دبیر كمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز خراسان رضوی از کاهش 50درصدی حجم قاچاق سوخت در خراسان رضوی طی سال 1394خبرداد.

کاهش 50درصدی قاچاق سوخت در خراسان رضویبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، محمدابراهیم افشاری افزود: با اقدامات صورت گرفته میزان مصرف گازوئیل نیز در خراسان رضوی طی پارسال نسبت به سال ماقبل 11 درصد کاهش داشته است.
وی گفت: به دلیل قیمت پایین سوخت در ایران و وجود تقاضا در افغانستان همواره شاهد قاچاق سوخت به اشكال مختلف از خراسان بوده ایم اما طی پارسال تلاش شد به صورت قانونی از جمله مشاركت مرزنشینان، سوخت مورد نیاز كشور همسایه بطور رسمی تامین شود.
دبیر كمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز خراسان رضوی گفت: این امر كاهش قاچاق سوخت و جلوگیری از خروج صدها میلیارد ریال از سرمایه كشور را به دنبال داشت.
وی اظهارداشت: اجرای مصوبه سال 1390 هیات وزیران در صدور مجوز فروش سوخت توسط اتحادیه تعاونیهای مرزرنشینان و توزیع سود آن بین خانوارهایی كه تا فاصله 20 كیلومتری مرز سكونت دارند از جمله اقدامات مفید دراین زمینه بود.
افشاری افزود: این طرح در عین آنكه موجب تامین سوخت مورد نیاز افغانستان از روش قانونی می شود به معیشت و اقتصاد خانوارهای مرزنشین نیز كمك می كند.
وی ادامه داد: در این چارچوب پارسال در مجموع با هزار و 577 دستگاه تانكر میزان 45 میلیون و 691 هزار و 368 لیتر نفت گاز از طریق اتحادیه تعاونی مرزنشینان خراسان رضوی صادر شد.
افشاری گفت: با صدور این میزان سوخت توسط اتحادیه تعاونیهای مرزنشینان 472 میلیارد و 815 هزار و 443 هزار و 924 ریال به حساب خزانه واریز شد.
وی افزود: همچنین 26 میلیارد ریال عواید حاصل از این محل طی دو مرحله به حساب روستائیان و مرزنشینان مشمول طرح طی در ابتدا بین 15 هزار و 300 و در مرحله دوم به حساب 18هزار و 848 خانوار واریز شد.
افشاری ادامه داد: سهمیه ای كه برای خراسان رضوی تعیین شده یك میلیون لیتر در روز است كه به دلیل نخستین سال شروع طرح، وجود مشكلاتی در ابتدای كار و نبود امكان تحویل كامل سهیمه این رقم محقق نشد.
وی گفت: امسال نیز این طرح با قوت بیشتری اجرا می شود لذا امیدواریم سهمیه مشخص شده تحویل گردد و در مقابل در بازار نیز زمینه صدور آن فراهم شود.
دبیر كمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز خراسان رضوی همچنین افزایش صادرات رسمی سوخت به افغانستان برای تامین نیازهای سوختی آن كشور و تامین نیاز 100 درصدی سوخت كامیونهای ترانزیتی و صادراتی استان به مقصد كشور همسایه را از دیگر علل كاهش قاچاق سوخت در سال گذشته عنوان كرد.
وی اجرای "طرح باك پر" برای خودروهای افغان را هم از دیگر مواردی دانست كه طی پارسال موجب كاهش قاچاق سوخت از خراسان رضوی شد.
افشاری افزود: ایجاد دو جایگاه ویژه فروش سوخت در منطقه ویژه دوغارون شهرستان مرزی تایباد هم اقدام دیگری بود كه زمینه عرضه سوخت سالم با قیمت متعادل را فراهم كرد.
وی ادامه داد: در مرزهای سرخس و لطف آباد نیز كه بیشترین حجم ترانزیت را دارند سوخت با قیمت مناسب در اختیار خودروهای ترانزیتی قرار گرفت.

انتهای پیام//




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.