پرتاب آزمایشی ماهواره بر سیمرغ اوایل سال 95 ، افزایش 25 میلیارد ریالی بودجه منابع صندوق نوآوری و شکوفایی در سال95 تا گسترش حمایت از شرکتهای دانش بنیان مهمترین اخبار حوزه فناوری در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه فناوری منتشر شد.

70 درصد موفقیت شرکتهای دانش‌بنیان در گرو پارکهای علم و فناوری است
محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی اظهار کرد: 70 درصد موفقیت شرکتها برای ورود به پارک‌های علم و فناوری قابلیت آن‌ها در معرض محصولات پارک‌های علم و فناوری و تجاری سازی آن‌ها است.

پرتاب آزمایشی ماهواره بر سیمرغ اوایل سال 95
منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و رئیس مرکز ملی فضایی ایران بیان اظهار کرد: ماهواره بر سیمرغ از پروژه‌های بسیار مهمی است که قرارداد ساخت آن مهر ماه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امضا شد و کمتر از 10 کشور جهان توان طراحی و ساخت آن را دارند.
وی ادامه داد:‌ مرحله آزمایشی پرتاب این ماهواره بر اوایل سال 95 و مرحله بعدی آن در بهمن ماه سال 95 خواهد بود.

آخرین وضعیت افتتاح برج‌های فناوری در دانشگاه‌ها
بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به آخرین وضعیت برج‌های فناوری در دانشگاه‌ها گفت: هم‌اکنون در تهران ساختمان دانشگاه صنعتی شریف،‌ تربیت مدرس و ساختمان نزدیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیر را برای برج‌های فناوری در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ساختمان دانشگاه شریف خریداری شده و شرکت‌هایی که برای تجمیع در این ساختمان تقاضا داده‌اند مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند

افزایش 25 میلیارد ریالی بودجه منابع صندوق نوآوری و شکوفایی در سال 95
علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 
اظهار کرد: در سال 95 موجودی منابع صندوق نوآوری و شکوفایی به مبلغی در حدود 25 میلیارد ریال می‌رسد که رقم قابل توجهی برای حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان است.

نیاز کشور به 350 دستگاه شتاب دهنده‌ی خطی
محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: در حال حاضر در کشور شرکتهای خوبی در زمینه تولید شتاب‌دهنده‌های خطی داریم کشور نیاز به 350 دستگاه شتاب دهنده‌ خطی دارد اما در حال حاضر 80 دستگاه آن در کشور نصب شده که نیمی از آن‌ها نیز از کار افتاده است.

حمایت از طرح‌های فناورانه جهت رفع نیازهای فناوری در سال 95
محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان دریایی در خصوص برنامه‌های این ستاد برای سال 95 اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان دریایی در سال 95 حمایت از طرح‌های فناورانه در جهت رفع نیازهای فناورانه است.

وی ادامه داد: حمایت از دانشجویان و حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان برنامه‌ی دیگری است که آن را به طور جدی در سال 95 پیگیری می‌کنیم.

مدل بومی سرمایه‌گذاری خطرپذیر به صورت پایلوت در کشور اجرا می‌شود
علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: سرمایه گذاری خطر پذیر در کشور ما هنوز با مشکلاتی همراه است و بسیاری از موسسات و شرکتهایی که وارد این نوع سرمایه‌گذاری شده‌اند خیلی موفق نبوده‌اند.

دلیری عنوان کرد: مدل بومی سرمایه گذاری خطرپذیر در کشور وجود نداشت به همین دلیل با بررسی‌های بسیار این مدل سرمایه‌گذاری در کشور شروع شده و تعاملات را با 30 شرکت از مجموعه نهادهای مجری درخواست انجام سرمایه گذاری خطر پذیر انجام داده ایم

پرورش 200 هزار تن ماهی طی پنج سال آینده
محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه صنایع دانش بنیان دریایی گفت: در گذشته بیشتر در خلیج فارس و دریای عمان منابع ذخیره‌های پرورش ماهی استفاده و تولید می‌شد ولی چند سالی است در کشور ما نیز از این منابع استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: تولید 200 هزار تن پرورش ماهی طی پنج سال آینده نیز یکی از برنامه‌های مهم این ستاد است که در دستور کار قرار دارد و در خصوص تقویت این نوع پرورش ماهی وام‌های کم بهره در نظر گرفته شده است.

ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان دارای خدمات تجاری‌سازی
بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی علاوه‌ بر اعطای تسهیلات به شرکتهای دانش‌بنیان تسهیلاتی را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه‌دهنده خدمات تجاری‌سازی و نیز صندوق‌های پژوهش و فناوری ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: این تسهیلات تا کنون به 22 شرکت خدمات تجاری‌سازی و 16 صندوق پژوهش و فناوری اعطا شده است.


سیدمحمدرضا صاحبکار خراسانی سرپرست امور شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان اظهار کرد: در سال 95 کار اصلی کارگروه، گسترش فرآیندهایی است که در قانون دیده شده است در سال 94 هزار و 200 شرکت دانش‌بنیان برای معافیت از سال‌ مالی 93 به سازمان امور مالیاتی کشور تقاضا داده‌اند که این تعداد برای سال مالی 94 به بیش از 2 هزار شرکت رسیده است.

وی تأکید کرد: فعالیت‌هایی که در سال 94 انجام شده در سال‌های آینده در ابعاد گسترده‌تری انجام می‌شود و باید آن را بهبود بخشیم.

عضویت 88 آزمایشگاه در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی
رضا اسدی فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی مجموعه‌ای از آزمایشگاه‌های فعال در حوزه فناوری‌های راهبردی کشور است که برنامه تقویت و توسعه زیرساختهای خدمات مطلوب آزمایشگاهی را در این حوزه بر عهده دارد.

وی ادامه داد: در مجموع 88 آزمایشگاه با تعداد 1560 تجهیزات آزمایشگاهی در این آزمایشگاه عضو هستند.

عملیاتی شدن معافیت‌های گمرکی شرکتهای دانش‌بنیان از طریق سامانه گمرکی
سید محمد صاحبکار خراسانی سرپرست امور شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان گفت: در راستای اجرای کامل قانون حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان، معافیت‌های گمرکی از طریق سامانه گمرکی جمهوری اسلامی عملیاتی شد. همچنین در خصوص جواز تأسیس پروانه بهره‌برداری برای شرکتهای دانش‌بنیان و شرکت‌هایی که مشکل جواز تأسیس در شعاع 120 کیلومتری محدوده شهرها داشتند در آذرماه امسال این مشکل نیز برطرف شد

500 ابتکار و اختراع در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی
محمد حسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست گفت: تاکنون بیش از 500 ابتکار و اختراع در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی شناخته شده است که زمینه ساز ظهور خلاقیت و توانایی بالقوه دانش‌آموزان و فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش‌بنیان است.

افزایش بودجه‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در سال 95
اسماعیل قادری فر مدیر کل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: بودجه‌های مربوط به علم و فناوری افزایش چشمگیری داشته است در لایحه پیشنهادی دولت بودجه‌های ویژه‌ای برای حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بودجه‌ی خوبی برای معاونت علمی پیشنهاد شده و مطمئن هستیم مجلس شورای اسلامی در فرصتی که برای تصویب لایحه 95 دارد به این حوزه که از حوزه‌های بسیار مهم است و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان که به عنوان زیر ساخت اقتصاد مقاومتی دیده شده نظر مثبت بدهد..

پرو‍ژه‌های مشترک صندوق حمایت از پژوهشگران با همکاری دانشگاه‌ها انجام می‌شود
نصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور اظهارکرد: بر اساس مصوبه‌ی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور این صندوق با همکاری دانشگاه‌ها پروژه های مشترک ارائه می‌دهد تا رشته های مختلف در کنار یکدیگر قرار بگیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار