قائم مقام وزیر علوم از شاخص‌های بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها و چالش‌هایی که بر سر این راه وجود دارد، خبر داد.

حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم و رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دانشگاه‌ها زمانی به یک دانشگاه بین‌المللی تبدیل می‌شوند که دارای تعاریف و شاخص‌های بین‌المللی باشند به عنوان مثال نسبت دانشجویان خارجی به داخلی و یا تعداد پروژه‌های مشترک ما بین دانشگاه‌های داخلی و خارجی یا ... را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و در صورت مناسب بودن آن دانشگاه را بین‌المللی می‌نامند.

وی افزود: در واقع از ارزیابی مجموع شاخص‌ها به پتانسیل و ظرفیت بین‌المللی شدن یک دانشگاه پی می‌بریم.

سالار آملی با اشاره به درون‌زا بودن دانشگاه‌ها عنوان کرد: تلاش‌های بسیار خوبی برای درون‌زا شدن نظام دانشگاهی و توسعه آن شکل گرفته است و خوشبختانه تا حد زیادی نظام دانشگاهی ما درون‌زا و در خدمت جامعه است اما این که سرریز این دانش به خارج از کشور با درهای بسته‌ای روبه‌رو بوده یکی از مهمترین موضوعات و چالش‌هایی است که دانشگاه‌های ما با آن مواجه هستند.

وی بیان کرد: باید کاری کنیم که برقراری ارتباط دانشگاه‌هایمان با خارج از کشور راحت‌تر شود و به عبارتی در چرخه تولید جهانی دانش قرار بگیرند و علاوه بر استفاده از پتانسیل دانش‌جهانی، بتوانند به این پتانسیل اضافه کنند بنابراین احتیاج است که دانشگاه‌ها از حالت بسته بودن خارج شوند.

قائم مقام وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه با لغو تحریم‌ها کشورهای زیادی برای ایجاد ارتباط علمی فناوری دانشگاه‌ها اعلام علاقمندی کردند و علاوه بر تفاهم‌نامه‌ای که وزیر علوم ایران با وزیر علوم فرانسه در این خصوص امضا کردند کشورهایی مثل آلمان، اتریش و ایتالیا برای ایجاد ارتباط بسیار جدی و فعال هستند. از این رو علاقه کشورهای خارجی برای حضور در ایران و ایجاد ارتباط دانشگاهی و بستر‌سازی در این رابطه بسیار گسترده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار