رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های زنبور عسل کهگیلویه و بویراحمد از آغاز طرح پایش بهاره زنبورستان‌های استان خبر داد و گفت: در این طرح نمونه‌های زنبور عسل اخذ و برای تشخیص بیماری‌ها به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی ارسال می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛سید مصطفی حمیده‌کیش از آغاز طرح پایش بهاره زنبورستان‌های استان خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از 92 هزار کلنی در زنبورستان‌های استان موجود است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های زنبور عسل اداره‌کل دامپزشکی استان با بیان اینکه در حال حاضر 92 هزار و 751 کلنی در زنبورستان‌های استان وجود دارد، افزود: این طرح با هدف بررسی و شناسایی میزان آلودگی کندوها به بیماری‌های لوک اروپایی، لوک آمریکایی، جرب واروا، کنه آکاراپیس وودی و انگل نوزما طی بهار امسال اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح پایش بیماری‌های زنبور عسل هر ساله در فصل‌های بهار و پاییز اجرا می‌شود، گفت: در این طرح اقدامات بهداشتی دامپزشکی در زنبورستان‌ها نمونه‌های زنبور عسل اخذ و برای تشخیص بیماری‌های زنبور عسل به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان ارسال می‌شود.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های زنبور عسل اداره‌کل دامپزشکی استان با اشاره به یک‌هزار و 800 واحد زنبورداری در استان و ضرورت حمایت بیشتر از صنعت پرورش زنبور عسل در استان تصریح کرد: مبارزه با بیماری‌های زنبور عسل و جلوگیری از وارد آمدن خسارت به زنبورداران همواره یکی از اهداف دامپزشکی بوده است که در این راستا برنامه‌های دقیق پایش و مراقبت و نظارت قرنطینه‌ای در زنبورستان‌ها انجام می‌شود.

وی با توجه به این مطلب که استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های پرورش زنبور عسل در کشور محسوب می‌شود، افزود: همکاری و تعامل بیشتر بین زنبورداران و ادارات دامپزشکی می‌تواند نقش مهمی در جهت شناسایی و مبارزه با آفات و بیماری‌های زنبور عسل و همچنین حفظ این جایگاه در کشور ایفا کند.

این مسئول در پایان به زنبورداران توصیه کرد: برای تولید محصول سالم و پایداری زنبورستان‌ها، داروهای مجاز و با مجوز دامپزشکی استفاده و از هرگونه مصرف انتخابی و سلیقه‌ای داروهای دامپزشکی مخصوصا داروهایی غیرمجاز جدا خودداری کنند.

انتهای پیام / ف

برچسب ها: پایش ، بهاره ، زنبورستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.