حزب اسلامی گلبدین حکمتار آماده‌است که با حضور نیروهای خارجی در افغانستان با حکومت این کشور به توافق صلح دست یابد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،حزب اسلامی گلبدین حکمتار آماده‌است که با حضور نیروهای خارجی در افغانستان با حکومت این کشور به توافق صلح دست یابد.

امین کریم، یکی از اعضای بلندپایه حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در گفتگوی ویژه با طلوع‌نیوز می‌گوید: "وقتی که تنها پنج درصد از نیروهای خارجی در افغانستان مانده‌اند، آیا لازم است که این نیروها را با جنگ بیرون بکشیم؟ یا می‌توانیم با تفاهم افغانی و با یک صدا، مشترکاً اوضاعی را به میان آوریم تا بهانه‌یی که خارجی‌ها برای ماندن در این کشور دارند، از دست‌شان گرفته شود.”

در حالی که خروج نیروهای خارجی از افغانستان، آزادی تمامی زندانیان مخالف دولت، تشکیل یک دولت مؤقت و بی‌طرف و اعلام آتش‌بس همیشه‌گی از طرح‌های حزب اسلامی گلبدین حکمتیار برای آغاز گفت‌وگو با کابل بودند، اما اکنون این حزب از پیش‌شرط‌های اصلی‌اش گذشته‌است.

آقای امین می‌افزاید: "حلقاتی استند که با استفاده از لقب «مجاهد» برای حفظ منافع بادآوردۀشان، که زیر سیطرۀ نیروهای خارجی به‌دست آورده‌اند، با هر گونه ندای صلح و قانون‌مندی مخالفت می‌کنند.”

آقای کریم می‌افزاید که اگر احزاب جهادی دیگر دخیل در جنگ میان گروه‌های جهادی پس‌از سقوط حکومت داکتر نجیب‌الله، آمادۀ حسابدهی باشند، حزب اسلامی نیز آماده این کار است.

هر چند گفته می‌شود که در جریان جنگ‌ها میان گروه‌های مجاهدین در کابل تا ۶۰ هزار تن کشته شدند؛ اما این مقام حزب اسلامی آن را رد می‌کند.

کریم امین: "در شهر کابل جنگ صورت گرفت. عده‌یی از مردم ناروا شهید شدند. البته به مراتب کمتر از تبلغاتی‌است که دشمنان مجاهدین کرده‌اند. مجموعۀ شهدای کابل به ۱۰ هزار تن نمی‌رسد؛ یعنی نزدیک به سه هزار است. می‌توانید در حساب مناقصه و چانه‌زنی به یک‌ونیم میلیون هم برسانید.”

در حالی که محل بودوباش گلبدین حکمتیار برای مردمان کشور به یک معما مبدل شده‌است، اما امین کریم می‌گوید که او در افغانستان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار