سخنرانی مهندس بازرگان در دانشگاه تهران و اعلام وظایف اصلی دولت موقت از وقایع مهم در این روز است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ روز جمعه 20 بهمن ماه 1357 یکی از روزهای حساس دهه مبارک فجر است.مقرر شده بود در این روز اعضای حزب توده اجتماعاتی در نقاط مختلف تهران برگزار کنند.

همچنین چریک های فدایی خلق به مناسبت سالگرد عملیات سیاهکل؛ نخستین جنبش مسلحانه علیه حکومت شاه ، در دانشگاه تهران مراسمی در پیش دارند.

این امر در حالی بود که پیش از این مقرر شده بود که مهندس بازرگان نیز در دانشگاه تهران سخنرانی خواهد داشت.میلیون ها انقلابی بنا به فرمان حضرت امام خمینی آماده بودند تا برای اعلام وفاداری از دولت موقت و مهندس بازرگان و غیر قانونی بودن دولت بختیار به خیابان ها بیایند.

در سوی دیگر تهران ، در لویزان ، ستاد کودتا از نخستین ساعات بامداد تشکیل جلسه داده بود. حساسیت اوضاع در نهمین روز حضور امام خمینی در ایران به اوج خود رسیده بود.

سرانجام مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت جمهوری اسلامی آماده سخنرانی شد.او در سخنانش از قول حضرت امام وظایف دولت موقت را برشمرد : 1- انتقال قدرت. 2- اصلاح و اداره کشور.3- بر گزاری انتخابات تعیین نوع نظام ، تصویب قانون اساسی و انتخابات مجلس شورای اسلامی . 4- استعفاء و تحویل قدرت به رییس جمهوری.

بازرگان در ادامه راجع به ارتش و پیوستنشان به انقلاب صحبت کرد.او همچنین طی سخنان تندی بختیار را «شاپور لُر » خطاب کرد و از او خواست که بیاید و « حُر »شود و از کار به گونه ای مسالمت آمیز کناره بگیرد.

*خبرها حاکی از قریب الوقوع بودن کودتای نظامی است

تب و تاب و هیجان با بالاترین حد ممکن رسیده است.اخبار موثقی از ستاد اصلی کودتا در لویزان به گوش می رسد.خبرها حاکی از قریب الوقوع بودن کودتای نظامی است.بلافاصله شورای انقلاب و کمیته نظامی آن آماده خنثی کردن کودتا می شوند.

در دیگر شهرهای ایران شرایط کاملا انقلابی است.مردم شیراز مرکز اصلی ساواک شهر را محاصره کردند.تبریزیان شدیدا در حال مقابله با ارتش هستند.در شهرهای دیگری چون اهواز ، آبادان ، مشهد ، سنندج ، گرگان ، گنبد قابوس و اراک مبارزات انقلابیون با ارتش و سایر هواداران رژیم شاه در اوج شدت ادامه دارد.

در این روز سازمان چریک های فدایی خلق از اقدامات و رهبری امام خمینی حمایت می کند.در تهران مردم به چندین مرکز آمریکایی حمله بردند.همچنین یک پاسگاه ژاندارمری را اشغال می کنند.در اصفهان نیز هوانیروز به شدت مورد حمله قرار می گیرد ؛ ولی ساعتی بعد مردم متفرق می شوند.

در این روز اعضای شورای انقلاب بار دیگر بختیار را وادار به استعفاء کردند. بختیار نیز بار دیگر مقاومت نشان داد .

مدرس رشته تاریخ دانشگاه پیام نور بیرجند در این باره اظهار کرد : علت اصلی مخالفت و مقاومت شاپور بختیار در مقابل اصرار شورای انقلاب مبنی بر کناره گیری ، حمایت همه جانبه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از دولتش بود.

حسین غضایری در ادامه افزود : بختیار برخلاف برخورداری از حامیان خارجی ، در داخل ایران و در میان عموم مردم ایران هیچگونه پایگاهی نداشت و بارها مشروعیت دولت او توسط رهبر انقلاب و مردم انکار شده بود.

در خارج از ایران ، میزبان شاه ، ملک حسن دوم پادشاه مراکش ( مغرب ) همانند ملک حسین پادشاه اردن که هر دو از دوستان نزدیک محمدرضا پهلوی بودند ، دیگر خواهان پذیرش او نبودند.در آمریکا آندریو یانگ نماینده سیاهپوستان آمریکا در سازمان ملل ، امام خمینی را می ستاید و او را همانند یک قدیس و فردی همچون گاندی مورد تمجید قرار می دهد.

*آغاز جنگ شهری ؛ نیروهای گارد شاهنشاهی در مقابل همافران نیروی هوایی و مردم انقلابی

یکی از حساس ترین لحظات انقلاب در شرف تکوین است. در این روز به نوعی کار بختیار تمام شد.از ساعت 10 شب نبردی سخت و سنگین در محوطه نیروی هوایی ارتش ، میان همافران که به انقلاب پیوسته بودند و نیروهای کماندوی گارد شاهنشاهی در گرفت.

سرانجام با حضور و یاری مردم به همافران ،پس از چند ساعت تیراندازی سنگین، نیروهای گارد متواری شدند.در این لحظات بختیار بار دیگر از تیمسار قره باغی می خواهد انبارهای اسلحه را بمباران کند.او همچنان نگران مسلح شدن مردم بود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.