یک نماینده موافق بودجه گفت: اجازه انتشار 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت استفاده در میادین مشترک مثبت است.

عثمانیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس که در موافقت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ با اشاره به خصوصیات و مواد بودجه گفت: سهم صندوق توسعه ملی که در سیاست‌های کلی حداقل 20 درصد تعیین شده بود در این گزارش تلفیق 30 درصد درنظرگرفته شده است و بیش از مقدار درنظر گرفته شده است.

نماینده بوکان افزود: از همین منابع می‌توان در جهت ایجاد اشتغال، سرمایه شرکت‌های خصوصی، کمک به صنعت و بخش کشاورزی بهره گرفت که آثار مثبت اقتصادی‌اش را درسال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل خواهد داشت.

وی با اشاره به یکی دیگر از ویژگیهای مثبت بودجه و کمیسیون تلفیق تصریح کرد که دومیلیون تن قیر رایگان در اختیار بخش‌های مختلف قرار گرفته می‌شود که از این دو میلیون تن 62 درصد، صرف روکش و آسفالت راه‌های روستایی می شود.

عثمانی با بیان اینکه 20 درصد از این منبع به بنیاد مسکن جهت طرح هادی در روستاها داده می شود اظهار داشت: 15 درصد برای آسفالت معابر شهرها درنظر گرفته شده است و درصدی هم برای نوسازی مدارس درنظر گرفته شده است تا از این محل برای حیات و محوطه‌های مدارس استفاده شود.

نماینده بوکان با اشاره به نکته مثبت دیگر که اجازه انتشار 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت از طریق بازار سرمایه جهت استفاده از میادین مشترکی است که در میادین مشترک طرف خارجی از آن طرف استحصارش را انجام داده ولی ما به علت سرمایه گذاری‌هایمان در  این حوزه که به ثمر ننشسته و ناقص بوده نمی‌توانیم استفاده کنیم بطوری که در حوزه گاز طرف قطری ما استخراج زیادی می‌کند.

وی افزود: باید اجازه داده شود که صندوق توسعه ملی نسبت به اعطای تسهیلات خصوصی و تعاونی و طرح‌های عمرانی تسهیلات بدهد که از این طریق بسیاری از مشکلات کشور قابل حل خواهد بود.

عثمانی بیان داشت: 500 میلیون دلار تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه کشاورزی در نظر گرفته شده است که صرفا در  طرح‌های آبیاری به کشاورزان وام داده می‌شود که بازپرداخت 8 ساله برای آن لحاظ شده است.

نماینده بوکان با بیان اینکه اجازه انتشار ده هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح‌های انتفایی داده شده است که وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی می‌توانند از این منبع برای کارهای نیمه تمام استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه همین طور 5 هزار میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق مشارکت داده شده است گفت: دولت برای تأمین منابع پروژه‌ها می‌توانند از این منبع استفاده کنند.

عثمانی تصریح کرد: اوراق قرضه‌ای که به فروش نمی‌رود از نگرانی‌های همیشگی بود که در این لایحه دیده شده که این اوراق به دولت اجازه داده شود این اوراق قرضه و مشارکت را به پیمانکاران بدهد جهت معوقاتی که دارد.

نماینده بوکان افزود: استحضار دارید که دولت از هرجا که طلبکارباشد جریمه میگیرد ولی وقتی کسی که از دولت طلبکار است نه تنها جریمه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود که اوراق مشارکت می‌توند بخشی از این مشکل کشور را حل کند.

وی با بیان اینکه اجازه صدور 7 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به شهرداری‌ها داده شده است تصریح کرد: منابع عمومی شهرداری‌ها کاهش پیدا کرده که شهرداری می‌تواند از این منبع برای رفاه عمومی و عمران شهری استفاده کنند.

عثمانی با اشاره به اینکه اجازه صدور 7 هزار و 500 میلیارد تومان صفوف اسناد خزانه با حفظ قدرت خرید با سررسید یک تا سه سال دیده شده که باید از زمان رسیدن سررسید تسویه شوند گفت: استحضار دارید که مناطق محروم پیمانکارانشان نیز محرومند و وقتی پیمانکاری صورت وضعیتش پرداخت نمی‌شود امکان ادامه فعالیت ندارد و در نتیجه کارهای عمرانی ما می‌ماند.

نماینده بوکان بیان داشتَ: وقتی کارهای عمرانی طولانی می‌شود خود به خود نارضایتی شکل میگیرد و یأس و ناامیدی بوجود می آید که چرا جلوی این اتفاق نامیمون گرفته نمی‌شود و این اسناد می‌تواند شرایط خوبی را ایجاد کند و یکی از نگاه‌های ویژه در لایحه این بود که پروژه‌های عمرانی راه بیافتد و برای راه افتادن پروژه‌های عمرانی باید پیمانکاران را تأمین مالی کنیم.

وی اظهار داشت: استحضار دارید که در مناطق سردسیرکشور در 6 ماه اول سال پولی وجود ندارد ولی در مقابل آن 5-6 ماه آخر سال که هوا گرم است کاری انجام نمی‌شود و این اوراق این اجازه را می‌دهند که اوایل سال این اوراق را صادر کنند تا پایان سال دچار مشکل نشویم.

عثمانی با اشاره به یک راهکار جدید در لایحه سال 95 گفت: 12 هزار و 500 میلیارد تومان اجازه تسویه بدهی به صورت جمعی داده شده است که یکی از اتفاقات میمون که تا پایان فصل می‌باید تسویه شود و این باعث می‌شود که در ماه‌های آخر سال که پول نیست پیمانکاران به کارشان ادامه دهند.

نماینده بوکان گفت: یکی دیگر از اتفاقات این است که کارکنان دولت تا حقوق ماهانه یک میلیون و 300 هزار تومان از پرداخت مالیات معاف شوند.

وی با اشاره به اینکه هفتاد میلیارد تومان صرف آبرسانی روستاهای محروم خواهد شد، تصریح کرد: به ازای هر کیلووات برق مصرفی 30 ریال به عنوان عوارض برق گرفته خواهد شد که صرف توسعه برق روستایی شود.

عثمانی بیان داشت: به دانشگاه‌ها اجازه دریافت وام داده شده تا نیمه تمامشان را تکمیل کنند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: عثمانی ، بودجه ، مجلس ، موافقت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار