در اقدام تلافی جویانه؛

اتحادیه اروپا در حال بررسی الزام اخذ روادید برای اتباع آمریکا و کانادا

اتحادیه اروپا طرحی را بررسی می کند که در صورت تصویب آن، سفر اتباع آمریکا و کانادا به این قاره را بدون اخذ روادید غیر ممکن می کند.

اتحادیه اروپا در حال بررسی الزام اخذ ویزا برای اتباع آمریکا و کانادابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، همزمان با مذاکرات بروکسل و واشینگتن درباره پیمان تجارت آزاد، اتحادیه اروپا طرحی را بررسی خواهد کرد که در صورت تصویب آن، سفر اتباع آمریکا و کانادا به این اتحادیه را بدون اخذ روادید غیر ممکن می سازد. 

قرار است کمیسیون اروپا این موضوع را در نشست سه‌شنبه آینده خود بررسی کند. 

به نظر می رسد این تصمیم تحت تاثیر خودداری آمریکا و کانادا برای حذف الزام اخذ روادید سفر به این دو کشور برای برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد. 

یک منبع آگاه در اتحادیه اروپا گفت: «تصمیم‌گیری درباره چنین موضوع مهمی مشخصا مستلزم مباحثات سیاسی است. اما چنانچه اتحادیه اروپا در مسیر الزامات روادید برای این دو کشور حرکت کند این امر در بردارنده یک ریسک واقعی است.»

منطقه شنگن اروپا متشکل از 26 کشور است که اکثر آنان از اعضای اتحادیه 28 عضوی اروپا هستند که یک نظام روادید مشترک دارند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا،  آذر ماه سال گذشته، با امضای لایحه بودجه، محدودیت‌های تازه‌ برای ورود به این کشور را به عنوان بخشی از قانون بودجه تأیید کرد. 

این محدودیت ها، شامل بعضی از شهروندان ۳۸ کشوری می‌شود که در حال حاضر بدون روادید به آمریکا سفر می‌کنند.

به جز بلغارستان، کرواسی، قبرس و لهستان، سایر کشورهای اروپایی به اضافه کره جنوبی و ژاپن با آمریکا تفاهم‌نامه لغو روادید دارند. 

بر اساس فصل ۲۰۳ از متن بودجه سال آینده آمریکا ـ که بعد از تصویب سنا و امضای اوباما به قانون تبدیل شده ـ اگر شهروندان این ۳۸ کشور در پنج سال گذشته به سوریه، عراق یا کشورهایی (ایران، سودان و سوریه) که از نظر وزارت خارجه آمریکا حامی تروریسم هستند، سفر کرده باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند.

به علاوه کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند بریتانیا، استرالیا یا فرانسه هستند، باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند. 

تصویب اولیه این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا با موجی از انتقادهای کاربران ایرانی یا ایرانی‌تبار شبکه‌های اجتماعی روبه رو شد که آن را «مجازاتی بدون دلیل و بی‌مورد» می‌دانستند. این واکنش‌ها به ایران محدود نبود و سفرای کشورهای اروپایی در آمریکا ـ که کشورهایشان شامل برنامه معافیت از ویزای آمریکا می‌شود ـ در مطلبی مشترک از وضع سخت‌گیری‌های تازه انتقاد کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۹ فروردين ۱۳۹۵
چه عجب بابا اینا هم از این کارها بلدن. فکر می کردم خیلی بیشتر از اینا از آمریکا میترسند. ببین کی دارم میگم فرانسه جزو کشورهایی هست که با این طرح مخالفت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۹ فروردين ۱۳۹۵
آفرین کار خوبیه. خوبه اینا بلدن تلافی کنن
آخرین اخبار