به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تانکرهای نفتی، غولپیکر هستند و کشتیهایی که محمولههای سنگین و گرانقیمت را حمل میکنند طوری طراحی شدهاند که حمل آنها دشوار است. دزدی در این شرایط مثل هواپیماربایی میماند. تانکر اصلی باید ربوده شود.
دزدان دریایی باید تانکر را تحت کنترل خود دربیاورند و سپس آن را به جایی ببرند که قابل شناسایی نباشد تا بتوانند چندین هزار بشکه نفت را از آن خارج کنند.
اما مهمترین نکته در دزدیدن نفت این است که بعد از تمام سختیها، خریداری برای آن پیدا شود. یا اگر خریداری برای آن نبود، لااقل بتوان با بازیهای خطرناک آن را به صورت غیرقانونی به پالایشگاهها فروخت.
طی شش ماه گذشته، قیمت نفت به دلیل مازاد عرضه شدید، سقوط سنگینی را تجربه کردهاست. به این ترتیب اکنون برای دزدان دریایی واقعاً صرفه اقتصادی ندارد که نفت را بدزدند.
فلورنتینا آکونگا مدیرعامل شرکتی در خلیج گینه میگوید: «شغل دزد دریایی دیگر با نفت زیر 30دلار در ازای هر بشکه، اصلاً مقرونبهصرفه نیست. حداقل به اندازه نفت 106دلاری چند سال پیش، صرفه اقتصادی ندارد.»
او اظهار کردهاست که سقوط قیمت نفت به زیر 100دلار از جولای سال گذشته، فاکتور مهم و تأثیرگذاری در کاهش دزدان دریایی بودهاست.
البته واقعیت این است که دزدی دریایی پیش از سقوط قیمت نفت نیز کاهش یافته بود. در سال 2013 بیش از 100 حمله دریایی در خلیج گینه صورت گرفته بود که 56مورد از آن موفقیتآمیز بودهاست.
در سال 2014 تعداد دزدیهای دریایی به 67 مورد رسید بود که 26 مورد از آن موفقیتآمیز بودهاست. به این ترتیب کاهش تعداد دزدان دریایی کمی پیش از کاهش قیمت نفت آغاز شده بود.
اکثر حملههایی که در سال 2014 صورت گرفته بود مربوط به کشتیهای میشدهاست که گازوئیل حمل میکردهاند.
خلیج گینه همیشه در معرض خطر دزدان دریایی بودهاست.
منبع: صدای اقتصاد
انتهای پیام/