بشکن دلالان بلیت هواپیما درهیاهوی تقاضای بازار

با توجه به آنکه نرخ مصوب بلیت بر روی سایت شرکت های هواپیمایی موجود است اما جولان دلالان آن هم با ارائه قیمت های سرسام آور بلای جان مسافران شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسفندماه سال 91 بود که رییس سازمان هواپیمایی وقت از پروازهای چارتری به عنوان ریشه فساد صنعت حمل و نقل هوایی یاد کرد؛پروازهایی که با وجود تاکید مسولان برای مقابله با آن همواره در زمان پیک سفر درصد قابل توجهی از پروازهای داخلی را به خود اختصاص می دهد.

این اتفاقات در حالی رقم می خورد که سازمان هواپیمایی بارها و بارها در خصوص بلیت های چارتری اعلام کرده که فروش این بلیت ها باید با سرویس های اضافه ارائه شود و فروش آن به صورت انفرادی ممنوع است.

البته لازم به ذکر است که طبق گفته مسولان سازمان هواپیمایی کمتر از 30 درصد پروازها به صورت چارتری انجام می شود که آن هم مربوط به قراردادهایی است که قبل از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با شرکت های هواپیمایی بسته شده است اما وقتی به بازار فروش نگاه می کنیم سهم متفاوتی دیده می شود بطوریکه بیشتر بلیت ها عنوان چارتر را با خود یدک می کشند.

*** فروش بلیت چارتر به صورت انفرادی ممنوع است

مقصود اسعدی سامانی دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بعضی از شرکت های هواپیمایی پروازهای خود را به صورت چارتر به چارتر کننده ها عرضه کردند که این افراد موظف هستند بلیت های چارتری را به صورت پکیج یعنی به همراه هتل و ... ارائه دهند و اگر به صورت انفرادی به فروش برسند تخلف محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه نرخ بلیت های هواپیمایی در سایت سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شده، اظهار داشت: اگر شرکت متخلف دارای بند "الف" باشد پیگیری تخلفات توسط سازمان هواپیمایی کشور و اگر دارای بند "ب" باشد پیگیری تخلفات بر عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

***مردم گران فروشی را اطلاع دهند

امیر هاتفی، دبیر انجمن آژانس های هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص این امر تصریح کرد: آژانس های هواپیمایی مجاز نیستند که بلیت های انفرادی را بیشتر از قیمت مصوب بفروشند مگر اینکه این بلیت با سرویس اضافه ای همچون هتل، حمل و نقل و ... همراه باشد.

وی افزود: اگر مردم با گران فروشی مواجه شدند می توانند تخلف را به انجمن صنفی و ستاد سفر و تسهیلات سفرهای نوروزی در سازمان میراث فرهنگی استان تهران طی تماس تلفنی و یا به صورت حضوری اعلام کنند.

*** کمتر از 30 درصد پروازها به صورت چارتری است

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نیزدر گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: سه شرکت هما، ماهان و آسمان نزدیک به 60 درصد از پروازها را انجام می دهند و تعدادی دیگر از شرکت های هواپیمایی هم از طریق سیستم اقدام به فروش بلیت می کنند که هیچ کدام آنها چارتری نیست بنابراین کمتر از 30 درصد پروازها به صورت چارتری انجام می شود.

وی تصریح کرد: بلیت هایی هم که به صورت چارتری به فروش می رسند مربوط به قراردادهایی است که قبل از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با شرکت های هواپیمایی بسته شده بود.

 جعفرزاده با اشاره به اینکه خریدها باید بر اساس نرخ های اعلامی از شرکت های هواپیمایی باشد اظهار داشت: این خریدها باید از مراکز معتبر صورت بگیرد که این شرکت ها از مجوز بند الف را از سازمان هواپیمایی دریافت کرده اند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور عنوان کرد:مسافران می توانند برای انطباق قیمت های ارائه شده از سوی این شرکت ها با نرخ های اعلام شده شرکت های هواپیمایی به سایت www.cao.ir مراجعه کنند.

***نباید با نام چارتر هزینه بر مردم تحمیل شود

ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: همیشه بخش عمده ای از مسافرین به دلیل امکان تضمین سفر به دلیل کمبود هواپیما و خطوط جا می مانند بنابراین نباید در ایام پرتقاضا تحت عنوان چارتر کردن حداکثر هزینه را به مردم تحمیل کرد.

وی اظهار داشت: شرایط به این صورت نباشد که تحت عنوان چارتر کردن همه فرصت ها به دلالان داده شود تا افزایش های زیادی داشته باشند و این منصفانه نیست.

*** حضور مافیا در حوزه هواپیمایی کشور

موید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: بعد از آزاد شدن نرخ بلیت ها پیش بینی افزایش قیمت وجود داشت و در حال حاضر قیمت ها افزایش یافته و کنترل خوبی بر آنها صورت نمی گیرد.

وی تصریح کرد: ستاد حمایت از مصرف کنندگان و تعزیرات باید به این قضیه رسیدگی کند زیرا دلال بازی اتفاق افتاده و قیمت ها به چند برابر افزایش یافته است.

این نماینده خانه ملت عنوان کرد: در کشور ما درآمدها محدود است و با ماهانه یک میلیون تومان نباید مردم چنان در منگنه باشند.

این عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حوزه هواپیمایی کشور امکان سرمایه گذاری را به هیچ کس نمی دهد و در واقع این حوزه مافیایی است و در حال حاضر افراد زیادی خواهان سرمایه گذاری در این بخش هستند اما به آنها اجازه کار داده نمی شود و عملکرد کشور در این خصوص به شدت ضعیف است.

*** وجود ارتباط های رانتی بین شرکت ها و مجموعه های این سیستم


محمد فیروزی عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سازمان هواپیمایی کشور به علت حجم بالای مسافر می بایست دقت بیشتری در ایام پرتقاضا صورت گیرد.

وی افزود: در این ایام باید از تعاملات و رفتارهای بین دستگاهی پرهیز شود وتا ضرر و زیان مردم کمتر شود.

نماینده نطنز و قمصر اظهار داشت: ارتباط های رانتی بین شرکت ها و مجموعه های این سیستم وجود دارد و افراد باید بتوانند با اختیار و طبق هزینه هایی که دولت تهیه کرده اقدام به خرید کنند.

*** تنها یک عده ازاین طریق به سود کلانی می رسند

عباس فلاحی باباجان عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دولت باید در تمام زمینه های حمل و نقل دارای برنامه ای منسجم باشد اما متاسفانه این گونه نیست.

وی سو استفاده و ناهماهنگی ها را دلیل این آشفته بازار برشمرد که تنها یک عده ازاین طریق به سود کلانی می رسند.

این گران‌فروشی و چارتری کردن بلیت در ایام نوروز اگرچه  یک سناریوی  تکراری است که همه ساله بسیاری از مسافران به تماشای آن می نشینند اما با این دلال بازی ها تنها متضرر این میدان مردم هستند که جیبشان در این سیاه بازار نشانه می رود پس نیاز است دولت مردان به فکر چاره باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار