‌ها البته نه دیگر قهرمانند و نه نجات‌بخش، بلکه بیشتر نمایانگر فضای مالیخولیایی و اضطراب‌آور زندگی ما هستند.
 
 
گالری اعتماد یک و دو

این نگارخانه‌ها از 16 تا 27 بهمن میزبان دو نمایشگاه می‌شوند.

«راه خانه‌ام را گم کردم» عنوان نمایشگاهی است که در گالری اعتماد یک برپا می‌شود.

در این مجموعه آثاری از اوژن سیروسی در قالب سفال وجود دارد.

گالری اعتماد دو هم آثار علیرضا معصومی را با عنوان «کنسرو-وار» به نمایش می گذارد که در این نمایشگاه علاوه بر مجسمه، پرفورمنس هم اجرا می‌شود.
 
 
گالری 26
 
شکیبا یوسف زاده هنرمندی است که آثار خود را از 16 بهمن به گالری 26 می‌آورد.

در این نمایشگاه آثاری در قالب نقاشی از این هنرمند به نمایش گذاشته می‌شود که برای بازدید از آن‌ها می‌توانید تا 28 بهمن به این گالری سری بزنید.
 
 
آخرین میمون

«آخرین میمون» عنوان نمایشگاهی است که در گالری محسن برپا می شود.

در این نمایشگاه آثاری در قالب نقاشی از ناهید بهبودیان به نمایش گذاشته می‌شود.

گفتنی است این نمایشگاه از16 تا 28 بهمن برقرار خواهد بود.
 
 
نگارخانه مهروا

گالری مهروا نمایشگاهی با عنوان «ابعاد آزادی فضا» را برگزار می‌کند.

در این نمایشگاه پیمان دوام از 16تا 26 بهمن با آثار نقاشی‌های خود حضور دارد.

 
گالری گلستان
 
در نمایشگاهی در گالری گلستان از 16 تا 28 بهمن نمایشگاهی از لاله آیتی برپا  می‌شود.

در این نمایشگاه آثاری از این هنرمند در قالب نقاشی وجود دارد که علاقه‌مندان به این هنر می‌توانند از آن تا تاریخ مذکور بازدید نمایند.
 

فان
 
گالری «اُ» میزبان نمایشگاهی با عنوان فان می شود.
 
در این نمایشگاه آثاری از مسعود حاج جعفری زاده در قالب عکس به نمایش گذاشته می‌شود.
 
عکس‌های این مجموعه از میان نگاتیوهایی که حاج‌جعفری‌زاده در تابستان سال ۱۳۸۰ در کشور ایتالیا، آلمان و اتریش عکاسی کرده و سه سال بعد در اثر نشت فاضلاب(حدود ۲۰۰۰فریم) دچار آسیب جدی گشته، برگزیده شده‌اند. تجربه عکاس در این مجموعه یادآور تلاش برای جاودانگی، به دست آوردن و از دست دادن در اثر تمدن، و زایش موجودی نو از میان ویرانه‌های این رویا و نهایتا دست‌یابی دوباره است.

این نمایشگاه از 16 تا 28 بهمن برقرار است.
 
 
گالری سیحون  

این نگارخانه نمایشگاه گروهی با عنوان امید را برگزار می‌کند.

در این نمایشگاه گروه چهار خشت آثاری در قالب سفال را به نمایش می‌گذارند و علاقه‌مندان می‌توانند از 16 تا 28 بهمن برای بازدید از این آثار به گالری مذکور سر بزنند.

همچنین امیدقجریان، حسین طباطبایی‌نژاد، رضا تائبی، ساربروجنی، علی جمالی، مجید ضیائی، مصطفی نظری و یاسر رجبعلی از هنرمندان این گروه هستند.
 

شانتی

محمدرضا قیدی با آثار خود از جمعه 16 بهمن به گالری ایده پارسی می‌آید.

در این نمایشگاه که تا 21 بهمن برقرار است آثاری در قالب عکس وجود دارد که در خصوص آن نوشته شده: شانتی که معنی آن از زبان هندی «آرامش درونی» است، تجلی يا پرورش حس گمشده‌ای است كه در فرهنگ خود كمتر با آن برخورد می كنيم.

وقتی صدای هند به گوش می رسد معيارهای انسانی عوض می شود، آرامش درونی عده ای با كمترين ها كه با باورهای قديمی آن ها يعنی: محترم شمردن نظام كاينات، اطاعت از سرنوشت و احاطه بر تمام حركات و سكنات زندگی است، گره خورده است.
 
شانتی بيشتر در تلاش است يادآوری نمايد شتاب و سرعت فضايي كه در حال سيطره همه چيز است، روی ديگر سكه ای است كه در آن طرف خود آرامش و صلح طلبي با كمترين ها را به همراه دارد.
 
 
گالری Ag

این گالری نمایشگاه گروهی عکاسی را با عنوان «تصویرِ کوچک، آینه بزرگ: عکاسی معاصر ایران» برگزار می‌کند.

در این نمایشگاه که از 16 بهمن در گالری مذکور برپا می‌شود، هنرمندانی چون غزاله هدایت، محمد غزالی، پرنیان فردوسی، مهران مهاجر، علی زنجانی، غزاله هدایت، مهرداد نراقی، محبوبه کرملی و پیمان هوشمندزاده با آثار خود حضور دارند و برای بازدید از این مجموعه می توانید تا 12 اسفند به این گالری مراجعه کنید.
 
 
گالری آران
 
طبیعت بی جان عنوان نمایشگاهی است که در گالری آران برگزار می شود.

در این نمایشگاه که از 16 تا 28 بهمن برقرار است آثاری از میریام کویل به نمایش گذاشته می شود که در رابطه با آن نوشته شده : نقاشی‌های میریام کویل، تکه ها و بخش هایی جدا شده از وضعیت زندگی او هستند. با ترکیب برداشت و ادراک از زندگی شخصی اش با اشیاء غیرضروری، هنرمند احساسات و وضعیت ذهنی خود را به تصویر می کشد.
 
سوال اصلی همیشه درباره واقعیت است، و اینکه هنرمند چگونه با واقعیتهای زندگی خود رو برو می شود. اشیایی که به تصویر می کشد آشنا هستند و با قرار گرفتن در کنار هم، به شکل کلاژ، تجربه زیسته او را منتقل می کنند. هنرمند قصد قصه گویی ندارد، بلکه روایت خود را پنهان نگه می‌دارد و ببیننده امکان تفسیر و تعبیر می‌یابد.

او طبیعت بیجانی را به تصویر می کشد که پرهرج و مرج و به دور از نقطه تقاطع، و لرزان و سیال است. اجزاء نقاشی ها به دقت انتخاب می‌شوند و در کنار هم قرار می گیرند، ولی نتیجه نهایی کیفیتی غیر قطعی دارد، مشابه قصه ی تمام نشدنی. قصد هنرمند رسیدن به هم آهنگی و توازن نیست، بلکه نشان دادن ناپایداری زمانه ماست، و با تخریب و دوباره سازی، وضعیت جدیدی ساخته میشود. با در کنار هم قرار دادن زباله، اسباب بازهای دورانداخته شده، گیاهان در حال پژمردن، و با تحریف نهایی نقاشی، هنرمند زمان منجمد شده ای را به تصویر می‌کشد. وضعیت ناتمامی و بی پایانی در همه چیز هنرمند را جلب می کند و بستری باز برای ادامه نقاشی برای او ساخته می شود.
 
طبیعت های بیجان میریام کویل دنیایی مصنوعی است، ثبت لحظه هایی از سیل تصاویری که ما را احاطه کرده اند، پس مانده هایی از قصه‌های روزمره. هنرمند با تثبیت نقش‌های انتزاعی در تقارن با تصاویر تار شده، نگاه بیننده را به دنیای پیرامون خود می برد. دنیایی ذی‌روح با اشیایی پیش پا افتاده، که ثبات و قرار دائمی زندگی و واقعیات آن را به چالش می کشد.

میریام کویل هنرمند ایرانی آلمانی، از سال 1388 در تهران ساکن است. وی در رشته نقاشی در آکادمی هنرهای زیبای شهر درسدن آلمان تحصیل نموده و فعالیت حرفه ای خود را از سال 2004 در برلین آغاز نموده. این نمایشگاه چهارمین نمایش انفرادی وی در تهران و آخرین نمایشگاه انفرادی او در گالری مونیکات مونیخ در سال 2013 برگزار شده است.
 
 
گالری هور

آرش امدادیان هنرمندی است که آثار خود را به گالری هور می آورد.
 
در این نمایشگاه که از 16 بهمن تا 4 اسفند برقرار است آثاری در قالب نقاشی وجود دارد و علاقه مندان به این نمایشگاه می‌توانند تا تاریخ مذکور به این نگارخانه مراجعه کنند.
 
 
داستان همیشگی
 
این هم عنوان نمایشگاه عکسی است که از 16 بهمن تا 3 اسفند در گالری آبی برگزار می شود.

در این نمایشگاه آثاری از فرزاد عظیم بیک به نمایش گذاشته می شود.

عظیم بیک در خصوص این مجموعه عنوان کرده است:   

هر قطعه عکس جز ثبت یک تصویر بر روی نوار حساس به نور و یا هارد دیسک، و جز جدا کردن یک قاب از سایر قابهای پیرامون ما کارکرد دیگری نیز دارد. هر عکس چهارچوبی را مانا می‌کند؛ یک چهره، یک درخت، یک کوچه یا شهر و... . چه فرقی می‌کند که من عکسی را بگیرم و یا شخصی دیگر! چه اتفاقی می‌افتد اگر در قاب عکسهای خانگی‌ و ملموس بجای تصاویر خانواده، دوستان و یا محل‌های مورد علاقه‌مان، عکسی از در یک فروشگاه، چمن کاری پارک، صندلی‌های رها شده در خیابان و یا محل زندگی فردی دیگر داشته باشیم؟ این آشنازدایی چطور اتفاق می‌افتد؟ مناظر شهری و طبیعی چه بار معنایی برای بیننده دارند؟

ثبت هر عکس، لحظه‌ای را از جهان پیرامون ما جدا می‌کند؛ هر عکس قابی است یگانه و رهایی یافته از هرآنچه در اطرافش بوده است. آنچه داخل قابِ یک عکس می‌ماند، می‌تواند ابدی باشد، چون تنهاست. تنهایی چمن، تنهایی یک تابلوی هتل و یا صندلی. صرفاً حرف از همذات‌ پنداری نیست، حرفی دیگر در میان است. صحبت از دیدن تمام قد یک موضوع، شناخت و برقراری ارتباط با آن؛ این بار با ذهنیتی دیگر است. بوته‌ و تکه چمنی در یک پارک، در دنیای روزمره‌مان جایی است برای نشستن و یا عنصری است تزئینی ساخته و پرداخته‌ی ما. اما مواجهه با همان تکه چمن و یا صندلی در قاب یک عکس خوانش و ارتباطی دیگر را طلب می‌کند. این بار این ابژه‌ها (اشیا) هستند که سخن می‌گویند. سکوت یک تکه سنگ شکسته شده و با ما از نسبت اش با جهان و با محیطی که از آن جدا شده و به فضای عکس وارد شده، می‌گوید. دیدن یک شی در عکس، دیداری روزمره نیست، زیرا که حالا آن شی به ابژه‌ای هنری تبدیل شده و دیدارش از جنس و معنایی دیگر است. به همین دلیل ارتباط و کنش ما با عکسها می‌تواند ابدی باشد. تکانه‌ای که بر اثر ذات مکانیکی عمل ثبت عکس، راهی می‌شود به برقراری ارتباط دوجانبه و به اعتباری بینامتنی میان عکس و مخاطب. و این، داستان همیشگی ما در نسبت با دیدن عکس‌ها است.

عکاسی پروژه‌ی «داستان همیشگی» طی دوره‌ای در حدود ۴۰ روز توسط دوربین‌های یکبار مصرف Snap Sights  در شهر تهران انجام شده.  تمام عکسها جز معدودی که مربوط به فضاهای داخلی مثل استودیو، مغازه و منزل است در فضاها و معابر عمومی، خیابان‌‌ها و پارک‌ها عکاسی شده. اینها محیط‌هایی هستند که با آنان بطور موقت و دائم در تعامل بوده و هستم.

دوربین‌های توریستی و یکبار مصرف، دوربین‌هایی نیمه خودکار هستند با بدنه‌ای پلاستیکی، لنز ثابت ۳۰ میلیمتری و فیلمهای ۳۵میلیمتری که عمل نورسنجی و فوکوس در آن بطور خودکار انجام شده و شما بعنوان مصرف کننده‌ی دوربین از طریق چشمی، منظره‌ی مورد نظر را یافته و با شارژ فیلم، دکمه شاتر را فشرده و عکس می‌گیرید. ویژگی این نوع دوربین‌ها در کنار سادگی فوق‌العاده‌شان، نوعی عدم وضوح در سراسر سطح تصویر است. این مساله از ساختار ساده‌ی لنز دوربین نشات می‌گیرد. در این مجموعه به عنوان عکاس دخالت و تغییری در چیدمان صحنه‌ها، مناظر و موضوعات صحنه‌ی عکاسی نداشته‌ام و تنها به ثبت تصویر و جدا ساختن لحظه‌ای از باقی لحظات جهان اطرافم پرداخته‌ام.
 
این ها تعدادی از نمایشگاه هایی هستند که در هفته سوم بهمن با هنر میزبان علاقه‌مندان می‌شوند. 



 
گزارش از: فاطمه شهدوست


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار