آخرین وضعیت كتاب جدید منیژه آرمین؛

«شانزده سال» به سوره مهر رسید

منیژه آرمین كتاب «شانزده سال» سومین كتاب از چهارگانه‌ رمان تاریخی‌اش را به انتشارات سوره مهر تحویل داد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ منیژه آرمین درباره كتاب تازه‌اش گفت: «شب و قلندر» اولین جلد این چهارگانه به شمار می‌رود كه طی سال‌های اخیر منتشر شد. این كتاب، از اواخر دوره قاجار شروع می‌شود و تا دوران مشروطه را در بر می‌گیرد. جلد دوم آن نیز «شباویز» نام داشت كه در فضای شروع سال‌های مشروطه تا سال 1304 می‌گذرد و جلد سوم «شانزده سال» نام دارد كه از 1304 تا دوره رضاشاه را شامل می‌شود.

وی اضافه كرد: رمان «شانزده سال» داستانی و مستند است و با رمان‌های دیگر متفاوت بوده و همانند پازل است، یعنی برخی از بخش‌ها كاملاً مستند و برخی از بخش‌ها دنباله داستان «شب و قلندر» و «شباویز» است.

این نویسنده در پاسخ به این سؤال كه انگیزه‌تان برای نگارش رمانی با پس‌زمینه تاریخ معاصر چه بوده است، گفت: طی سال‌های اخیر به این نتیجه رسیدم كه ما با بحران هویت مواجه شده‌ایم و یكی از راه‌های شناخت هویت، شناخت تاریخ است. به‌ویژه، تاریخ معاصر كه از اهمیت زیادی برخوردار است و به نظرم، همه افراد یك ملت باید نسبت به چنین مسئله‌ای اشراف و آگاهی داشته باشند.

آرمین اضافه كرد: بحران هویت و اطلاع نداشتن از تاریخ معاصر در بین نسل جوان بیشتر مشاهده می‌شود. ضمن اینكه این نسل به دلایل مختلف و در مقایسه با نسل‌های گذشته به آن شكلی كه باید به كتاب‌خوانی گرایش ندارند، روی این اصل تصمیم گرفتم رمانی بنویسم كه صرف‌نظر از داشتن عناصر و فضای داستانی، به روایت برهه‌های حساس ایران درگذر تاریخ نیز بپردازد، بلكه، نگارش این اثر شاید باعث شود تا جرقه‌ای نزد نسل جوان زده شود و به‌واسطه خواندن این كتاب به دیگر آثار مكتوب تاریخی نیز مراجعه كنند.

این نویسنده در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینكه برای نگارش این كتاب از چه منابع تاریخی استفاده كرده است نیز گفت: كتاب‌های تاریخی زیادی را در این مدت مطالعه كرده‌ام و حتی از یادداشت‌ها، اسناد و عكس‌هایی كه به‌نوعی روایتگر این برهه تاریخی بوده‌اند نیز به‌سادگی نگذشته‌ام و همه را مورد مطالعه قرار داده‌ام كه از بین آن‌ها می‌توان به «تاریخ بیست‌ساله ایران» و «ایران بین دو انقلاب» اشاره كرد. به‌طوركلی، تمام كتاب‌هایی كه با محوریت تاریخ معاصر ایران نوشته شده‌اند را در این مدت مورد واكاوی و مطالعه قرار داده‌ام.

آرمین همچنین درباره تم چهارمین جلد این مجموعه نیز توضیح داد: این اثر كه در حال حاضر در مرحله تحقیق و نگارش اولیه آن هستم به زمان پهلوی دوم اختصاص دارد. از آنجایی‌كه چند سالی از عمر خود من نیز در این دوره گذشته است سعی كرده‌ام حال و هوای داستانی بیشتری را در آن بگنجانم.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار