طرح عیدانه کتاب با بودجه‌ای یک میلیارد تومانی شامل حال 50 هزار نفر می‌شود اما در صورت استقبال بیشتر بودجه این طرح امکان افزایش را دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری نشست خبری طرح عیدانه کتاب که امروز در سرای اهل قلم برگزار شد، مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب گفت: «طرح عیدانه کتاب» و اختصاص بخشی از یارانه مصرف‌کننده به سمت کتاب‌فروشی‌ها یکی از بهترین اتفاقات خوب سال 1394 در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

وی ادامه داد: این طرح با بودجه‌ای یک میلیارد تومانی اجرا می‌شود و برای مرحله آغازین آن 900 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. بنابراین هر ایرانی می‌تواند تا سقف یک میلیون ریال کتاب خرید کند.

وی ادامه داد: با توجه به بودجه فعلی اختصاص داده شده به «طرح عیدانه کتاب» این طرح شامل حال 50 هزار نفر می‌شود؛ اما با استقبال بیشتر مردم امکان افزایش بودجه وجود دارد.

مدیر عامل خانه کتاب اظهار داشت: ما برای کاهش سوءاستفاده‌های احتمالی از این طرح فیلترهای متعددی را مشخص کرده‌ایم که مهمترین آن‌ها ارائه کارت ملی و ثبت نام خریدار کتاب با استفاده از این کارت است. البته سامانه آنلاین و بر خطی را هم در نظر گرفته‌ایم که با استفاده از آن کاملا به صورت آنلاین خریدهای صورت گرفته در قالب طرح کتاب رصد شده و در اختیار مجریان این طرح قرار می‌گیرد. در این سامانه تعریف شده است که اگر اتفاق خارج از عرفی رخ بدهد، به صورت هشدار به مدیر اجرای طرح گزارش داده شود.

جلیسه تصریح کرد: هم اکنون کمپین‌های مختلفی در فضای مجازی و حقیقی شروع به کار کردند و در قالب این کمپین‌ها چهره‌های شاخص و نام آشنای کشور مردم را تشویق می‌کنند تا امسال به جای عیدی دادن سررسید و چیزهای دیگر، کتاب عیدی بدهند.

وی افزود: چند برنامه تلویزیونی و رادیویی مرتبط با طرح کتاب «عیدانه» هم داریم که اطلاعات مرتبط با آنها در روزهای آینده در اختیار خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد.

مدیرعامل خانه کتاب درباره جلساتی که با مشارکت‌کننده‌های طرح عیدانه کتاب داشته گفت: بیلبوردها و پلاکاردهای زیادی در زمینه اجرای طرح عیدانه کتاب در سطح شهر نصب می‌شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون 180 کتابفروشی برای مشارکت در طرح عیدانه کتاب ثبت‌نام کردند که 47 عدد از آن‌ها در استان تهران و 30 عدد آن‌ها در اصفهان قرار دارند.

جلیسه در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه قرآن‌ها در پشت جلد خود قیمت ندارند، برای جلوگیری از فروش یک نسخه قرآن با قیمت‌های مختلف چه اقداماتی انجام گرفته گفت: کلیه قیمت‌ها بر روی سامانه ما به صورت آنلاین چک می‌شود و اگر مواردی را ببینیم که کتابفروشی خارج از عرف کتابی را فروخته، آن کتابفروشی از طرح عیدانه کتاب محروم می‌شود.

وی در خصوص مهلت ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در طرح عیدانه کتاب گفت: ثبت نام اصلی ما تا پانزدهم اسفند ماه است؛ اما این به آن معنا نیست که کتابفروشی‌ها در زمان اجرای طرح نمی‌توانند عضو آن شوند. اما نتیجه‌اش این خواهد بود که بازه زمانی کمتری را در اختیار خواهند داشت.

همچنین تبریز‌نیا معاون اطلاع‌رسانی و فناوری اطلاعات خانه کتاب در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: طرح عیدانه کتاب در چهار گام بررسی شده و در گام نخست با بازنگری آنچه در طرح کتاب‌فروشی به وسعت ایران اتفاق افتاد، سعی کردیم که با شناسایی نقاط ضعف این طرح، عیدانه کتاب را تقویت کنیم و در گام دوم اقدام به ثبت نام کتاب‌فروشی‌ها کردیم.

وی افزود: از پانزده اسفند تا پایان فروردین ماه را به اجرای طرح عیدانه کتاب اختصاص دادیم و بعد از آن نیز با کتابفروشی‌ها تسویه‌حساب می‌کنیم.

معاون اطلاع‌رسانی و فناوری اطلاعات خانه کتاب اظهار داشت: هدف ما از اجرای طرح عیدانه کتاب استفاده از سنت نیکوی عیدی دادن برای تشویق کتاب و کتابخوانی و گسترش طرح کتاب و کتابخوانی به تمام استان‌ها و قرار دادن در سبد خرید خانوار است.

وی تصریح کرد: استان‌های تهران‌، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بیشترین سهم را در اجرای طرح عیدانه کتاب دارند.

یادآور می‌شود؛ نهادهایی چون اتحادیه ناشران کتابفروشان تهران، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، تعاونی توزیع کنندگان کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در اجرای طرح عیدانه کتاب مشارکت کردند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.