شیراز؛

همکاری ژاپنی ها در مدیریت آب فارس

نشست طرح ریزی مدیریت مشارکتی پایدار منابع آبی، با همکاری موسسه بین المللی مورانومیرای ژاپن در شرکت آب منطقه ای فارس برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس گفت: طی سال های گذشته سعی شده با استفاده از حضور نمایندگان موسسه مورانومیرای در ایران، متخصصان بومی این طرح در کشور آموزش ببینند تا بتوان به تدریج این الگو را در همه استان ها به اجرا در آورد.
حمیدرضا دهقانی به سیاستهای وزارت نیرو در حفظ منابع آبهای زیرزمینی اشاره کرد و یکی از برنامه های اصلی را رویکرد مشارکتی در امر حفاظت و بهره برداری با مشارکت بهره برداران در قالب تشکلها و تعاونی ها عنوان کرد.
وی تصریح کرد: قبل از ورود دولت به بحث آب، توزیع آب در تمام نقاط استان توسط مردم انجام می گرفت که در طرحهای طرح احیا و تعادل بخشی هم ایجاد تشکل های آب بران و حمایتهای فنی و مالی از این بخش مورد تاکید قرار گرفته است.
دهقانی ابراز امیدواری کرد با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صحیح در میان مردم این منطقه، کار حفاظت از منابع آبهای زیرزمینی در دشت ارسنجان به خوبی صورت گیرد.
وادا نماینده موسسه مورانومیرای با اشاره به برگزاری چند دوره آموزشی در ایران، به بحران آب در ایران اشاره کرد و با تاکید بر اینکه در قرآن مسلمانان خداوند گفته است که آب را به اندازه از آسمان فرو فرستاده، استفاده درست و دقیق آنرا توسط مردم ضروری دانست و افزود: اگر کمبود آب داریم یعنی آب را اضافه مصرف می کنیم اما صحبت از گذشته چاره ساز نیست و باید فکری به حال آینده کرد.
وی در خصوص اصول پیاده سازی مدیریت مشارکتی گفت: اگر چه همیشه بخشی از جامعه کشاورزان از سطح تحصیلات لازم برخوردار نیستند، اما کم سوادی نشانه کم خردی نیست و باید سعی کنیم مسائل را از دیدگاه آن ها بنگریم و تلاش کنیم تا نقطه نظرات آن ها به ما منتقل شود.
وادا افزود: ما موظف هستیم آمار و اطلاعاتی را که مدیران از آن آگاه هستند به بهره برداران منتقل کنیم؛ این فعالیت یک کار تخصصی است که به سادگی رخ نمی دهد با این حال ما موفق شده ایم در کشور هند که سطح سواد کشاورزان بسیار پایین تر از کشاورزان ایرانی است، آمار و اطلاعات آب و کشاورزی را به آن ها منتقل کنیم. بنابراین در ایران هم به کمک تسهیلگران این کار قابل اجرا است و بدیهی است موفقیت های بیشتری کسب خواهیم کرد.
وی ابراز خرسندی کرد که در دشت ارسنجان هنوز قناتها فعال هستند و ضمن بازدید میدانی از شهرستان ارسنجان و شنیدن نقطه نظرات بهره برداران، برنامه تسهیلگری قابل اجرا در این دشت را مورد بررسی قرار داد.
دشت ارسنجان یکی از 5 دشت پایلوت طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در فارس است که مطالعات ایجاد و راه اندازی تشکل های آب بران برای آن صورت می گیرد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار