به نوشته سی‌ان‌بی‌سی، تفاوت‌های دو کشور کره شمالی و ایران، دست‌یابی به توافقی مانند برجام را درباره پیونگ‌یانگ غیرمحتمل می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی نوشت: موفقیت توافق هسته‌ای ایران، قدرت‌های جهانی را به این فکر انداخته است که شاید بتوان بحران برنامه هسته‌ای کره شمالی را نیز به شکلی مشابه حل کرد؛ اما تفاوت‌های  این دو کشور چنین احتمالی را بسیار ضعیف می‌کند.

به ادعای این گزارش، نگرانی قدرت‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی قابل درک است. پیونگ‌یانگ در ماه ژانویه (31 روز منتهی به 12 بهمن) چهارمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد؛ در اوایل ماه جاری میلادی نیز یک موشک دوربرد به فضا پرتاب کرد که همه این اقدامات قطعنامه‌های سازمان ملل را زیر پا گذاشت. این اقدامات نه تنها نشان از سیاست تهاجمی کره شمالی دارند، بلکه مقامات غربی نگرانند «کیم جونگ-اون،» رهبر کره شمالی، سرانجام به وعده‌اش عمل کند و علیه آمریکا یا متحدانش اقدام نظامی انجام دهد.

مذاکرات 6 جانبه برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای کره شمالی با حضور این کشور، آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی و روسیه در سال 2009 متوقف شد و از آن زمان پیشرفت چندانی نداشته است. به رغم تحریم‌های سرسختانه بین‌المللی علیه کره شمالی، جونگ-اون در سال 2012، این کشور را هسته‌ای معرفی کرد. 

تعیین پیش‌شرط‌های متضاد بوسیله دو طرف

به باور کارشناسان، تعیین پیش‌شرط‌های متضاد بوسیله دو طرف، یکی از مهمترین دلایل به تعویق افتادن مذاکرات برای حل این بحران است. پیونگ‌یانگ تمایل دارد ابتدا تحریم‌ها لغو شود تا مذاکرات به مرحله اجرا برسد؛ در حالی که آمریکا آغاز مجدد مذاکرات و رسیدن به توافق‌نامه صلح را منوط بر کنار گذاشته شدن برنامه هسته‌ای کره شمالی اعلام کرده است.

تفاوت شرایط ایران و کره شمالی

بنابر این گزارش، شرایط ایران و کره شمالی یکسان نیست. کره شمالی بر عکس ایران، ذخایر قابل انشقاق کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای دارد. این قابلیت برگ برنده این کشور برای چانه زدن با قدرت‌های جهانی به حساب می‌آید. از طرف دیگر، پیونگ‌یانگ مانند ایران به دست‌یابی به سامانه مالی بین‌المللی نیاز ندارد؛ زیرا این کشور دارای منابع انرژی نیست و به همین جهت، برای انجام صادرات نیاز به برقراری رابطه با سایر کشورها ندارد. حمایت اقتصادی چین از کره شمالی نیز عامل دیگری است که میان ایران و کره شمالی تمایز ایجاد می‌کند. چین بزرگترین شریک تجاری کره شمالی و منبع تأمین مواد غذایی این کشور به شمار می‌رود.

در انتهای این گزارش آمده است: با این وجود، چین یکی از حامیان مذاکرات برای حل بحران برنامه هسته‌ای کره شمالی محسوب می‌شود و می‌کوشد برای حفظ ثبات منطقه دو طرف را به انجام آن ترغیب کند. شاید به همین جهت است که به تازگی تغییراتی در رفتار پکن نسبت به پیونگ‌یانگ مشاهده می‌شود. بنابر اعلام رسانه‌های کره جنوبی، چندین بانک چینی حساب‌های تعدادی از مشتریان کره شمالی خود را مسدود کرده‌اند. اقدامی که شاید بتوان آن‌ را تحریم کره شمالی بوسیله چین دانست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار