نوشین تبریزی کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار
حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نمایش «گنجفه» گفت: «گنجفه» نام یک بازی قدیمی ایرانی است. به دلیل علاقهام به تاریخ معاصر ایران این نمایشنامه را که روایتگر داستان زندگی خانوادهای قجری در فاصلهای سالهای 1315-1320 است را برگزیدم.
وی ادامه داد: «گنجفه» اولین اثری نیست که حول محور تاریخ ایران به روی صحنه میبرم. پیش از این نمایش «طعم آلبالو» را که با مقطع زمانی پیروزی انقلاب اسلامی و شخصیتهای متاثر از آن گره خورده بود، اجرا کردم. تمام دنیا وقایع و شخصیتهای تاریخی جنگهای مرزی و داخلی را دستمایه خلق نمایش داستان و فیلم میکنند.
تبریزی بیان کرد: با اجرای آثار آوانگارد پست مدرن و مدرن مخالف نیستم و به تماشای آنها هم مینشینم؛ اما باید بخشی از فعالیت هنرمندان معطوف به تاریخ معاصر ایران باشد.
وی در خصوص شیوه اجرایی نمایش «گنجفه» اظهار داشت: این اثر با اینکه داستان ایرانی دارد اما به صورت نمایشهای ایرانی اجرا نمیشود و بر اساس معیارهای دو سبک رئالیسم و ناتورالیسم به روی صحنه میرود. البته نورپردازی به صورت رئال نیست و سه فضای مورد نظر در روی صحنه با نور از یکدیگر جدا میشود.
کارگردان نمایش «طعم آلبالو» درباره تغییرات نمایش «گنجفه» نسبت به سی و سومین جشنواره تئاتر فجر گفت: بر خلاف اجرای جشنواره در اجرای عموم از موسیقی زنده بهره گرفتهایم. همچنین به دلیل مشغله پژمان جمشیدی و لیندا کیانی از محمدرضا مالکی و پریسا محمدی برای همکاری دعوت کردهایم.
نمایش «گنجفه» از 18 بهمن در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفته است.
انتهای پیام/