براساس آخرین آمار منتشر شده توسط نهادهای مسئول، حاشیه نشینان کلانشهر مشهد بیش از یک میلیون نفر، معادل یک هفتم جمعیت حاشیه نشین کل کشور را تشکیل می دهد.

نوید به حاشیه نشینان مشهد درروز جهانی سلامتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازخراسان رضوی، این آمار برای این کلانشهر متاسفانه مشکلات متعددی را در حوزه های آموزشی و تربیتی، سلامت و بهداشت، امکانات و زیرساخت رو به رو ساخته است.

به مناسب روز جهانی سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به موضوع سلامت و اهمیت توجه به آن در مناطق کم برخوردارتر همچون حاشیه کلان شهرها اشاره می کند.

هر سال همزمان با 7 آوریل برابر 18 فروردین ماه در کشورمان نیز روز جهانی سلامت مورد توجه مسئولین و عموم مردم قرار می گیرد به طوری که دکتر حمیدرضا بهرامی برگزاری ان را در چند سال اخیر بسیار پررنگ توصیف می کند و انتخاب هفته اول اردیبهشت ماه را به عنوان هفته سلامت، نتیجه مثبت این روز می داند.

مبارزه با بیماری قند، شعار سازمان جهانی بهداشت

وی گفت: همه ساله سازمان بهداشت جهانی با هدف ساماندهی و ارایه برنامه ریزی جامع و هدفمند به کشورهای عضو شعاری را به عنوان نماد انتخاب می کند تا در کنار همه فعالیت های بهداشتی، درمانی جاری، به اهمیت آن بیماری در جامعه بین الملل بپردازد که امسال مبارزه با دیابت و کنترل آن در دستور کار قرار دارد.

دکتر بهرامی در این خصوصاظهار داشت: در نظر داریم همایشی یک روزه با حضور مسئولان وزارت بهداشت و دست اندرکاران استانی با موضوع شعار سال مبارزه با دیابت، پیشگری و راه های درمان در هفته پیش رو برگزار کنیم. همچنین فعالیت های فرهنگی، هنری و رسانه ای گسترده ای را در سطح شهر، روزنامه ها و پایگاه های اجتماعی به منظور شناساندن روبان آبی که نماد بیماری دیابت است را آغاز کردیم که نتایج خوبی به همراه داشته است.

هر 2هزار و پانصد نفر یک مراقب سلامت

دکتر بهرامی یکی از برنامه های کلان حوزه سلامت در حاشیه شهر مشهد را فعال کردن مراکز بهداشت عنوان کرد و افزود : در گذشته مراکز ما در حالت غیر فعال وجود داشتند و باید منتظر مراجعه مردم و جمعیت هدف می بودند در حالی که اکنون با برنامه ریزی مناسب به سمت پویایی و فعال شدن مراکز بهداشت و پایگاه های سلامت حرکت کردیم و خدمات بیماری های غیرواگیر را به نحو شایسته ای به مردم و حاشیه نشنیان ارایه می کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه طرح مراقبان سلامت و شناسنامه دارکردن وضعیت بهداشت و سلامت جامعه هدف، از دوسال پیش تا کنون در حال اجراست، گفت: هر پایگاه سلامت 6 تا 15 هزار نفر و هر 2تا 3 پایگاه سلامت زیر مجموعه یک مرکز سلامت با 35 هزار نفر جمعیت تحت پوشش هستند.

همچنین 116 پایگاه سلامت و 41 مرکز جامع سلامت در حاشیه شهر مشهد در حال ارایه خدمات درمانی و بهداشتی به شهروندان هستند.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.