سه شرکت بزرگ نفتی اکسان‌، شورون و شلمبرژه می توانند عربستان سعودی را در صنعت نفت شکست دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،وبسایت "ماتلی فول" در مطلبی نوشت: در طول یک سال و چهار ماه گذشته عربستان سعودی با کاهش بهای نفت همچنان تولید خود را افزایش داده است. این اقدام باعث شده تا مشکل تولید افزون 2 میلیون بشکه در روز همچنان پایدار بماند.
عربستان سعودی این استراتژی افزایش تولید نفت ارزان را با هدف از میدان خارج کردن تولید کنندگان غیر اوپک، به خصوص تولیدکنندگان نفت آمریکا، پیش گرفته است. این کشور غنی از نفت باور دارد در صورت وارد کردن آسیب به صنعت نفت آمریکا می تواند سود بیشتری در دراز مدت نصیب خود کند.

تولید نفت آمریکا در طول چهار سال گذشته، از 5.5 میلیون بشکه تولید روزانه در اواسط سال 2011 به 9.5 میلیون بشکه در روز در ماه می 2015، به میزان یک میلیون بشکه در سال افزایش داشته است. این افزایش تولید، سهم عربستان سعودی در بازار 96 میلیون بشکه ایِ روزانه را به شدت تهدید می کند.

کاهش بهای نفت می تواند به عربستان کمک کند تا در دراز مدت سهم بیشتری را در بازار جهانی حفظ و همچنین در برابر پیشرفت انرژی های جایگزین مقاومت کند.

در ادامه این مطلب آمده است: پس از چندین ماه شک و تردید در ارتباط با استراتژی سعودی ها در بازار نفت  بالاخره مشخص شد که این کشور تصمیم دارد راهکار فعلی خود را ادامه دهد. با بهای 30 دلار به ازای هر بشکه، نفت خام به اندازه ای ارزان شده که در چندین سال گذشته بی سابقه بوده است.

با وجود اینکه راهکار فعلی عربستان تاکنون هدف این کشور را برآورده کرده، این کشور بدون مشکل باقی نمانده است و سه شرکت اکسان، شورون و شلمبرژه می توانند عربستان را در این بازی شکست دهند.

پاشنه آشیل عربستان سعودی

با این که همه می دانند عربستان سعودی می تواند تاثیر مستقیمی بر بهای نفت بگذارد، این کشور نمی تواند قیمت پایین نفت را برای همیشه حفظ کند. این کشور بیش از 3 میلیون شهروند دارد که به صورت مستقیم از دولت حقوق می گیرند و تعداد بسیاری دیگر از آن ها نیز به برنامه های دولتی برای تامین مخارج زندگی خود وابسته هستند.

به دلیل کاهش شدید بهای نفت، عربستان سعودی درآمد چندانی از مالیات و صادرات ندارد و ناچار شده تا تعداد کارمندان خود و یارانه ها را کاهش دهد. ماه پیش عربستان از بودجه 840 میلیارد ریالی سال 2016 خود رونمایی کرد، 14 درصد پایین تر از بودجه 975 میلیارد ریالی سال 2015. علاوه بر کاهش مخارج، عربستان از افزایش قیمت موادی همانند آب، برق و سوخت خبر داد. افزایش قیمت ها و هم چنین احتمال کاهش ارزش واحد پول عربستان تورم را در این کشور به مشکل بزرگی تبدیل کرده است.

با توجه به ساختار غیر دموکراتیک عربستان سعودی و بی ثباتی منطقه خاورمیانه، می توان گفت که سعودی ها تا زمانی دوام می آورند که مردمشان حاضر به تحمل سختی ها باشند. وابستگی این کشور به جمعیت خود، محدودیتی زمانی برای استراتژی کاهش قیمت آن ایجاد کرده است که شرکت های خصوصی تولید کننده نفت با آن مواجه نیستند.

شرکت هایی که با عربستان رقابت می کنند

در حال حاضر سه شرکت نفتی بزرگ وجود دارند که می توانند در زمینه تولید نفت با سعودی ها رقابت کنند.

شرکت اکسان در حال حاضر با ثبات ترین تولید کننده نفت محسوب می شود و توانسته با پایین نگه داشتن بدهی و افزایش سود دهی، سرمایه گزاران را راضی نگه دارد. بخش های دیگر این شرکت با موفقیت بالا توانسته اند کمبود درآمد نفتی را جبران و از ضرر دهی جلوگیری کنند.

شورون نیز همانند اکسان توانسته پرداختی سود سالانه خود را افزایش داده و سهام داران را راضی نگه دارد. این شرکت در بخش های بسیاری هزینه های خود را کاهش داده و سعی کرده از ضرر بیش از اندازه جلوگیری کند.

در میان این سه شرکت شلمبرژه بیش از بقیه در زمینه کاهش هزینه ها دست به عمل زده است و در سال گذشته میلادی 20 هزار نفر از 123 هزار کارمند خود را اخراج کرد؛ و امسال نیز احتمالا 10 هزار نفر دیگر را اخراج خواهد کرد.

برداشت سرمایه گذاران

با این که بهای پایین نفت در سال های اخیر نشان داده سعودی ها توانسته اند بخشی از اهداف خود را به دست آورند، این کشور نمی تواند در برابر شرکت های عظیم جهانی مقاومت کند. این شرکت ها هرکدام سرمایه گذارانی دارد که با کاهش سود و کاهش ارزش سهام شورش نخواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار