مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۲۴ هزار و ۴۸۴ هکتار از اراضی باغی استان همدان دچار سرمازدگی وخسارت شدند.

به گزارش خبرنگار سرمازدگی بیش از 24 هزار هکتار از اراضی باغات استان همدانگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ حجت الله شهبازی با اشاره اینکه با ورود سرمای ناگهانی ۲۴ هزار و ۴۸۴ هکتار از اراضی باغی استان همدان را دچار سرمازدگی شد افزود: با این سرما زدگی در حدود10 تا ۶۱ درصد از سطح باغات استان خسارت ایجاد شد.


 وی ادامه داد: ارزش ریالی این خسارت  میزان محصولی معادل ۵۲ هزار و ۲۵۶ تن به ارزش ریالی ۱۶۳ میلیارد تومان بوده است.

شهبازی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان خسارت در شهرستان نهاوند در سطحی معادل ۹ هزار و ۸۰۷ هکتار اتفاق افتاده و در اثر این سرمازدگی نیز  ۳۲ هزار و ۸۴۶ تن محصول باغی از بین رفته است.

وی همچنین محصولات باغی خسارت دیده از نظر میزان سطح خسارت را گردو با ۱۱ هزار و ۷۷۹ هکتار، بادام با ۴۲۷۰ هکتار و هلو و شلیل با ۳۷۵۱ هکتار به ترتیب به عنوان  بیشترین خسارت اعلام کرد و ادامه داد: از نظر ارزش ریالی، گردو با ۹۱۵ هزار و ۷۳۶ میلیون ریال بیشترین خسارت را داشته است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: از نظر میزان محصول خسارت دیده هلو و شلیل با ۱۷۰۱۳ تن، گردو با ۱۲۰۴۹ تن و بادام با ۴۰۵۱ تن به ترتیب بیشترین خسارت را به خود اختصاص دادند.

شهبازی بیان  کرد: ۵۲ هزار و ۲۵۶ تن محصول از بین رفته معادل شش و چهار دهم درصد برآورد تولید محصولات باغی در سال ۹۵ است و خسارت وارد شده به باغات استان همدان نسبت به خسارات سال گذشته کاهش چشمگیری دارد که امید است در روزها و هفته های آتی شاهد خسارت دیگری در این زمینه نباشیم.

وی با طرح این موضوع که در سال گذشته ۱۸۷ هزار تن محصولات باغی در اثر سرمازدگی از بین رفته است که ارزش ریالی آن برابر ۳۷۲ میلیارد تومان بوده است، افزود: طبق آمارهای موجود ۱۳۰۰ هکتار از باغات استان تحت پوشش بیمه کشاورزی هستند و از این میزان ۹۰۰ هکتار از باغات گردوی خسارت دیده تحت پوشش بیمه هستند.

شهبازی با بیان اینکه متوسط سطح قطعات باغی استان معادل هفت دهم هکتار است، افزود: در صورتی که باغداران قبل از بروز سرما نسبت به ایجاد دود و آتش در باغات خود اقدام کنند تا حدود بسیار زیادی می توان خسارت سرمازدگی راکاهش داد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار