سارا جلوداریان، شاعر انقلاب اسلامی، معتقد است كه برای گفتمان‌سازی شعر انقلاب، باید پلی را كه این جریان ادبی را به انقلاب و اسلام مرتبط می‌كند ایجاد كنیم.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ سارا جلوداریان درباره گفت: شعر انقلاب اسلامی هیچ گاه یك ژانر شعری نبوده است، بلكه یك جریان ادبی است مانند همه جریاناتی كه با عناوین شعر مقاومت، شعر بیداری اسلامی و... ایجاد شد. اما همین جریان شعری قطعا دارای یك سری از چارچوب‌ها و مولفه‌ها بوده كه عنوان خاصی به خود گرفته و از دیگر جریانات متمایز شده است.

جلوداریان ادامه داد: ماهیت یك جریان شعری یا ادبی متكی به مولفه‌های متمایزكننده آن است و ما معتقدیم كه جریان شعر انقلاب هم دارای یك ماهیت است و لذا باید مولفه‌های خاص خودش را داشته باشد.

وی اظهار كرد: اگر قرار باشد این مولفه‌ها را پیدا كنیم باید به اصل و مبدایی كه این جریان شعری از آن برخاسته است رجوع كنیم. اصل و مبدا شعر انقلاب در وهله اول خود انقلاب اسلامی است و در مرحله بعد وقتی انقلاب اسلامی خودش بر مبنای آموزه‌های اسلامی شكل گرفته است، خاستگاه جریان شعر انقلاب اسلامی هم آموزه‌های اسلامی است.

این شاعر جوان با بیان اینكه انقلاب اسلامی ایران یك انقلاب بی‌قاعده نبوده است، توضیح داد: اصل این انقلاب از اسلام برگرفته شده و اساس آن آموزه‌ها و عناصر اسلامی است. از این نظر این انقلاب كاملا مقید به اسلام بوده است، شعر انقلاب اسلامی هم باید این تقید را داشته باشد.

وی افزود: بنابراین اگر قرار است امروز به گفتمان‌سازی شعر انقلاب بپردازیم باید پلی را كه شعر انقلاب را به اساس انقلاب اسلامی و اصل آن یعنی اسلام مرتبط می‌كند ایجاد كنیم. اگر این پیوند برقرار شود شعر انقلاب اسلامی خود به خود گفتمان‌سازی خواهد شد و نیاز به هیچ كار اضافه‌ای نخواهد داشت.

جلوداریان با بیان اینكه شاعر انقلاب اسلامی نیازمند درك پیوندهایش با اسلام و اصل انقلاب اسلامی است، افزود: اگر شاعری این پیوندها را یافت و شعرش بر مبنای این درك و دریافت شكل گرفت، خودش در حال گفتمان‌سازی شعر انقلاب اسلامی است. این شعر با این پیوندها موجودیت و رسمیت خود را می‌یابد و گفتمان شعر انقلاب تبدیل به گفتمان نسل انقلاب اسلامی خواهد شد. 



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار