براساس تحقیق دانشمندان، سلول‌های بنیادی ‌پرتوان سبب توسعه شبکیه چشم و درمان بیماری‌های شبکیه چشم می شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شکل جدیدی از تحقیقات سلول‌های بنیادی ظاهر شده است که به جای تمرکز بر ایجاد اندام‌های پرتوان سلول‌های بنیادی، بر ساختمان ارگانوید بافت 3D متمرکز می‌شود که بینش روشنی در مطالعه چگونگی رشد سلول‌های سرطانی ایجاد می‌کند.

مایک کارل محقق آزمایشگاه درسون آلمان ساخت شبکیه کوتاه را راهی مؤثر در جهت مطالعه توسعه چشم دانست که با انعطاف سلول‌های بنیادی، توسعه و انحطاط و بازسازی سلول‌های شبکیه را به همراه دارد.

کارل می‌افزاید، شکل شبکیه‌های کوچک فرصت مطالعه بیشتر برای بیماری‌های شبکه‌ای را ایجاد می کند همچنین آسیب‌های چشمی، اختلالات ژنتیکی همانند دژنراسیون راه‌های تحقیق آسیب‌های چشم را در سنین جوانی و سالمندی برای پزشکان فراهم می کند.

مایک کارل در این رابطه می‌گوید: با مطالعه بر روی بیماری‌های عصبی، رشد و نمو سلول‌ها در  دمای 98.6 درجه فارنهایت را توسعه داده و این امر سبب توسعه ارگانویدهای شبکیه‌ای شده است.

گفتنی است، هنوز این مطلب در مرحله تحقیق است که سلول‌های پرتوان بنیادی می‌توانند سایر سلول‌های بدن را رشد دهند و بدین ترتیب بیماری‌های شبکیه‌ای کاهش یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار