کرمانشاه؛

روستایی زیبا با باغات پلکانی

کندوله یکی از 14 روستای مورد گردشگری استان کرمانشاه در شهرستان صحنه است روستای کندوله در کوه پایه استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکز دارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ در واقع از آنجایی که کندوله در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است بهترین زمان سفر به این روستا در دو فصل اول سال است.

روستا معابر عریض داردو در برخی از انها درختان بلندو نهرهای اب فضای دلپذیری را به وجود اورده است. تاکستان های زیبا و متعددی که در فصل تابستان خوشه های انگور از تاکهای آن اویزان می شود مناظری بسیار جذاب پدید آورده است وهمچنین باغات پلکانی واقع شده در دامنه کوه بر غنای این مناظر افزوده است.

خانه‌های روستاییان از نوع معیشت و فعالیت روستاییان متأثر شده و غالباً دارای ایوان هستند عمده مصالح به کار رفته در خانه‌ها، خشت و گل است که هنرمندانه به کار گرفته شده‌اند.

دیوار خانه‌های خشتی به دلیل سرمای سخت زمستان ضخیم است و در قاب روزنه‌ها پنجره‌های کوچکی تعبیه شده است و سقف خانه‌ها مسطح و با تیرهای چوبی و اندود کاهگل پوشیده شده است ودر ساخت خانه‌های جدید از مصالح مقاوم آهن، گچ، آجر و سیمان استفاده می‌شود.

در 26 کیلومتری روستا دشت پهناور و معروف دینور واقع شده است. این دشت به لحاظ مناظر طبیعی ؛بسیار زیبا و منحصر به فرداست. انواع درختان کیکم-بلوط- گویج-بلالوک-ارژن و همچنین پونه-گل گاوزبان-گل کبود-گل ختمی-بو مادران وگون که مصارف دارویی نیز دارند، دشت دینور را به ویژه در بهار و تابستان به بهشتی زیبا مبدل می سازند.این دشت زیستگاه انواع پرندگان و جانورانی مانند کبک ، تیهو، گرگ ، روباه و خرگوش است.

قلعه مروان بر بالای کوه لمه قه لا(سیه قلعه) در شمال شرقی کندوله واقع شده و مردم کندوله معتقدند که این قلعه محل پنهان مروان خلیفه اموی بوده است.قلعه مروان از اثار تاریخی این روستاست.

درآمد اکثر مردم روستا از باغداری و دامداری تامین می‌شود و مهمترین صنعت دستی و هنری مردم روستا، بافت انواع قالی با طرح های بومی (بر گرفته از طرح های کردی)و طرح های غیر بومی است و جنبه صادراتی دارند.

پوشاک زنان و مردان این روستا لباس کردی محلی است. ازانواع غذاهای متداول در این روستا میتوان به دوغینه، آش شلغم، آش ترش و نوعی دلمه محلی اشاره کرد. این روستا از طریق شهرهای کرمانشاه ، صحنه و کامیاران قابل دسترسی است

مردم روستای کندوله به زبان کردی هورامی سخن می گویند، آنان مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.


انتهای پیام/

برچسب ها: کرمانشاه ، روستا ، زیبا ، باغات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.