لرستان؛

ثبت ملی بیش از 100 اثر تاریخی لرستان در آینده نزدیک

مدیر کل میراث فرهنگی لرستان از ثبت ملی بیش از 100 اثر تاریخی لرستان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛ غلامرضا سلیمانی از ثبت 20 اثر تاریخی و فرهنگی این استان در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: همچنین پرونده ۱۱۰ اثر دیگر تهیه شده که در آینده نزدیک ثبت ملی خواهند شد.
وی با اشاره به ارسال تعدادی از پرونده های پیشنهادی آثار تاریخی لرستان به شورای ثبت آثار تاریخی و طبیعی سازمان برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور گفت: در این راستا در تاریخ ۱۵ اسفند ماه امسال جلسه شورای ثبت با حضور مدیر کل ثبت آثار سازمان، اعضای شورای ثبت کشور، معاون میراث فرهنگی و مسئول ثبت استان لرستان به منظور بررسی پرونده ها برگزار شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: در این جلسه ۲۰ اثر فرهنگی و تاریخی شهرستان کوهدشت متعلق به ادوار پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی پس از طرح و بررسی و تبادل نظر اعضای شورا، واجد ارزش تاریخی تشخیص داده شدند و در ردیف آثار ملی کشور قرار گرفت.
سلیمانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه همچنین پرونده ثبتی تعداد ۱۱۰ اثر دیگر در سطح استان تهیه شده که در آینده نزدیک در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی کشور به ثبت خواهند رسید گفت: این آثار شامل چندین تپه، محوطه، پناهگاه صخره ای و غار است.
پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه زاغه رومشکان آغاز شد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه «زاغه رومشکان» گفت: این پروژه پژوهشی از هفته گذشته آغاز شده و هم اکنون نیز در حال انجام است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: بودجه پروژه گمانه زنی تپه زاغه از محل اعتبارات استانی تامین و مجوز آن از سوی پژوهشکده باستان شناسی کشور به سرپرستی علی سجادی صادر شده است.
سلیمانی با اشاره به اهمیت تاریخی و باستانی تپه زاغه اظهار داشت: پروژه یاد شده با هدف حفاظت هرچه بیشتر، شناخت گستره آثار تاریخی در اطراف این اثر و در نهایت آزادسازی حریم آن انجام می گیرد.
وی گفت: برای انجام تعیین حریم این اثر ۲۰ گمانه آزمایشی به ابعاد یک و نیم در یک و نیم متر مربع حفر شده که نتایج مطالعات آن در آینده منتشر خواهد شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: تپه زاغه به شماره ۸۹۹ در مورخه ۳۰ تیرماه ۱۳۴۹ تحت عنوان بقایای یک کاخ ساسانی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/


 

برچسب ها: میراث ، ثبت ، اثر ، تاریخی ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.