پايه و اساس احداث يک باغ فنی و خوب در واقع انتخاب نهال سالم و با اصالت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ مسئول باغبانی جهاد کشاورزی بيرجند گفت: قبل از احداث هر باغی بايد بهترين گونه و رقم درختان سازگار با شرايط منطقه را شناسايی و انتخاب کنيم.

داوری افزود: رقم انتخاب شده را از نظر سازگاری با شرايط آب و هوايی،کيفيت آب و خاک،مقاوم بودن به آفات و بيماريها مورد توجه قرار گیرد و بهتر است در اين خصوص با کارشناسان مجرب مشورتی انجام شود.

وی گفت:پس از در نظر گرفتن موارد گفته شده و قبل از خريد نهال بايد نقشه باغ را ابتدا روی زمين پياده کرد و براساس شرايط منطقه و نوع نهال،محل کاشت دقيق نهال ها تعيين و علامت گذاری شود .

وی افزود:گودالهايی که قرار است نهال داخل آن کاشت شود را بهتر است با وسايلی مانند بيل مکانيکی،مته چاله کن و نظاير آن حفرشود تا هر چه سريع تر بتوان نهال را کاشت.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی با بيان اينکه در هنگام خريد و کاشت نيز بايد به نکات بسيار ضروری و دارای اهميت توجه کنيم،اظهار کرد:جهت تهيه نهال،بايد نهال را از نهالستان های معتبر و دارای مجوز تهيه کرد و اين نهال ها بايد دارای شناسه يا ليبل باشند و تا زمان اولين باردهی بايد ليبل را حفظ کرد تا از اصالت نهال مطمئن شد.

داوری خاطر نشان کرد:در هنگام خريد نهال، بايد نهال های خوش فرم که دارای تنه و ريشه سالم هستند را انتخاب کرد ودقت داشت در نهال های پيوندی محل پيوند از طوقه نهال15تا20سانتی متر فاصله داشته باشد و خيلی برآمدگی نداشته باشد.

وی تصریح کرد:از ورود نهال های آلوده به آفات و بيماريها به باغ جلوگيری شود.

وی گفت: نهال هايی که از ساير استان ها تهيه می شوند بايد گواهی قرنطينه حفظ نباتات را داشته باشند.

وی افزود:برای موفقيت بيشتر،نهال های پيوندی يک يا دو ساله را انتخاب شود و نهال بايد ازرشد متوسط برخوردار باشد.

نهال های کوچک و خيلی بزرگ برای کاشت مناسب نيستند.

انتهای پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.