روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت اعمال تحریم ضد ایران به دلیل نقض تعهدات این کشور، به موافقت روسیه و چین بستگی دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا وعده های زیادی درباره توافق هسته ای خود با ایران داده است. این هفته پی بردیم که یکی دیگر از وعده های دولت توخالی از آب درآمد. تحریم ایران به دلیل نقض تعهدات خود، واقعاً به موافقت روسیه و چین وابسته است.

این امر بعد از آن به ما ثابت شد که از تسلیم شدن در برابر فشار آمریکا برای تحریم ایران به خاطر آزمایش های کنونی موشک های بالستیک خودداری کرد. جمهوری اسلامی ایران این ماه دست کم دو موشک را با برد حدود هزار و 200 مایل و ظرفیت خرج بیش از یک تن، که برای حمل و پرتاب یک کلاهک هسته ای کافی است، آزمایش کرد. این آزمایش های موشکی نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است؛ قطعنامه ای که سال گذشته در ارتباط با توافقنامه هسته ای صادر شد. در این قطعنامه، از ایران خواسته شده است تا هشت سال، موشک های با قابلیت حمل سلاح هسته ای را تولید یا آزمایش نکند.
 
ایران هرگز قصد رعایت این قطعنامه را نداشت، و مسکو -که مشغول مذاکره برای فروش تسلیحات پیشرفته به ارزش هشت میلیارد دلار به ایران است- نیز قصد اجرای این قطعنامه را ندارد. "ویتالی چورکین،" سفیر روسیه در سازمان ملل، این هفته در این باره گفت: درخواست با ممنوعیت فرق دارد، بنابراین از نظر قانونی نمی توان یک درخواست را نقض کرد. روسیه از حق وتو در شورای امنیت برخوردار است، و بنابراین متقاعد کردن دولت (آمریکا برای تحریم کردن ایران) کار بیهوده ای است.
 
این گونه مقاومت روسیه باعث می شود وعده های دولت آمریکا مبنی بر اینکه نیازی به همکاری روسیه برای بازگرداندن تحریم ها ضد ایران در صورت فریبکاری این کشور ندارد، پوچ  باشد. بازگشت تحریم ها یکی از شعارهای اصلی است که اعضای دموکرات کنگره همچون "کریستن گیلیبراند،" سناتور ایالت نیویورک،  با توسل به آن در بحث های تابستان گذشته در کنگره  پیروز شدند. شعار دیگر "راستی آزمایی های بی سابقه،" تنها در قالب یک بار دیدار کوتاه بازرسان سازمان ملل از مجتمع نظامی ایران در پارچین تبلور یافت.
 
خوب است اگر رئیس جمهور بعدی آمریکا بتواند از توافقنامه ای که ایران آن را رعایت نمی کند و ما هم نمی توانیم آن را اجرا کنیم، خارج شود؛ اما سال ها طول خواهد کشید تا رژیم تحریم های جهانی به حالت قبل از توافق هسته ای بازگردانده شود. انتظار نداشته باشید برنامه های موشکی و هسته ای ایران در این مدت متوقف بماند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار