نخستین مرحله ی رها سازی آب مازاد بر نیاز دریاچه پشت سد مهاباد همزمان با تعداد دیگری از سدهای استان به دریاچه ارومیه انجام شد.

بگزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، محمد عبداللهی مدیر امور آب مهاباد در این باره گفت: با توجه به بارندگی های امسال حجم آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد 178میلیون متر مکعب است در حالی که در مدت مشابه پارسال 98میلیون مترمکعب آب در پشت سد ذخیره داشته ایم.

وی اضافه کرد: تا یک ماه آینده 40 میلیون مترمکعب آب با پایه ی دبی 18 متر مکعب در ثانیه از سد مهاباد رها سازی خواهد شد.

این میزان آب تنها به منظور احیای دریاچه ارومیه رها سازی می شود.

رحمان کلیجی مدیر جهاد کشاورزی مهاباد هم گفت: سد مهاباد حدود دوازده هزار از اراضی این شهرستان را پوشش می دهد که 7 هزار به صورت باغی و 5 هزار هم به صورت زراعی است و هر ساله هم صد میلیون متر مکعب برای تامین بخش کشاورزی اختصاص داده می شود به همین دلیل به کشاورزان توصیه می کنیم که در این مدت از برداشت آب خودداری کنند.

قرار است که این چهل میلیون متر مکعب بعد از طی مسافت سی و پنج کیلومتری به محل تلاقی رودخانه های مهاباد با سیمینه رود برسد و ازآنجا هم، بعد از مسافتی حدود ده کیلومتری به پیکره آبی دریاچه ارومیه اضافه می شود تا جانی تازه به دریاچه ببخشد.

سد مهاباد ضمن اینکه تامین کننده اصلی آب آشامیدنی و کشاورزی این شهرستان است می تواند عامل موثری هم در زمینه احیای دریاچه ارومیه باشد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

برچسب ها: رهاسازی ، آب سد ، مهاباد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.