مدیر کل گمرک ایران، از کاهش روند ترخیص کالا در گمرک خبر داد.

دیگر به گمرک مراجعه نکنید/ معطلی در گمرک به سه روز کاهش پیدا کردبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود کرباسیان مدیر کل گمرک ایران در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: سازمان گمرک با قدمتی 120 سال یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های کشور است که با 45 قانون مختلف اداره می‌شود و با 15 کنوانسیون طرف است.

وی در ادامه افزود: تنوع رویه گمرکی در سایر کشورها دو تا چهار مورد است اما در ایران با 12 رویه روبرو هستیم همچنین با 33 عوارض تعدد عوارضی‌ها را نیز پیش رو داریم.

کرباسیان عنوان کرد: 22 سازمان مجوزهای گمرکی را صادر می‌کنند و به همین خاطر معطلی در گمرک بسیار زیاد است.

مدیر کل گمرک ایران ظرفیت صادرات کشور را چنین عنوان کرد: از 1900 تن کالای صادراتی می‌توان به 4000 تن کالا از 12 میلیون تن ترانزیت به 15 میلیون تن از 40 میلیارد دلار صادرات به 100 میلیارد و سقف ده درصد لجستیک بندری منطقه به چهل درصد می‌تواند با توجه به ظرفیت موجود افزایش داشته باشد.

وی اظهار داشت: بانک مرکزی روند ترخیص گمرک را 33 روز اعلام کرده بود در صورتی که با توجه به مراحل موجود پیشین 26 روز به طور منطقی معطلی کالا را داشتیم.

مدیر کل گمرک ایران گفت: پیش از این حدود ده روز پس از ورود کالا از واردات مطلع می شدیم اما با قوانین در نظر گرفته شده امروز حداقل 4تا 8 روز قبل از ورود کالا متوجه می شویم.

کرباسیان، از سامانه جامع و به روز رسانی ضوابط خبر داد و گفت: دیگر ضرورتی برای مراجعه به گمرک وجود ندارد و با راه‌اندازی سامانه الکترونیک و ادغام کارها زمان ترخیص کالا از 26 روز به میانگین 3 روز کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین اذعان داشت: در سامانه الکترونیک فرد متقاضی ترخیص کالا با کارشناس مربوطه تنها از طریق چت مذاکره می‌کند و همچنین فیش‌های کاغذی و پرونده‌های کاغذی جای خود را به شناسه گمرک و پرونده‌های الکترونیک دادند.

انتهای پیام/
برچسب ها: گمرک ، کاهش ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار