بافته هاي مكشوفه از معدن نمك كه بيشتر متعلق به دوره هاي هخامنشيي و ساساني هستنداز ارزشمندترين اشياي به دست آمده از معدن چهرآباد محسوب مي شوند، چرا كه در كمتر محوطه باستاني بافته هاي تاريخي با چنين كيفيت و حفظ شدگي و تعداد زياد ديده مي شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، اين بافته ها از نظر ابعاد و اندازه ، بافت ، طرح ، نقش و جنس تنوع فراواني داشته و آگاهي هاي زيادي از صنعت بافندگي ايران باستان ارائه مي كنند. طبق مطالعات انجام يافته جنس بيشتر بافته ها از پشم و سپس پنبه بوده و با روشها و طرحهاي مختلفي بافته شده اند. رنگ قرمز، آبي و زرد استفاده شده در پارچه ها ي منقوش منشأ گياهي داشته و از گياهان نيل، روناس و درختچه گز در رنگ آميزي نقوش استفاده شده است.

بافته هاي معدن نمك چهرآباد ، درواقع تكه هايي از لباس هاي معدنكاران و يا كيسه هاي حمل اشيا و نمك بوده اند كه در حين كار در ميان لايه اي نمك قرار گرفته و تا به امروز به خوبي حفظ شده اند. با وجود آنكه نمونه هايي از بافته هاي دوره ساساني پيشتر نيز از برخي مناطق خاورميانه كشف شده و امروز در موزه هاي دنيا به نمايش درآمده است ، اما از دوره هخامنشي بافته هاي چنداني تا كنون از ديگر مناطق ايران گزارش نشده و پيش از كشف پارچه هاي هخامنشي معدن نمك چهر آباد آگاهي ما از پوشاك و صنعت بافندگي هخامنشيان ، فقط نقوش برجسته هخامنشي و برخي نقوش ديگر در آسياي صغير و و يونان بوده است

علاوه بر پارچه ها ، تعداد زيادي تكه هاي نخ و ريسمان در ابعاد و اندازه هاي مختلف و بافت هاي متنوع كه از الياف پشم و مو تهيه شده ، از معدن نمك يافت شده است . ريسمان هاي مذكور از لوازم و اشياي مهم معدنكاران دوره هخامنشي و ساساني بوده است

بدون شك معدن نمك گنجينه اي ارزشمند از بافته هاي كهن ايران را در خود جاي داده است. گنجينه اي كه د ر پژوهشهاي آينده آگاهي هاي بسياري از هنر بافندگي ايران باستان را آشكار خواهد نمود.

بافته های معدن نمک چهرآباد در بخش اختصاصی و در موزه باستانشناسی مردان نمکی(عمارت ذوالفقاری) زنجان به نمایش گذاشته شده است.



انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.