رئیس قوه قضاییه در همایش ملی حقوق و محیط زیست مطرح کرد:

ورود آموزه‌های محیط زیستی به مهد‌کودک‌ها و مدارس/ درخواست از دولت برای افزایش بودجه سازمان محیط‌زیست

رئیس قوه قضائیه گفت: آموزه‌های محیط زیستی باید از همان دوران کودکی به یک فرهنگ و ارزش با آموزش به این نسل شروع شود و قوه قضائیه نهایت تلاش خود را می‌کند.

ورود آموزه‌های محیط زیستی به مهد‌کودک‌ها و مدارس/ درخواست از دولت برای افزایش بودجه سازمان محیط‌زیستبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگارن جوان؛ آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در سومین همایش ملی حقوق و محیط زیست که امروز (یکشنبه) در سالن همایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: خانم ابتکار باید ابتکار به خرج داده و از همان کودکی توجه به محیط زیست را تبدیل به یک فرهنگ و ارزش کند تا آموزه‌های محیط زیستی از کودکان و مدارس وارد جامعه شده و همه در این مهم باید به سازمان محیط زیست کمک کنیم.

وی تاکید کرد: بودجه سازمان حفاظت محیط زیست باید برای انجام وظایف خود کافی باشد و ما از دولت می‌خواهیم تا این بودجه را افزایش دهد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: نهایت تلاشمان را می‌کنیم تا حوادث منجر به فوت متخلف، از نوع قتل غیر عمد محسوب شده و محیط بان‌های  ما در درگیری با متخلفین و جلوگیری از تخلف دچار مشکل و حبس نشوند.

رئیس قوه قضائیه گفت: هر چند ما برای حمایت حقوقی و قضائی بهتر از محیط زیست آمادگی داریم اما سازمان محیط زیست هم باید بتواند مردم و جامعه محلی را اغنا کند تا با سازمان محیط زیست و اهداف آن همراه شوند، نه این‌که در مقابل سازمان بایستند.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر فعال‌تر شدن نقش سمن‌های محیط زیستی است که می‌تواند بر همراهی مردم و کمک به بهبود محیط زیست موثر باشد.

*به اعتقاد من شکار حرام است

آیت الله آملی لاریجانی در خصوص حیوانات گفت: موضوع شکار یکی از موارد حوزه محیط زیست است و در بحث شکار من معتقدم که این امر حرام است مگر برای استفاده غذایی در شرایط خاص.

وی ادامه داد: این‌که کسی به کوه رفته و کبک و بز کوهی شکار کند و با خود ببرد با این که در این موضوع اختلافات فقهی وجود دارد اما من معتقدم شکار حرام است.

رئیس قوه قضاییه افزود: احترام به حیوانات و رعایت حقوق آن‌ها در اقوال مختلف فقهی هر جا که جستجو کنید مطالبی وجود دارد که احترام به حیوانات و حفظ آن‌ها را نشان می‌دهد؛ روایت داریم که علی‌بن حسین امام زین‌‌العابدین (ع) در سفر به حج با این‌که حیوان مرکوب در دسترس‌شان بود پیاده می‌رفتند و در علت این موضوع فرموده‌اند چرا باید در سفر حج حیوانی را به زحمت بیاندازم.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: و این روایت همانند روایت متعدد دیگر قائل بودن به حرمت حیوان را در دین ما نشان می‌دهد و حتی در بحث سفر، روایاتی وجود دارد که اگر سفر برای شکار باشد آن سفر حرام است.

*حفاظت از محیط زیست فراقوه‌ای است

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که حفاظت از محیط زیست فراقوه‌ای است، افزود: باید تمامی دستگاه‌های قضایی، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، دانشگاهیان و آحاد مردم  برای حفظ محیط زیست با هم، هم‌قدم شوند.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: امروزه به جای این‌که با ساخت و ساز در حاشیه رودخانه و ساحل‌ها برای ایجاد شهرک و ویلا برخورد شود، محیط زیست سراغ کسانی می‌رود که اقدام به ساخت بافت مسکونی در بالای روستای خود می‌کنند.

وی گفت: اکنون در گلستان، مازندران و گیلان با ساخت وسازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها برخورد شده و قوه قضاییه تمام قد از این مسئله حمایت می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار