گاهی اوقات ورزش کردن بجای اینکه مفید باشد، به ضرر است و به صلاح تان است که برای مدتی تمرین کردن را متوقف کنید.

گاهی زیر بار تمرین کردن نرویدبه گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان اکثر افراد گاهی دنبال بهانه می گردند که تمرینات ورزشی را متوقف کنند و به قول معروف زیر بار تمرین کردن،شانه خالی می کنند.اما ورزشکاران حرفه ای برعکس هستند و هرگاه بنا بر دلایلی ناگزیر به ترک تمرین می شوند،بسیار ناراحت هستند و شرایط را با اکراه می پذیرند.
اابته چه ورزشکاران حرفه ای و چه غیر حرفه ای گاهی اوقات مجبور به تعطیلی تمرین می شوند و شرایط خاصی ایجاد می شود،که تمرین کردن به جای سود به ضرر ایشان هست. همیشه بدانید شرایطی وجود دارند که شما نه تنها مجاز، بلکه برایتان لازم است تا فعالیت ورزشی خود را ترک کنید و به استراحت و ریکاوری بپردازید.اما اینکه چه زمانی باید تمرینات ررا متوقف کرد را مورد بررسی قرار داده ایم. 

-هنگام بیماری
زمانی که سرما خورده اید یا آنفولانزا گرفته اید و حال عمومی خوبی ندارید، آن روز را به جای ورزش کردن به استراحت بپردازید.
طی ورزش فشار وارده به بدن شما افزایش پیدا میکند. اگر در حالت بیماری به ورزش بپردازید، سیستم ایمنی بدن شما نمیتواند با تمام توانش در جهت بهبودی شما تلاش کند و در نتیجه پروسه بیماری شما طول کشیده خواهد شد.
درست است که متخصصین پزشکی ورزشی معتقدند که در صورتیکه علایم شما فقط محدود به ناحیه سر و صورت است (آبریزش بینی، عطسه و ..) شما میتوانید با شدت کمتر ورزش کنید، ولی همچنین توصیه میکنند اگر امکانش را دارید به جای ورزش به استراحت بپردازید تا پروسه ی بهبودی شما طولانی نشود.
وقتی حالتان خوب نیست به جای عرق کردن و فشار اضافه به بدنتان، استراحت کنید، بخوابید و غذا و مایعات کافی مصرف کنید. حتی اگر احساس میکنید توانش را دارید بهتر است به جای تمرینات سخت، کمی بدوید و تمرینات کششی انجام دهید.

- هنگام آسیب دیدگی
ورزش کردن در زمان وجود آسیب بدنی، هیچ معنایی ندارد جز اینکه شما می خواهید درد بیشتری بکشید و دچار آسیب های مزمن شوید. مطمئن باشید که هیچ معنای دیگری ندارد!
تمرین کردن با وجود داشتن درد، داشتن کشیدگی های تاندونی و یا داشتن هر علامت خطر دیگری، هرگز برای یک ورزشکار حرفه ای کار مناسبی نیست. اگر قسمتی از بدنتان آسیب دیده است ، لازم است تا رفع کامل آسیب در برنامه ی تمرینی خود تغییر ایجاد کنید تا مانع از تشدید فشار بر آن منطقه باشد. این یعنی وقتی مچ پای شما آسیب دیده است به جای نشستن کنار زمین و بازی با گوشیتان! به تمرینات بالا تنه بپردازید. اگر شانه تان آسیب دیده است، مدتی از دوچرخه ثابت استفاده کنید.
بازگشت کامل به ورزش قبل از بهبودی کامل آسیب، معادل طولانی کردن دوره ی بهبود و بدتر از آن، تبدیل کردن یک مشکل ساده به یک آسیب پایدار است.
برای اینکه خیالتان راحت باشد که در زمان مناسب به ورزش بازمی گردید و یا پروسه ی بازتوانیتان صحیح است، بهتر است با یک فرد آشنا با اصول توانبخشی ورزشی مثل پزشک متخصص پزشکی ورزشی یا فیزیوتراپیست ورزشی مشاوره کنید.

-خستگی روانی
این موضوع اتفاق جدید و عجیبی نیست. گاهی ورزشکاران حرفه ای ما به علت "بیش تمرینی”، دچار علائم روحی روانی می شوند که سبب کاهش شدید عملکرد ورزشی آنها میشود. اگر تمام مدت به سختی تمرین کنید و هیچ گاه زمان هایی را به خودتان اختصاص ندهید، هیچ بعید نیست دچار بیش تمرینی بشوید . اگر دچار این مشکل بشوید درست مثل یک دومینو در معرض تمام مشکلات دیگر مثل بیماری، آسیب ورزشی، افسردگی و افت عملکرد قرار خواهید گرفت. اگر می بینید خبری از آن اشتیاق همیشگی برای ورزش در خودتان پیدا نمیکنید، اگر احساس خستگی می کنید و یا در خودتان انرژی کافی برای انجام جلسه تمرینی را نمی بینید، بهتر است به خودتان یک روز استراحت بدهید.
اگر می بینید که علی رغم تمرین کردن، عملکرد شما در حال افت است و خیلی حساس شده اید، بهتر است به این علائم خطر اهمیت بدهید و با پزشکتان مشورت کنید.

- خواب ناکافی
خوابِ با کیفیت، رمز عملکرد موفق هر ورزشکار است. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است که در یک جمله میتوان خلاصه کرد: خوابِ بیشتر معادل عملکرد بهتر و خواب کمتر معادل عملکرد بدتر در یک ورزشکار است.اگر دیشب خواب مناسبی نداشته اید، اگر به دنبال یک سفر طولانی دچارپرواز زدگی و یا خستگی شدید شده اید و یا اگر مدتی است خواب خوبی نداشته اید، بهتر است به جای تمرین کردن، بخوابید! برای یک ورزشکار خواب یکی از فاکتورهای مهم برای ارتقا عملکرد است و گاهی حتی مهمتر از یک جلسه تمرینی برای اوست.
بهتر است این چهار علت را همیشه در ذهن داشته باشید تا بتوانید با خیال راحت به جای باشگاه رفتن و انجام دادن تمرینات ، کفش و لباس ورزشی خود را در بیاورید و به جای آسیب رساندن به خود، همیشه از ورزش لذت ببرید.

(طیبه خزاعلی)

انتهای پیام
برچسب ها: پیشگیری ، درمان ، طب ، ورزشی ، تمرین ، گاهی ، مفید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
عالی بود
آخرین اخبار