با قصه‌گویی می‌توان رازهایی مغفول مانده کشف کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست رسانه‌ای هیجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور علی‌رضا حاجیان‌زاده مدیر عامل کانون، محمد علی شامانی معاون فرهنگی و دبیر جشنواره، محسن حموله مدیر فرهنگی جشنواره و مجتبی دانشور مدیر کل روابط عمومی کانون صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
علیرضا حاجیان زاده مدیر عامل کانون در خصوص جشنواره گفت: جشنواره قصه‌گویی یکی از مهمترین جشنواره‌های کانون است زیرا از روزهای آغازین تاسیس کانون قصه‌گویی یکی از عوامل ارتباط با کودکان بوده است. امروز با بیش از 42 فعالیت توانستیم کار را دنبال کنیم قصه‌گویی یکی از رایج‌ترین و پراثرترین فعالیت‌ها است از این جهت قصه‌گویی در کانون و در کشور ما اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. اولین دوره جشنواره قصه‌گویی در سال 1376 برگزار شد و از سال 85 شکل بین‌المللی به خود گرفت پس از آن قصه‌گویان خارجی به جشنواره اضافه شدند.
 
حاجیان‌زاده با اشاره به موضوعات مطرح شده در جشنواره گفت: جشنواره قصه‌گویی در هر دوره به یک موضوع پرداخته است در طی هفده سال گذشته قصه‌های بومی، حماسی، واقع‌گرایانه، قصه‌های آزاد، دفاع مقدس، حوادث و وقایع زندگی بزرگان دین زندگی قهرمانان ایران را مطرح کردیم اما موضوعی که در جشنواره امسال به آن پرداخته شده با عنوان همدلی و همزبانی است.
 
وی با بیان برنامه‌های هیجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: ما برای برگزاری این جشنواره فعالیت‌های مختلفی را در یک بازه زمانی انجام می‌دهیم. برنامه‌هایی که برگزار می‌شود عبارتند از برگزاری 530 بخش قصه‌گویی در 530 نقطه کشور با حضور 3 هزار و 810 پدربزرگ و مادر بزرگ که از بین آنها 1 هزار و 780 نفر برگزیده می‌شوند.
 
حاجیان زاده تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های استانی که در 31  شهرستان و استان و با 1 هزار و 624 قصه‌گویی کانونی و آزاد بوده است. از این میان 316 قصه‌گو برگزیده می‌شود. در نهایت 20 قصه گوی بخش رقابتی ، ده قصه‌گوی بخش غیررقابتی (تقدیری)، چهار قصه‌گوی رضوی، 11 قصه‌گوی خارجی از کشورهای آلمان، اسکاتلند، هند،‌ لبنان، استرالیا، دانمارک، شیلی، اسپانیا و کنیا، سه قصه‌گوی پدربزرگ و مادربزرگ از استان تهران و کرمانشاه خواهند بود که جمعا در اختتامیه 48 قصه‌گوی برگزیده حضور دارند.
 
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه خاطرنشان کرد: از جمله‌های برنامه‌های دیگر ما در این جشنواره اعزام 37 قصه‌گوی ایرانی و خارجی از 27 تا 25 بهمن ماه به مکان‌های مختلف جهت قصه‌گویی برای کودکان و بزرگان است قصه‌گویان به مکان‌هایی مثل بیمارستان‌ها، بهزیستی‌ها، مدارس و مراکز کودکان کار، فرهنگسراهای شهرداری، متروها و ... خواهد بود همچنین اجرای 14 نشست تخصصی و 4 کارگاه علمی با حضور معلمین، اساتید و والدین از 14 تا 29 بهمن برگزار می‌شود. موضوعات این نشست‌ها از قبیل قصه‌گویی و ترویج کتابخوانی، کارکردهای روانکاوانه در دنیای مدرن، سنت‌قصه‌گویی در ایران کهن، آموزش قصه‌‌گویی، پرده‌خوانی و قصه تصویری و ... . برگزاری نمایشگاه کتاب با محوریت قصه‌گویی، رونمایی از کتاب «رازهای قصه‌گویی» با حضور بئاتریس مونترو.
 
علی‌رضا حاجیان‌زاده در پایان با تاکید به دو نکته مهم گفت: یک بخش حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها امسال نسبت به سال گذشته پر رنگ‌تر شده است هدف ما این است که سنت قصه‌گویی را در خانواده‌ها احیا کنیم. دوم حمایت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه قصه‌گویی است.
 
محمدعلی سامانی معاون فرهنگی و دبیر جشنواره اظهار داشت: قصه‌گویی یک فرصت برای گفتگو است گفتگویی که بتوان نتیجه آن را به نسل آینده منتقل کرد از طرفی رمز و رازهای مغفول مانده را می‌توان با قصه‌گویی کشف و آن را برای کودکان بازگو کرد.
 
سامانی عنوان کرد: جامعه زنده جامعه‌ای است که فرهنگ‌های خودش را روایت می‌کند سرزمینی مثل ایران تنها سرزمین داستان‌ها نیست بلکه سرزمین واقعیت‌هایی است که از فهم و ذهن نسل امروز خود جا مانده است. بنابراین این روایت‌ها می‌تواند یک فرهنگ غنی را بازگو کند ما برای اینکه بتوانیم این فرهنگ را روایت کنیم نه تنها باید به قصه پرداخت بلکه باید به قصه‌گویان نیز توجه کرد زیرا قصه قدرت خیال کودکان را افزایش می‌دهد و به آنها در فکر کردن اندیشیدن کمک می‌کند تا درهای جدیدی از زندگی را به روی خود باز کند.
 
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان گفت: زمان جشنواره از 27 تا 30 بهمن ماه است و 30 بهمن ماه مراسم اختتامیه جشنواره در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار