روستای هدف گردشگری ملحمدره اسدآباد، ماسوله غرب کشور به عنوان یک جاذبه گردشگری در شهر اسدآباد، استان همدان، کشور ایران، ثبت شده است.

به گزارش خبرنگارماسوله غرب کشور در همدان گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ ملحمدره یکی از روستاهای شهرستان اسدآباد است که از نظر تاریخی قدمت طولانی دارد و به سبب اینکه ساختار منازل این روستا حالت پلکانی دارد به عنوان "ماسوله غرب کشور" مشهور است.


در همدان، شهرستان اسدآباد از گذشت ههای دور دروازه غربی استان همدان محسوب شده است و دارای دو بخش مرکزی و پیر سلمان و 52 روستا با زبانهای ترکی، کردی و فارسی است که به سبب قرار گرفتن در وضعیت ژیوپولوتیکی خاص نه تنها دارای دشت هموار و حاصلخیز است بلکه از کوههای صعب العبوری نیز تشکیل شده است و بزرگترین گردنه استان همدان در این شهرستان اسدآباد قرار گرفته است.

روستای ملحمدره که در هفت کیلومتری شمال شهرستان اسدآباد واقع شده و جز بخش مرکزی این شهر است و بیش از 90 خانوار در این روستا ساکن هستند و به لحاظ بافت کوهپایهای روستا شغل اکثریت مردم باغداری و دامداری است.

روستای ملحمدره در درههای شمال غربی الوند و دامنه کوه آلمابلاغ قرار دارد و فاصله آن با اسدآباد حدود 3 کیلومتر است که به سبب برخورداری از ظرفیتهای گردشگری فراوان جز 20 روستای هدف گردشگری استان همدان قرار گرفته است.

این روستا دارای رودخانهای بسیار زیبا و دیدنی است که از چهل چشمه سرچشمه میگیرد و دارای باغهای میوه و تاکستانهای انگور است و محصولات این روستا از جمله آلو و گردو در سطح استان شهرت خاصی دارد.

خانههای این روستا که ییلاقهای بسیار با صفایی دارد به روی هم ساخته شده، طوری که پشت بام یک خانه حیاط خانه دیگر است و این زیبایی روستا را دو چندان کرده است و به سبب همین ساختار پلکانی این روستا به عنوان "ماسوله غرب کشور" مشهور شده است و چهار طرف این روستا توسط کوهها و درهها احاطه شده و در هر فصلی زیبایی دلانگیز خود را دارد.

از جاذبه های دیگر این روستا علاوه بر جاذبه های طبیعی، وجود معادن و سنگهای متنوع ساختمانی است و سنگهای زینتی و مرمر درههای روستای ملحمدره در نماسازی ساختمان کاربرد زیادی دارد.

با توجه به تمام این ظرفیتها اما ساختار سنتی این روستا سبب شده که خدماترسانی به آن با ملاحظاتی مواجه شود به طوری که هنوز اهالی این روستا از نعمت گاز برخوردار نیستند و مردم مجبور هستند برای تامین گرمایش منازل خود از چوب استفاده کنند و با توجه به این مشکل ایجاد تاسیسات اقامتی برای ماندگاری گردشگران نیز بسیار سخت شده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.