تائید 99.6 هزینه کرد طرح تحول سلامت توسط دیوان محاسبات/کودک 7 روزه در صومعه سرا دچار سوختگی نشده است

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اخبار مربوط به سوختگی کودکی در بیمارستان صومعه‌سرا و همچنین ایراد دیوان محاسبات بر چگونگی هزینه‌کرد اعتبارات طرح تحول نظام سلامت پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری با اشاره به نحوه تکلیف درمان و یا اقدام بهداشتی موثر گفت: اینکه چه زمانی می‌گوییم درمان و یا اقدام بهداشتی موثر است و یا وضعیت سلامت کشورهای مختلف را مقایسه می‌کنیم به این بستگی دارد که هر اقدام بهداشتی و درمانی یا طول عمر جامعه مورد مداخله را افزایش دهد و یا کیفیت زندگی افراد را افزایش دهد اگر درمانی تاثیر در میزان بقای بیماران نداشت و یا کیفیت زندگی بیماران را بهبود نبخشید چه درمان ارزان باشد یا گران هزینه کردن عقلانی نیست، گرچه ممکن است گاهی به نظر تاثیرگذار بیاید اما این تاثیر ناچیز باشد . 

وی ادامه داد: به طور مثال اگر بیمار سرطانی بدون درمان یک سال عمر کند و با درمان 20 روز به عمر او اضافه شود. می‌بایست بررسی‌های لازم انجام شده و سپس اقدام به درمان کنیم. به عنوان مثالی دیگر اگر تولید عمر فردی به علت بیماری سرطان تا 6 ماه ادامه داشته باشد و با درمان طول عمر وی را به 8 ماه افزایش دهیم،‌ تحت شرایطی که بیمار 4 ماه از این زمان را در بیمارستان بگذارند بهتر است هزینه‌های درمانی صرف این بیمار نشود . دانشگاه هاروارد و بانک اطلاعات جهانی در سال 1990 در این زمینه معیاری به نام Daly را تعریف کرد.
 
وی تصریح کرد: در تعریف Daly به ازای هر سال افزایش عمر قیمتی گذاشته شده به این معنی که برای به دست آوردن یک سال عمر بیشتر مقدار هزینه‌ها را تعریف می‌کند. به طور مثال بیماری که میزان بقای عمرش 6 ماه است برای افزایش طول عمر وی که بعضا بی‌کیفیت است هزینه‌های لازم سنجیده می‌شود. علمای اقتصاد بهداشت و درمان دنیا بر این عقیده‌اند که در کشورهای مختلف به ازای یک سال عمر بی‌کیفیت یک الی 3 برابر سرانه درآمد ناخالص ملی به صرفه است. 

سخنگوی وزارت بهداشت بودجه بهداشت و درمان در همه کشورها را محدود اعلام کرد و بیان کرد: برای هزینه کردن می‌بایست منافع کل جامعه و در مقابل منافع فردی که بیماری نادری دارد در نظر گرفته شود. بخشی از این مساله مربوط به رسانه و بخشی از آن به وزارت بهداشت مرتبط است. به طور کلی در کشورهایی از دنیا که نظامشان پرداخت در مقابل خدمت است. اگر GUIDE LINE نویسی پیاده شود می‌بایست بیمه‌ها و دولت در تامین منابع نقش اصلی را داشته باشد که این موضوع اثرش در کشوری چون کشور ما که نظامشان پرداخت در مقابل خدمت است کم است. 

وی ادامه داد: نظام‌های پرداخت در مقابل خدمت مشکل اصلی شان تقاضای القایی است که توسط مجموعه‌ای از افراد صورت می‌گیرد البته این معضل راه حل‌های پیچیده و طولانی دارد می‌بایست راهنمای بالینی وجود داشته باشد و هر فرد ارائه کننده خدمت باید مسئول سلامت افراد باشد. یکی از مشکلات این نظام این است که هر چه بیشتر عمل کنیم دستمزد بیشتری می‌گیریم. اگر به جای عمل کردن پیشگیری کنیم و رفتارمان را تغییر دهیم،‌مهمترین عامل تشویقی درنظام‌های بازار پیچیده می‌باشد. 

ایراد دیوان محاسبات به هزینه‌کرد چهاردهم درصد از بودجه هدفمندی طرح تحول سلامت
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال یک خبرنگاران مبنی بر گزارش دیوان محاسبات گفت: دیوان محاسبات به هزینه‌کرد 19 میلیارد و 250 میلیون تومان که چهاردهم درصد از کل بودجه هدفمندی طرح تحول سلامت ایراد گرفته که قسمت اعظم آن مورد تائید بوده و اشکالی که این دیوان به وزارت بهداشت وارد شده است این است که درصدی از تخصص‌های وزارت بهداشت به سال‌ آینده انتقال یافته است.

وی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه درصدی از تخصص‌ها در 15 روز انتهای سال داده شده و دانشگاه‌ها در صورت دیر پرداخت شدن اعتبارات اختیار انتقال به سال بعد را دارند، این اقدام تایید شده است، با توجه به بند 5 مصوبه هدفمندی مورخ 27 اردیبهشت ماه دولت برای 4800 میلیارد اعتبار، نحوه هزینه‌کرد به جز مشخص کرده است. این مصوبه اعلام می‌کند که وزارت بهداشت مجاز است تا یک درصد از اعتبارات را بابت ترویج مدیریت و اصلاح طرح هدفمندی هزینه کند. از طرفی هر هزینه‌ای پرداخت می‌شود، توسط مقام تشخیص که وزیر بهداشت و یا افراد منصوب از طرف وزیر هستند و یا هیئت امنای دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت:اکثریت این میزان تخلف نیست و اگر اشکالی باشد به کمک منابع دیگر قابل جابجایی است و در چند ماه آینده بتوانیم حقانیت خود را در این زمینه اثبات کنیم.

کاهش پرداختی از جیب مردم از سیاست های وزارت بهداشت است
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر واگذاری بخشهای دولتی به بخش خصوصی همچون بیمارستان محب حضرت فاطمه(ص) گفت: در سیستم وزارت بهداشت یکی از اولویت‌های اصلی طرح تحول سلامت کاهش پرداختی از جیب مردم است. طبق مبانی علمی و قانونی هزینه کرد بخش عمومی را باید افزایش دهیم و سهم مردم را کاهش دهیم بنابراین پرداخت از جیب مردم در حوزه درمان از سیاست‌های وزارت بهداشت نیست .  

وی ادامه داد: بیمارستان هایی که با منابع دولتی راه‌اندازی شدند خدمت رسانی دولتی انجام می‌دهند و قسمتی از خدماتشان که جزئی است با تعرفه خصوصی و به کمک بیمه تکمیلی ارائه می‌شود.مثلا در خدمات بستری 80 درصد مردم توان مراجعه به بیمارستان خصوصی با تعرفه‌های فعلی را ندارد و حدود 16 درصد به کمک بیمه تکمیلی می‌توانند از این خدمات بهره ببرند. آمارها نشان می‌دهد که 4یا 5 درصد مردم می توانند با هزینه شخصی از خدمات بستری بیمارستان‌های خصوصی استفاده کنند که بسیاری این رقم را قبول ندارند. 

حریرچی به کمبود تخت‌های بیمارستانی اشاره کرد و افزود: وزارت بهداشت با سرمایه گذاری‌های غیر دولتی می تواند این کمبود تخت را رفع کند. در حال حاضر بیش از 100 هزار تخت بیمارستانی لازم داریم که در 10 سال اخیر دو هزار تخت افزوده شده است. البته به کمک طرح تحول سلامت و اختصاص یک درصد ارزش افزوده توانستیم میزان افزایش تخت در سال را به چندین هزار برسانیم. به طوری که در این دوره احداث 20 هزار تخت جدید دولتی در برنامه وزارت بهداشت است. 

حریرچی افزود: اگر سرمایه گذاری خصوصی با تشکیلاتی که وزارت بهداشت در اختیارش می‌گذارد 70 درصد با تعرفه دولتی و 30 درصد با تعرفه بیمه تکمیلی هزینه کند می‌توانیم این برنامه را عمل کنیم. 

وی به طور مشخص به بیمارستان محب اشاره کرد و گفت: بیمارستان محب که سه شعبه دارد در زمین دانشگاهی در دوره قبل با استفاده از سرمایه غیر دولتی احداث شده به معنی که زمین دولتی است اما سرمایه گذاری غیر دولتی . در خصوص بیمارستان میرزا کوچک خان نیاز به اعمال اصلاحاتی که با تعرفه دولتی و بیمه تکمیلی خدمت ارائه شود. 

سیستم بهداشت را نمی‌توان با آدم‌های اجاره‌ای اداره کرد 
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر استخدام نبودن مراقبین سلامت گفت: برخی اساتید معتقدند سیستم بهداشت را نمی توان با آدم‌های اجاره‌ای اداره کرد. و می بایست میزان تاثیر پذیری اقدام را در ابتدا سنجید. به طور مثال در دهه 60 بهورزی را استخدام کردیم که با مدرک دیپلم نقش مهمی در روستای مربوطه به عهده داشت اما در حال حاضر این روستا 50 نفر با مدرک لیسانس و فوق لیسانس دارد که این وضعیت باید بررسی شود. از طرفی وضعیت دولت را هم نباید نادیده گرفت. دولت در حال حاضر مجوز استخدام نمی‌دهد بسیاری از کشورها نظام بهداشتی و درمانی مبنی بر خرید خدمت از بخش خصوصی را دارند. 

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت می‌بایست سیاست‌گذار باشد نه خدمت گذار به عبارتی دیگر خرید خدمت به شرطی که خریدار آگاه باشد نتیجه بسیار بهتری از نظام‌های ارائه خدمت مبتنی بر استخدام را حاصل می‌کند. ما پیگیریهای لازم را در این خصوص انجام دادیم و جلسات متعددی را با مقامات عالی رتبه دولت برگزار کردیم. 

کاهش آمار خطاهای پزشکی
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر صحت افزایش آمار خطاهای کادر درمانی گفت: موضوع خطاهای درمانی یکی از موضوعات مهم و جدی است که در دنیا مطرح می‌شود. خطاهای درمانی تاثیر بسزایی در سلامت افراد دارد و عوارض و مرگ و میر را به همراه می‌آورد. از طرفی از رسانه‌ها توقع داریم اخبار را با صحت سنجی لازم منتشر کنند تا آسیب روانی به جامعه وارد نشود.

حریرچی با اشاره به خبر سوختگی نوزاد 7 روزه در صومعه سرا که در روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد گفت: دیروز خبر و عکس سوختگی نوزاد 7 روزه به دلیل درمان ها در بیمارستان امام خمینی صومعه سرا منتشر شد. پس از بررسی‌ها مشخص شد که کودک در اثر درمان زردی در بیمارستان نسوخته است بلکه طبق نظر یکی از متخصصین پوست به نوعی بیماری باکتریایی مبتلا شده که با مصرف آنتی بیوتیک روند درمان این نوزاد نتیجه بخش بوده است. از طرفی طبق عکس سوختگی نوزاد به صورت بخشی امکان ندارد و اگر نوزادی دچار این درصد سوختگی شود فوت می‌کند. 

وی گفت: اقداماتی که توسط سه متخصص پوست طبق تشخیصات انجام شده نتیجه بخش بوده و به طور کلی علت این افزایش این آمار فضای رسانه‌ای و حساسیت بیش از حد شخص وزارت بهداشت است. برآوردهای ما بر این است که آمار خطای پزشکی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. 

حریرچی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وضعیت اعتیاد و برنامه‌های وزارت بهداشت گفت: موضوع اعتیاد از موضوعات مهمی است که در از دست رفتن سال‌های عمر نقش مهمی دارد. اعتیاد خود یک خطر برای سلامتی افراد مبتلا و سایر افراد جامعه است، در مورد موضوع اعتیاد و پیشگیری از آن سازمان‌های مختلفی درگیر هستند و قسمتی وزارت بهداشت نقش بیشتری در آن دارد. بحث کاهش آسیب است. از سال‌های گذشته برنامه‌های متعددی با رویکرد سیاست‌های پرهیزمداری و کاهش آسیب توسط وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است، یکی از اقدامات در زمینه کاهش آسیب متادون درمانی است که موجب می‌شود افراد رفتارهای پرخطر و خشونت را ترک کنند و به جامعه بازگردند.

وی به بیماری‌هایی همچون ایدز و هپاتیت نیز اشاره کرد و افزود: رابطه جنسی یکی از عوامل انتقال بیماری ایذر و هپاتیت است که اقدامات لازمی در این زمینه به وزارت بهداشت مربوط می‌شود به طور موثر صورت گرفته است.

حریرچی اذعان داشت: برنامه‌ای جامع برای کاهش آسیب در نظر داریم که این برنامه در راستای سیاست‌های مبارزه با اعتیاد به تصویب رسیده است.

وی در پاسخ به اعتقاد برخی که می‌گویند وزارت بهداشت در این زمینه ضعیف عمل می‌کند ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی می‌بایست در حوزه اختیارات خود بحث کند، در این خصوص من موردی به صورت مکتوب ندیدم و گفته را تائید نمی‌کنم.

ورود بخش خصوصی مولد به سیستم وزارت بهداشت 
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر زمینه فعالیت بخش خصوصی گفت: تمهیدات اصلی ما تغییر سیاست‌گذاری است بخش دولتی در خیلی مواقع بخش خصوصی را رقیب خود می‌داند ما برنامه داریم بخش خصوصی مولد به سیستم وارد کنیم در حال حاضر در بخش دولتی چهل درصد تخت خالی داریم.

وی توضیح داد: بخش خصوصی در حوزه ارائه خدمت و سرمایه‌گذاری نیاز به تجدید آرایش در تامین منابع مالی و نوع ارایه خدمت دارد همچنین می‌بایست قیمت‌های این بخش به گونه‌ای باشد تا در حد استطاعت مردم خدمت‌رسانی صورت گیرد همچنین سود بخش خصوصی نباید انحصاری باشد. با وجود تعرفه قانونی فعلی چهل درصد از تخت‌های بخش خصوصی اشغال نمی‌شود دریافت قانونی است پس باید تمهیداتی در زمینه ارائه خدمت مناسب‌تر اندیشیده شود.

تهران و شیراز بیشترین آسیب‌دیده چهارشنبه سال گذشته
حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر آمار تلفات چهارشنبه سوری سال گذشته گفت: یکی از تلخ‌ترین روزهای سال روز چهارشنبه سوری است افراد یا چشمان خود را از دست می‌دهند و یا دچار سوختگی وسیعی می‌شوند که مادام‌العمر کارایی‌شان را تغییر می‌دهد.

وی توصیه می‌کند: افراد این گونه شادی‌ها را با شادی‌های امن و غیر مخاطره‌آمیز جایگزین کنند و با فعالیت‌هایی که از لحاظ فرهنگی صورت گرفته شب چهارشنبه سوری را تلخ نکنند ما آماده‌باش هستیم اما امیدواریم کسی دچار سانحه نشود در سال گذشته در کشور 407 تن مجروح، سه تن فوتی، 22 مورد قطع عضو و دو مورد تخلیه چشم گزارش شده و تهران و شیراز بیشترین استانهای حادثه دیده اعلام شده‌اند.

بخش خصوصی در حوزه احداث تخت با استانداردهای تعریفی وزارت بهداشت عمل می‌کند
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر ضد و نقیض بودن هزینه لازم برای احداث تخت بیمارستانی گفت: احداث تخت بیمارستان در تمامی کشور با یک رقم واحد فراهم نمی‌شود این آماری که اعلام می‌شود به صورت متوسط است به طور مثال در یکی از بیمارستان‌ها در سبزوار که اخیرا شروع به ارائه خدمت کرده است هر تخت با هزینه 280 میلیون تومان احداث شده است.

وی ادامه داد: فردی که قصد دارد بیمارستان بسازد می‌بایست با توجه به استانداردهای تعریفی وزارت بهداشت بسته به شرایط عمل کند.

حریرچی افزود: احداث تخت توسط بخش دولتی و بخش بیمه تکمیلی به طور جداگانه نهایی شده اما مردم انتظار خدمات در سطح بیمارستان‌های خصوصی را دارند. برنامه‌ای هم در دست نهایی شدن است که مبتنی بر ارائه خدمت بیمارستان‌ها در حد تعرفه بینابینی است.

ما کمبود بودجه را درک می‌کنیم
حریرچی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر میزان کسری بودجه وزارتخانه گفت: تعریف از کسری بودجه متفاوت است و در صبح یا ظهر 29 اسفند می‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد. دیرکرد پرداخت از طرف بیمه‌ها مشکل اصلی است طبق ارزیابی صورت گرفته دولت در مدت زمان باقی مانده قسمتی از این کسری‌ها را تخصیص می‌دهد تا مشکل تا حدی رفع شود.

وی ادامه داد: در ابتدای سال توافق کردیم بودجه هدفمندی و یک درصد ارزش افزوده به طور صد درصدی اختصاص یابد و در برخی بودجه‌ها هشتاد یا شصت درصد تخصیص داده شود تعدادی از این مقادیر مطابق با زمان‌بندی اختصاص داده شد و در مقابل با توجه به قیمت نفت و طولانی دوره تحریم، این کمبود بودجه را درک می‌کنیم.

اصل به حداقل رساندن عوارض، پیشگیری است
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر متغیر بودن دریافتی روانشناسان گفت: بیماری‌های روانی در سطح کشور و بسیاری از کشورها رقم قابل توجهی است و در استان‌ها و دوره‌های مختلف این رقم‌ها متفاوت‌ بوده است موارد همچون اضطراب، افسردگی خفیف و متوسط، وسواس  و تنش‌‌های روانی آماری 25 درصدی و 30 درصدی نیاز به مشاوره کوتاه مدت دارد در بسیاری کشورها به طور متوسط همین آمار گزارش شده است می‌بایست شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه را اصلاح کنیم که این عوارض به حداقل برسد اصل به حداقل عوارض پیشگیری است

تمام مشکلات بیماران نادر را نمی‌توانیم حل کنیم
حریرچی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر گلایه‌مند بودن بیماران نادر به طور مشخص بیماران EB گفت: بیماری‌های نادر برای افراد مبتلا و اطرافیان تاثیر بدی به همراه دارد و ما به این دغدغه‌ها احترام می‌گذاریم و شرمنده هستیم. برای همه بیماران نادر و خاص درمان قطعی وجود دارد می‌بایست به واقعیات توجه کرد ما تمام مشکلات را نمی‌توانیم حل کنیم عمده حمایت از مشکلات بیماری‌های نادر توسط انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد انجام می‌شود.

وی مشکلات این بیماران را این گونه توضیح داد: درمان‌ناپذیری و هزینه‌های بالای درمان از مشکلات بیماران EB است امروز وزیر بهداشت دستور به تشکیل کمیته خاص برای بیماران نادر را صادر کرد.

وی افزود: قبل از شروع طرح تحول سلامت برنامه بر این بود که دارو را فقط نمایندگی‌ها وارد کنند و وزارت بهداشت زمینه را برای افرادی که می‌توانند داروی استاندارد از غیرنمایندگی فراهم کنند تسهیل کرد تا هزینه داروی این گونه بیماران کاهش یابد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار