سالار آملی گفت: تبعیض یک درد مهم جهانی از جانب کشورهای توسعه یافته برای کشورهای در حال توسعه است و یکی از راهکارهای موثر آن همکاری کشورها است.

سالار آملی قائم مقام وزیر علوم تحقیقات فناوری در امور بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: امروز اولین روز از کنفرانس وزرای علوم جنبش عدم تعهد است و برنامه امروز حدود 58 نهاد بین‌المللی از کشورهای مختلف مباحثی را مربوط به علم و فناوری مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

وی در خصوص بیانیه تهران اظهار داشت: بیانیه تهران 24بند دارد که از حدود 9 ماه پیش تاکنون بر روی‌ آن کار شده ولی هنوز نهایی نشده است. 

وی تصریح کرد: تا ساعت 11:30 دقیقه امروز 14بند از 24 بند بیانیه تهران مورد بررسی و تصویب نهایی قرار گرفته و 11 بند دیگر آن تا بعد از ظهر امروز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سالار آملی تصریح کرد: رسیدن به این توافق در رابطه با بیانیه تهران بسیار با اهمیت است، چرا که روند توسعه دیپلماسی علم و فناوری و فناوری توسعه پایدار را تبیین می کند. 

وی در ادامه گفت: 17 وزیر از وزرای کشورهای جنبش عدم تعهد با وزیر علوم ملاقات دارند و بعد از ظهر امروز معاونیت کشورهای جنبش عدم تعهد در خصوص مباحث توسعه علم و فناوری و همکاری کشورها با معاونین وزارت علوم ملاقات دارند. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه موضوعات و بندهای مطرح شده تاکنون چه مباحثی بوده و مهمترین موضوع آن کدام است، اظهار داشت: سیاستگذاری کلان با برنامه اجرایی تکیه بر انتقال تکنولوژی در کشورهای درحال توسعه توجه به دانشگاه نسل سوم و دانشگاه کارآفرین از جمله بندهای مطرح شده دراین جلسه است.چنانچه مهمترین بحث همکاری جنوب به جنوب مابین کشورهای غیر متعهد و راه‌ها و محورهای این امر است.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر بحث تبعیض در آموزش عالی اظهار داشت: این بحث در بعد از ظهر امروز مورد بررسی قرار می‌گیرد اما صحبت‌هایی که تاکنون در حاشیه این کنفرانس با مقامات ارشد کشورهای جنبش عدم تعهد شده است، نشان می‌دهد که تبعیض یک درد مهم جهانی از جانب کشورهای توسعه یافته برای کشورهای در حال توسعه و یکی از راهکارهای موثر برای از بین بردن آن همکاری کشورها است.

بنابراین بیانیه تهران سیاست‌های کلی علم و فناوری را در کشورها را تبیین می‌کند.




انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار