فرا رسیدن ایام عید نوروز بهانه‌ای شد تا گفتگویی صمیمانه‌ با نماینده مردم تهران داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار  مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "احمد توکلی" به عنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی فعال است. فرا رسیدن ایام عید نوروز بهانه‌ای شد تا گفتگویی صمیمانه‌ با نماینده مردم تهران داشته باشیم.


*باشگاه خبرنگاران: از اینکه وقت گذاشتید تا به سوالات ما پاسخ دهید، سپاسگزاریم، لطفا مختصری از زندگی و فعالیت سیاسی خودتان بگویید؟

متولد 1330 در شهر بهشهر مازندران هستم. تحصیلاتم را تا پنجم ابتدایی در بهشهر و از ششم ابتدایی به بعد در دبیرستان خوارزمی تهران گذرانده‌ام. بعد از گرفتن دیپلم بلافاصله در دانشگاه پهلوی سابق دانشگاه شیراز در رشته برق و مکانیک قبول شدم. دوران دانشجویی‌ام با فعالیت سیاسی همراه بود که منجر شد تا دوبار بازداشت و در سال سوم  از دانشگاه اخراج شوم.  پس از یک محکومیت 8 ماه به سربازی رفتم و در آنجا دوباره در سال 52 دستگیر شدم و پس از 3 سال و هشت ماه در همین ایام نزدیک عید آزاد شدم.  بعد از آزادی به دنبال مطالعات اسلامی که درآن زمان آغاز کرده بودم به قم رفتم و بعد از انقلاب در شهر بهشهر مسئول کمیته انقلاب اسلامی بودم.

در سال 58 در انتخابات مجلس اول از حوزه انتخابیه بهشهر انتخاب و در حین وکالت در مجلس ازطرف شهید رجایی بعنوان وزیر کار و امور اجتماعی معرفی شدم که البته بنی صدر نپذیرفت و در دولت آقای مهندس شریف ویر کار و امور اجتماعی و سخنگوی دولت بودم . همچنین بر اثر اختلافاتی که با دولت داشتم استعفا دادم .در دولت بعد از بنی صدر مدتی روزنامه‌ای را راه اندازی کردم . پس از گرفتن لیسانسم در دانشگاه شهید بهشتی فوق لیسانس هم قبول و در دانشگاه ناتینگ‌هام انگلستان بورسیه شدم و در اواخر سال 75 و بعد از گرفتن دکترای اقتصاد به کشور برگشتم و روزنامه فردا را تأسیس کردم که به علت مشکلات مالی زیاد دوام نیاورد و تعطیل شد. بعد ازآن عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در سال 75 شدم و به عنوان استادیار در رشته اقتصاد در دانشکده علوم اقتصاد شهید بهشتی تدریس کردم. در مجلس هفتم و هشتم و نهم نماینده بودم و همچنین در ادوار هفتم و هشتم مجلس ریاست رئیس مرکز پژوهش‌های پارلمان را برعهده داشتم.

*باشگاه خبرنگاران: چه شد که وارد عرصه سیاست و نمایندگی مجلس شورای اسلامی شدید؟

باتوجه به اینکه فعالی سیاسی بودم و در یک خانواده سرشناس و آبرومند زندگی می کردم گرایشم به فعالیت سیاسی بیشتر شد البته دوستانی که با من فعالیت می‌کردند در جلسه‌ای به من گفتند که در سال 58 و در مجلس اول شرکت کنم.

*باشگاه خبرنگاران: چند فرزند دارید؟ آیا فرزندانتان در مشاغل دولتی فعالیت می‌کنند؟

5 پسر و دختر دارم و هیچ کدام در مشاغل دولتی فعالیت نمی‌کنند.

*باشگاه خبرنگاران: تا به حال به خارج از کشور سفر کرده‌اید؟

بله در زمان وزارتم به کشورهایی برای بازدید سفارت خانه‌ها رفتم. همچنین در دوران دانشجویی‌ام به کشورهای سوئیس، آلمان و انگلستان سفری داشتم.
 
*باشگاه خبرنگاران: آیا به زبان خارجی هم مسلط هستید؟

انگلیسی و کمی عربی؛ البته زبان عربی ام بیشتر در حد خواندن و نوشتن است تا مکالمه

*باشگاه خبرنگاران: آیا در تهران خانه دارید؟

در تهران منزل دارم و در تهران زندگی می‌کنم. 

*باشگاه خبرنگاران: برای عید هم آجیل می‌خرید؟

معمولا یک کمی می‌خرم البته آجیل خیلی گران است و آجیل خوری در منزل ما مرسوم نیست نه اینکه نباشد اما دائمی نیست. البته همسر بنده در ایام عید شیرینی خانگی درست می‌کند  ولی مدتی است که کارهای فوق‌آلعاده را دیگر نمی‌تواند انجام دهد.

*باشگاه خبرنگاران: عیدی هم می‌دهید؟

بله عیدی می‌دهم ولی عیدی نمی‌گیرم؛ می‌گویند پیرمرد شده‌ام و به من عیدی نمی‌دهند.


ن.نم

*باشگاه خبرنگاران: آیا در ایام عید قصد مسافرت دارید؟

خیر معمولا مسافرت نمی‌روم 

*باشگاه خبرنگاران: سال جدید را چه رنگی می‌بینید؟

من سیاستمدار هستم و همیشه خوش بین و امیدوارم . امسال را رنگ بهار رنگ سبز می‌بینم.

*باشگاه خبرنگاران: به خانه نمایندگان مجلس برای عید دیدنی هم می‌روید؟

معمولا وقت نمی‌کنم که به منزل نمایندگان بروم زیرا خانواده پرفامیلی هستم و رفتن به خانه آنها را ترجیح و مقدم می‌دانم تا خانواده سیاسی‌ام. البته به خانه بعضی از دوستانی که نزدیکتریم هستیم در ایام نوروز سری می زنیم.

*باشگاه خبرنگاران:  لطفا نظرتون رو درباره این اسامی بگویید.

ظریف؟
دیپلمات 

لاریجانی؟
سیاستمدار عملگرا 

هاشمی؟
سیاستمدار عملگرا 

علی مطهری؟

در آینده سیاستمدار عملگرا 

شهید بهشتی؟
 سیاستمدار اصولگرا و مبنایی 


*باشگاه خبرنگاران: بهترین و بدترین خاطره از مجلس؟

یادم نمی‌آید. من خاطرات را زیاد در ذهنم ثبت نمی‌کنم مگر اینکه خیلی وحشتناک و یا شاد باشم که یادم بماند. کلا از زورگویی رئیس جلسه و عدم رعایت حقوق نمایندگان خیلی دلخور می‌شوم.

*باشگاه خبرنگاران: از میزان حقوقی که به عنوان نمایندگی مجلس دریافت می‌کنید، راضی هستید؟

بله حقوق ما 4 میلیون و 800 هزار تومان است .

*باشگاه خبرنگاران: چند خواهر و برادر دارید؟

سه خواهر و برادر دارم و من کوچکترین فرزند خانواه می‌باشم.

*باشگاه خبرنگاران: پیام نوروزی شما برای مردم چیست؟

همان پیام رهبری که در زمان اعلام سال نو بیان می‌کنند. خودم پیامی ندارم. اگر قرار باشد که همه پیام بدهند که دیگر پیام خاصیتی ندارد. آن کسی که در مقام هدایت قرار گرفته و خیرخواهی‌اش بیشتر از همه است، پیام می‌دهد و بقیه خودشان را با آن تنظیم می‌کنند. همین که همه پیام بدهند کار خراب می‌شود.


*باشگاه خبرنگاران: از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزارم. 

" گفتگو از مریم السادات قوامی"

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، توکلی ، عیدانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار