معاون سینمایی فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی تامین نظر مالی اتحادیه تهیه کنندگان برای اکران فیلم های مطرح در جشنواره فجر مشهد را کافی ندانست و آن را ناشی از اعمال سلیقه این اتحادیه برای حفظ منافع حداکثری دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از مشهد، دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص وجود مافیا در سینمای ایران گفت: سینما هنر-صنعت است و برای ساخت یک فیلم هزینه های هنگفتی بالغ بر 2 یا 3 میلیارد تومان هزینه می شود؛ وقتی چنین چرخش مالی وجود دارد همه چیز ممکن است.

ناصر نبی زاده با بیان اینکه راهبرد اتحادیه تهیه کنندگان از نظر صنفی حفظ حداکثری منافع است،‌ افزود: شکی در این نیست که تهیه کنندگان چون هزینه هنگفتی برای ساخت یک فیلم تامین می کنند، مطمئنا منافع خود را به هر چیز دیگری ترجیح می دهند.

وی تاکید کرد: اما انتظار ما این است که با توجه به استقبال مردم مشهد که پس از تهران بیشترین علاقمندان به سینما در کشور هستند، سینما را بعنوان یک هنر هم نگاه کنند؛ اما در ایام جشنواره تلاش می کنند بیشترین سود را ببرند و قدرت چانه زنی خود را بر این مبنا قرار می دهند که در این دوره خاص حداکثر سودآوری را داشته باشند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی تصریح کرد: هرچند قیمت مطرح نیست و قیمت همه فیلمها در جشنواره یکسان است و شاید خارج از این دوره این نگاه صرف مالی وجود نداشته باشد؛ اما در جشنواره بحث اکران مطرح است.

نبی زاده با اشاره به اینکه فیلمها در فضای عادی قیمت ثابت ندارند ولی در جشنواره برای فیلمها قیمت ثابت تعیین می شود، افزود: برای اکران هر فیلم در جشنواره 15 میلیون تومان درخواست کردند و وقتی این قیمت ثابت را هم می پذیریم فیلمی را که مد نظر ماست، نمی دهند؛ پکی شامل انواع همه فیلمها می دهند و برای حفظ منافع خود این کار را می کنند.

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه تهیه کنندگان این پک را در بخشهای مختلف و نه فیلمهای ضعیف و قوی تهیه و به استانها ارسال می کند،‌ گفت: جشنواره امسال نشان داد که این تفکر که فیلم اولی ها یا بخش هنر و تجربه ضعیف است و بقیه فیلمها قوی صحیح نیست؛ زیرا فیلمهایی که امسال بالاترین جایزه ها را گرفتند فیلمهایی بودند که در بخش نگاه اول بودند و نمی توان کیفیت فیلمها را با توجه به جایگاه آنها تعریف کرد.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد تاکید کرد: نگاه تهران این است که اگر 10 یا 15 یا 20 فیلم بخواهی یک پک از همه فیلمها تهیه کند و مجموعه ای از فیلمها را ارسال کند. ولی نگاه ما متفاوت بود و درخواستمان هم متفاوت بود و تا جاییکه با اتحادیه تهیه کنندگان به توافق رسیدیم فیلمها را آوردیم. آن 15 فیلمی که در نشست خبری عنوان شد درخواستهای ما بود و عمدا رسانه ای کردیم تا با فشار رسانه ها فیلمها را به مشهد بدهند و خب تا حدی موفق هم بودیم و می دانستیم15 فیلم را نخواهند داد.

در وزارتخانه اراده قطعی برای برگزاری جشنواره استانی شکل بگیرد

نبی زاده تاکید کرد: اگر در سیاست‌گذرای وزارتخانه در برگزاری جشنواره فجر بصورت استانی تصمیم و اراده مشخص و روشنی وجود داشته باشد،‌ ما می توانیم اعتبارات مورد نیاز جشنواره را نه صرفا از منابع دولتی بلکه از طریق اسپانسر خصوصی تامین کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه سازمان سینمایی سال گذشته اعلام کرد جشنواره استانی برگزار نمی کنیم، افزود: اگر نگاه این باشد که جشنواره استانی داشته باشیم، مهمترین بخش از برنامه ریزی های استانی برای جشنواره بر محور تامین اعتبار پایدار خواهد چرخید؛ اعتباری که صرفا دولتی نخواهد بود.

معاون سینمایی فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی تصریح کرد: و این ممکن نمی شود مگر به نظر و اراده قطعی سازمان سینمایی کشور درباره برگزاری استانی جشنواره فجر.

نبی زاده با انتقاد ازینکه ما برای تامین اعتبار مورد نیاز 6 ماه تلاش کنیم و بعد اعلام می کنند سیاست سازمان سینمایی کشور به عدم برگزاری جشنواره است، گفت: اسپانسر باید از سرمایه گذاری مطمئن باشد؛ مطمئنم با توجه به استقبالی که در مشهد هست تامین هزینه ها کار دشواری نیست؛ حتی سینماها می توانند نقش بیشتری در برگزاری جشنواره داشته باشند و به برگزار کننده صرف منحصر نمانند و مشارکت کنند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره به معرفی سینما آفریقا به مشهدی ها بسیار کمک کرد و می تواند در آینده به قطب سینماروهای مشهد تبدیل شود، افزود: زمانی که رئیس سازمان سینمایی کشور قول برگزاری کامل جشنواره در مشهد را دادند، گمان بر این بود که می شود پشتیبانی مالی مناسبی از جشنواره انجام بشود و همه فیلمها در مشهد اکران شود؛ اما این مساله عملا ممکن نشد.

موافق همزمان برگزار کردن جشنواره با تهران نیستم

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد تاکید کرد: برای اکران کامل فیلمها نیاز به اعتبار مالی کامل داشتیم ولی با نبود اعتبار کامل به 18 فیلم محدود شدیم و در تلاشیم تا 3 فیلم مطرح جشنواره را بیاوریم و در مجموع به عدد 22 برسیم.

نبی زاده درباره همزمان برگزار شدن جشنواره با تهران گفت: از نظر کارشناسی موافق همزمان برگزار کردن جشنواره با تهران نیستم زیرا خللهای بسیاری در جریان برگزاری ایجاد خواهد کرد و عملا سلیقه تهران به ما تحمیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: با شرایط موجود، اگر جشنواره بصورت همزمان با تهران برگزار شود هیچ فیلمی به استانها نمی رسد! و علت تاخیر در برگزاری جشنواره در مشهد هم این بود که حداکثر فیلمها به مشهد بیاید؛ زیرا اگر به اکران 10 فیلم راضی بودیم 17 بهمن جشنواره برگزار شده بود.

معاون هنری فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با بیان اینکه برای برگزاری جشنواره در دو سینما بسیار رایزنی کردیم، افزود: برگزاری جشنواره در دو سینما مشکلات را دو برابر نمی کند؛ 5 برابر می کند؛ و بهمین ترتیب برگزاری با سه سینما مشکلات را 15 برابر می‌کند.

نبی زاده تصریح کرد: ما همه این مشکلات را پذیرفتیم تا مردم فیلمهای بیشتری ببینند؛ معتقدم مردم مشهد آنقدر باهوش هستند که خودشان فیلمها را انتخاب می کنند و می بینند. معتقدم مردم مشهد سایتها و نقدها را می خوانند و مستقلا انتخاب می کنند.

وی با اشاره به فروش بالای فیلم "دختر" در مشهد و فروش کم فیلم "آخرین بار سحر را کی دیدی؟" گفت: دختر در تهران فروش بالایی نداشت یا فیلم آخرین بار سحر را کی دیدی؟ در تهران خوب فروخت؛ همه اینها قابل تحلیل است؛ ممکن است بهترین فیلم از نگاه مردم مشهد بهترین فیلمی نباشد که در تهران انتخاب می شود.

شیار 143 از مشهد دیده شد

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد تاکید کرد: اگر جشنواره را در مشهد برگزار کنیم مطمئنا 5 فیلم اول همان 5 فیلمی نخواهد بود که الان در فهرست قرار دارد.

نبی زاده با بیان اینکه "شیار 143" از مشهد دیده شد،‌گفت: هر چند این فیلم در تهران هم دیده شد؛ اما بعد از اکران در مشهد به جایگاه فعلی رسید.

معاون سینمایی ارشاد خراسان رضوی درباره حذف نشستهای نقد و بررسی فیلمها در جشنواره امسال گفت: نقد و بررسی منوط به حضور عوامل و هنرمندان است. نگاه ما این است که باید در نشستهای نقد و بررسی عوامل فیلم از جمله فیلمنامه نویس و کارگردان حضور داشته باشند؛‌ چراکه در غیر اینصورت نقد روزنامه ای می شود و باید عوامل باشند تا به بحثها پاسخ دهند. ما درخواست دادیم عوامل بیایند اما تا همین روز درگیر جشنواره تهران بودند و نیامدند.

نبی زاده در خصوص اکران اختصاصی اهالی رسانه هم گفت: در نشستی که با خبرنگاران تحت عنوان هم اندیشی داشتیم، عنوان کردند اکران اختصاصی داشته باشند و برداشت من این بود که همچون تهران سالن اختصاصی برای اکران می خواهند و برای آن اکران اختصاصی خیلی تلاش شد چون بیشتر از 3 اکران به ما نمی دادند؛ اما در عمل دیدیم که اکثریت خواستار حضور در فضاهای مردمی شدند.

وی از پیگیری قول مساعدت مالی استاندار خبرداد و تاکید کرد: حقیقتا شخص استاندار بیش از جایگاه حقیقی و حقوقی خود برای اکران کامل جشنواره تلاش کرد.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد درباره دعوت از هنرمندان برای حضور در جشنواره افزود: مساله این است که جشنواره حق عموم مردم است وهنرمندان هم جایگاه خاص خود را دارند. بلیط در اختیار ستاد بسیار محدود است و در حوزه های مختلف متقاضی داشته است؛ ما 150 بلیط داریم که 70 تا به رسانه ها اختصاص یافته و مابقی بصورت درصدی در اختیار انجمن سینمای جوان و هنرمندان و مدیران قرار گرفته است؛ حتی در بسیاری موارد برای اینکه به هنرمندان و مهمانان بلیط بدهیم مجبور به خرید بلیط شدیم.

نبی زاده در پایان گفت: اگر "ابد و یک روز" و "ایستاده در غبار" به جشنواره مشهد بیاید جشنواره با دو روز تاخیر به پایان خواهد رسید؛ چشم انداز خوبی داریم که این دو فیلم را هم اکران کنیم.

انتهای پیامگ//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.