کنفرانس "اهمیت عملی شدن خط لوله گاز تاپی" در هرات برگزار می‌شود

نخستين كنفرانس بين المللی" اهميت عملی شدن خط لوله‌ تاپی" قرار است در جريان ماه ثور در شهر هرات برگزار شود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، جیلانی فرهاد" مسئول دفتر مطبوعاتی والی هرات می‌گوید که این كنفرانس به صورت مشترك از سوی مقام ولایت و كنسولگری تركمنستان در هرات با حضور معینان وزارت‌های خارجه افغانستان و تركمنستان، مسئولان وزارت معادن، سفیر تركمنستان در كابل، مسئولان ولایات هرات و فراه، موی‌سفیدان و بزرگان قومی ولسوالی‌ها برای یك روز در شهر هرات برگزار می‌شود .

او افزود که كنسول تركمنستان در هرات در دیدار با "محمدآصف رحیمی" والی ولایت هرات ضمن اعلام این خبر گفت: قرار است آقای "حاجی اوف" معاون وزیر خارجه تركمنستان در راس یك هیات جهت شركت در این كنفرانس به شهر هرات سفر نماید.

فرهاد گفت که والی هرات از راه‌اندازی این كنفرانس بین‌المللی استقبال کرد و ضمن با اهمیت خواندن پروژه‌ی تاپی در توسعه‌ی اقتصاد، تاكید نمود كه شتاب دادن به روند تطبیق پروژه تاپی، خواست مردم و مسئولان دولتی هر دو كشور است.

در این نشست پیرامون توسعه و تحكیم روابط دو جانبه اقتصادی به‌خصوص در بخش‌های انتقال تجارب، ارتقای سطح تعاملات اقتصادی نیز بحث شد و والی هرات علاقه‌مندی اداره‌ی محلی را در این عرصه‌ها اعلام كرد.

قرار است تجار و متشبثین بخش خصوصی دو كشور ضمن سفرهای متقابل در راستای گسترش روابط تلاش نمایند.

در این نشست براساس هدایت مقام ولایت، كمیسیونی به هدف تدارك مقدمات برگزاری این كنفرانس توظیف شد.

این درحالی‌است كه پیش از این كنفرانسی از سوی وزارت معادن با همكاری مقام ولایت به هدف تبیین اهمیت پروژه تاپی در شهر هرات برگزار شده بود.

پروژه‌ی تاپی یا انتقال گاز از تركمنستان به هندوستان از طریق افغانستان و پاكستان یكی از بزرگترین پروژه های اقتصادی در منطقه است كه در سال گذشته رسما بكار آغاز نمود.

با عملی شدن این پروژه برعلاوه تامین گاز مورد نیاز باشندگان مسیر تاپی، سالانه صدها میلیون دالر به‌حساب دولت افغانستان واریز می‌شود.


انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، هرات ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار