کاهش مصرف در ژاپن و افزایش تولید در ایران جلوی صعود بهای نفت را خواهد گرفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ وبسایت «اویل پرایس» در مطلبی نوشت: هفته گذشته بهای نفت وست تگزاس 4.62 درصد بالاتر رفت و دو هفته متوالی بالا ماند. این را هم باید گفت که روند بهای نفت هنوز منفی است. بازارهای نفت از این شایعه جان گرفتند که روسیه و اوپک با هم گفتگو خواهند کرد تا تولید را کاهش دهند؛ ولی این شایعه چندان  نیرومند نبود که نفت وست تگزاس را بالای 34 دلار نگه دارد. با کاهش تقاضا و مازاد عرضه، بازارهای جهانی نفت همچنان با فشار کاهش بها رو به رو هستند. بر پایه گزارش آژانس بین المللی انرژی، ژاپن سومین مصرف کننده بزرگ نفت روی زمین است و تخمین زده می شود در سال 2014 روزانه 4.3 میلیون بشکه نفت مصرف کرده باشد. از آنجایی که نفت مصرفی ژاپن وارداتی است، ارزش آن را دارد که پیوند ژاپن با نفت بررسی شود؛ چرا که از سال 1997 واردات این کشور از نزدیک به 1.7 میلیون بشکه در روز به 1.2 میلیون بشکه رسیده است. 

بیشتر نفت وارداتی ژاپن در بخش ترابری (41 درصد) و بخش صنعت (29 درصد) مصرف می شود. افت مصرف نفت و واردات، ریشه در ساختارهای این کشور دارد از جمله کاهش 3.5 درصدی تولید صنعتی از سال 2010 تا دسامبر 2015. همچنین رانندگان جوان ژاپنی کمتر از نسل های پیشین خود رانندگی می کنند و از این رو، دگرگونی فراوانی در ناوگان خودروهای ژاپنی پدید آمده است. 

کاهش واردات نفت اندکی پس از زمین لرزه و سونامی شرق ژاپن در سال 2011، رنگ باخت و برای نخستین بار در دو دهه، در سال 2012 روزی 255 هزار بشکه بیشتر از سال 2011 نفت وارد شد. هرچند که از آن زمان، ژاپن به سراغ گاز مایع طبیعی و ذغال سنگ رفته و برای بهینه سازی مصرف انرژی دست به کارهای دیگری زده است. 

هنگامی که کاهش جمعیت ژاپن با کاهش میزان تولید صنعتی و برنامه های دولت برای افزایش بهره وری مصرف انرژی و رفتن به سراغ دیگر سوخت ها در هم آمیخته شود، آشکار می شود که بازار ژاپن همچنان مصرف فراورده های نفتی را کاهش خواهد داد و دیگر خبری از افزایش مصرف یا افزایش بهای نفت یا گاز مایع طبیعی نخواهد بود.

ایران نیز متعهد شده که به همان تراز صادرات پیش از سال 2012 یعنی روزی 4 میلیون بشکه برگردد و افزوده شدن روزی یک میلیون بشکه بدون شک فشار بیشتری بر بهای نفت خواهد آورد. ایران اکنون می تواند 2.9 تا 3.3 میلیون بشکه در روز نفت تولید کند. دستاورد دیدار رئیس جمهور، روحانی، از اروپا آشتی بازرگانی است و این نشان می دهد که به زودی، شرکت ملی نفت ایران خواهد توانست با وارد کردن تجهیزات چاه های نفت و کارشناسانی از اروپا، نیازهای خود را در زمینه سرمایه انسانی و پالایشگاه برطرف کند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار