مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خراسان رضوی ازکاهش۸.۱۷ درصدی آمار طلاق این استان در سال گذشته خبرداد.

کاهش آمار طلاق در خراسان رضویبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازخراسان رضوی، غلامرضا رحمتی زاده افزود: تا پایان پارسال 60 هزار و 337 واقعه ازدواج و 16 هزار و 873 واقعه طلاق در سطح استان در سامانه به ثبت رسیده که بر این اساس میزان طلاق 8.17 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: عدم رسیدگی پرونده‌های مهریه توسط دادگاه‌ها در استان با تاکید بر حفظ حریم روابط عاطفی زوجین و جلوگیری از فروریختن تحکیم خانواده و تلاش درایجاد شرایط امکان سازش و تشکیل‌نشدن پرونده مطالبه مهریه در دادگاه‌ها به‌عنوان راهکاری موثر در کاهش اختلاف و حل و فصل دعوی بود.

رحمتی زاده تصریح کرد: مراجعه به اجرای ثبت می‌تواند آثار زیان بار عدم امکان سازش را تا حد زیادی کاهش دهد که بررسی آمار طلاق پس از ارجاع رسیدگی به پرونده‌های مهریه در شعب اجرای ادارات ثبت اسناد و املاک نشانگر این موضوع است.

رحمتی زاده در ادامه گفت: از ابتدای راه‌اندازی سامانه اجرا مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا در استان تاکنون 5822 اجراییه مهریه در سامانه اجرا ثبت شده است.

وی در زمینه نحوه رسیدگی به درخواست‌های قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی اظهار داشت: پس از ثبت نام و ارسال مدارک توسط متقاضی در واحدهای ثبتی پرونده تشکیل و در نوبت رسیدگی قرار می‌گیرد سپس مالک جهت مشخص‌شدن کارشناس و بازدید از ملک به اداره دعوت می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خراسان رضوی بیان کرد: بعد از اعلام نظر نماینده و نقشه‌بردار مربوطه در زمینه ملک مورد نظر و استعلام مالکیت توسط هیئت رسیدگی کننده، پرونده برای صدور رای به هیئت که مشتمل از یک عضو قضایی و رئیس ثبت و رئیس مسکن و شهرسازی یا جهاد کشاورزی بر حسب اینکه ملک در داخل حریم شهر است یا خارج از حریم ارجاع می‌شود و پس از صدور رای و چاپ آگهی و عدم دریافت اعتراض سند صادر می‌شود.

رحمتی زاده با اعلام افزایش صدور اسناد اراضی ملی و مراتع در سال گذشته افزود: با صدور 284 سند مالکیت از اراضی ملی و مراتع استان، رشد 0.35 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1393 را شاهد بوده‌ایم.

وی با اشاره به افزایش ثبت شرکت‌های تجاری و تعاونی گفت: تا پایان سال قبل، تعداد 3761 شرکت تجاری و 379 شرکت تعاونی به ترتیب با 6.60 درصد و 7.98 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خراسان رضوی افزود: در همین مدت 299 هزار و 70 وکالت رسمی در دفاتر اسناد رسمی استان تنظیم شده که نسبت به مدت مشابه سال 1393 به میزان 32.15 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

رحمتی زاده افزود: پارسال در سطح استان 276 شرکت تجاری و 481 تعاونی و 17 موسسه غیرتجاری منحل شده و در همین مدت تغییرات 19 هزار و 237 شرکت ثبت و 505 اظهارنامه کارت بازرگانی صادر شده است.

انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.