رهن دادن منزل و گرفتن اجاره که این روزها متعارف بازار و بنگاهی‌ها است چه حکمی دارد؟

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ متن چند استفتاء از آیت‌الله سیستانی در خصوص شرایط رهن و اجاره املاک مسکونی و تجاری را در ادامه می‌خوانید.


پرسش: رهن دادن منزل و گرفتن اجاره که این روزها متعارف بازار و بنگاهی‌ها است چه حکمی دارد؟

پاسخ: آنچه فعلاً بعنوان رهن در میان مردم معروف است در واقع رهن نیست، بلکه پـولى رابه صاحب خانه قرض مى دهد و در مقابل از سکناى خانه استفاده مى کند، و این کار اگر بدون اجاره باشد ربا و حرام است، و حق ندارد در خانه زندگى کند و اگر با اجاره باشد پس اگر قرض دادن مشروط به اجاره باشد باز هم حرام است، و اگر اجاره به شرط قرض باشد به احتیاط واجب جایز نیست و در مورد احتیاط مذکور می‌تواند به فقیه دیگری مراجعه کند.

پرسش: آیا دادن منزل به رهن بدون اجاره صحیح است یا خیر و اگر صحیح نیست راه تصحیح آن چیست؟

پاسخ: صحیح نیست و این در واقع قرض گرفتن و دادن سود است که همان استفاده از منزل باشد. بله می تواند خانه را به نحو بیع خیاری بفروشد به این معنی که برای خود تا یک سال خیار جعل کند که چنانچه سر سال پول را بیاورد، معامله را فسخ کند.

پرسش: گفتید رهن منزل جایز نیست و همچنین رهن و اجاره بنا بر احتیاط واجب، آیا راهی هست که معامله صحیح شود؟

پاسخ: صاحبخانه می‌تواند خانه را به نحو بیع خیاری بفروشد به این معنی که برای خود تا یک سال خیار جعل کند که چنانچه سر سال پول را بیاورد، معامله را فسخ کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۰۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
با سلام لطفا سوال بفرمایید که اگر یک زمانی به ترمینال برویم مثلا بلیت تهران به رشت را بخواهیم بگیریم ( در همان حال افرادی داد می زنند رشت رشت رشت فوری) بلیط رابگیریم بعد متوجه شویم که بلیط رودسر بوده و کرایه رودسر نیز پرداخت شده ، حالا تکلیف اضافه پولی که دریافت می کنند چه حکمی دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟