به گزارش
خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در اولین جشنواره حامیان مدارس شبانه روزی گفت: سند تحول بنیادین که تدوین آن 10 سال به طول انجامید و مبنای برنامه وزارت آموزش و پرورش در برنامه توسعه ششم است دو پیام اصلی ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش و عدالت آموزشی دارد.
وی با بیان اینکه در دوره ابتدایی هیچ دانشآموز یا کودک لازمالتعلیمی وجود ندارد که امکانات در اختیارش نباشد، تصریح کرد: با پراکندگی که وجود دارد در سال گذشته 110 مدرسه تک دانشآموز و 4 هزار و 800 مدرسه با کمتر از 5 دانشآموز، از امکانات آموزشی برخوردار بودند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 99 درصد دانشآموزان مناطق محروم از کلاس درس استفاده میکنند، افزود: یک درصد باقی مانده به مشکلات اقتصادی و فرهنگی خانوادهها بر میگردد و انسداد مبادی بیسوادی گام بسیار موثری برای به صفر رساندن این یک درصد میباشد که ثبت نام دانشآموزان از درب منازل از جمله کارهایی است که در این راستا صورت گرفته است.
فانی با اعلام اینکه 94 درصد دانشآموزان برای اولین بار در راهنمایی یا متوسطه اول مشغول به تحصیل هستند که این رقم بیسابقه است، گفت: 84 درصد در متوسطه دوم تحصیل میکنند که این آمار پرافتخار با توجه به پراکندگی بالای جمعیتی کشور بسیار خوب است.
وی با بیان اینکه در متوسطه اول و دوم نمیتوانیم با توجه به تعداد کم دانشآموز در روستا مدرسه تاسیس کنیم، اظهار کرد: یک کلاس متوسطه حداقل 7 یا 8 دبیر نیاز دارد که تامین این تعداد معلم برای یک یا دو دانشآموز متوسطه امکان پذیر نیست و در این خصوص راهکارهای مختلفی از جمله روستا مرکزی و مدارس شبانه روزی ارائه شده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی مدارس شبانه روزی دخترانه نداشتیم و تا سال تحصیلی 56 -57 تنها 19 مدرسه راهنمایی پسرانه شبانه در کشور وجود داشت، افزود: در سال 66 به طور آزمایشی برای دختران در استانهای کرمان و مرکزی مدارس راهنمایی شبانه احداث کردیم که با بررسیهای تیم پژوهشی در آن سال دبیرستانهای شبانه دخترانه و پسرانه افزایش یافت و در حال حاضر بیش از 404 هزار دانشآموز در 3 هزار و 300 مدرسه شبانه روزی مشغول به تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه از اقدامات دیگر عدالت آموزشی؛ تاسیس مدارس نمونه دولتی در سال 65 بود، گفت: این مدارس برای رشد استعدادهای روستایی، عشایری و مناطق محروم که فاقد امکانات آموزشی بودند تاسیس شد.
فانی با اشاره به اینکه در پیام انقلاب اسلامی و امام راحل عدالت آموزشی به معنای شناخت استعدادها در مدارس شبانه، نمونه دولتی و مدارس روستایی استعداد پرور است گفت: این استعدادها میتوانند ذخیره و سرمایهای برای انقلاب باشند.
وی تصریح گفت: از اعتبارات دولتی آموزش وپرورش 7 میلیارد تومان برای تجهیز امکانات اسکان، تعمیرات و تغذیه مدارس شبانه تخصیص یافته است که در حال حاضر هزینه جاری این مدارس حدود 40 تا 41 میلیارد تومان است که این اعتبارات کفایت نمیکند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر خیرین مدرسه ساز بیش از 800 میلیارد تومان برای ساخت و ساز مدارس هزینه کردند که پیشبینی میکنیم این رقم بیشتر باشد و پیشنهاد ما این است که خیرین خودشان جزء هیئت امنای مدرسه و شاهد تربیت استعدادها در این مدارس باشند.
وی خاطر نشان کرد: باید به توسعه مدارس شبانه روزی هیئت امنایی با حضور خیرین اقدام کنیم و شاهد حضور بیشتر مردم در این حوزه باشیم تا دانشآموزان بتوانند از کمکهای بیش از پیش خیرین بهرهمند شوند.
انتهای پیام/