رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد سیاست های نادرست مدیران شهری در راستای بازسازی بافت فرسوده را نه تنها کمک به حل مشکلات ندانست که باعث افزایش روند حاشیه نشینی توصیف کرد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر جواد ستاری با بیان این مطلب گفت: طرح هایی که در خصوص بافت های فرسوده شهر داشتیم به دست پیمانکاران افتاد، آنها زمین ها و املاک مردم را به قیمت پایین خریداری کردند و به قیمت های بالا به شهرداری فروختند در حالی که می شد بجای این کار از حضور مردم به عنوان شریک پروژه ها استفاده کرد و آنها را مجبور به فروش زمین هایشان نمی کردند.

وی افزود: مزیت شریک شدن مردم در پروژه ها این است که دیگر نیاز نیست هزینه ای بابت خرید زمین ها و املاک پرداخت شود و زمانی هم که پروژه به اتمام می رسد نیازی به ارزان فروختن آن نیست و مالکان پروژه مردمی هستند که با زمین ها و املاکشان در آن شریک شدند و خودشان هم پس از تکمیل آن را اداره می کنند.

سود هنگفت پیمانکاران از جیب مردم و شهرداری

عضو هیئت رییسه شورای شهر مشهد ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در حوزه مدیریت شهری داریم وام های کلانی است که شهرداری از بانک ها برای خرید زمین های مردم گرفته است و درحال حاضر سودهای هنگفتی پرداخت می کند درحالی که می شد در این مساله موفق تر و با برنامه ریزی بیشتری وارد شود.

ستاری تصریح کرد: در اجرای پروژه های شهری قرار نیست یک یا چند پیمانکار سود ببرند بلکه بهتر است این سود به مردم برسد و آنها خود را در اداره و توسعه شهرشان دخیل ببینند تا احساس تعلق خاطر آنها به مشهد نیز افزایش یابد و سود و زیان شهرداری را سود و زیان خود تلقی کنند تا همکاری بیشتری با این نهاد داشته باشند.

وی اظهار کرد: شورا و شهرداری موظفند برای پروژه های شهری سود منطقی و قابل قبولی تعیین کنند تا هم مردم و هم مدیریت شهری از این مساله سود ببرند اما دست های پنهان واسطه ها هنوز هم اجازه ورود مردم در مدیریت شهری را نمی دهند.

دست های پنهان مانع مشارکت مردم در مدیریت شهر

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: مشاوران و طراحان متخصصی برای این امر باید درنظر گرفته شود تا بر اساس نیازهای منطقه ای و توان مردم شرایطی را فراهم کنند که مردم در پروژه های شهری مشارکت داشته باشند.

ستاری افزود: لازم است نقشه های موجود برای بازسازی بافت فرسوده تغییر کند این درحالی است که اگرچه به ظاهر به مردم پیشنهاد مشارکت داده می شود اما آنقدر شرایط دشوار و ناسازگاری را قرار می دهند که مالکان عملا مجبورند از مشارکت صرف نظر کنند.

وی بیان کرد: پول های ناچیزی که شهرداری به مالکان می دهد موجب می شود آنها نتوانند مسکن و زمین مناسبی را تهیه کنند و کم کم به حاشیه نشینی روی می آورند از سوی دیگر تغییر غیر اصولی بافت های شهری موجب می شود نا امنی در بافت های جدید افزایش یابد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.