مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان‌رضوی گفت:هرات و خراسان‌رضوی پیشانی توسعه مبادلات تجاری افغانستان و ایران هستند و ظرفیت‌های مشترک‌ برای توسعه همکاری بین این دو استان وجود دارد.

هرات و خراسان‌رضوی پیشانی توسعه مبادلات تجاری افغانستان و ایرانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی، علی رسولیان در نشست فعالان اقتصادی ایران و افغانستان افزود: پس از اجرای برجام شاهد ورود هیئت‌های اقتصادی از کشورهای مختلفی به ایران بودیم و ما نیز متقابلاً سفرهایی داشتیم که زمینه ساز افزایش مراودات تجاری شده است.

وی اظهار داشت: هزینه‌های حمل و نقل از مشکلات اصلی تجار ما است که سبب افزایش هزینه صادرات و قیمت تمام شده کالا می‌شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان‌رضوی با بیان اینکه احداث راه آهن خواف به هرات تا حد بسیاری از هزینه‌های صادرات می‌کاهد، ادامه داد: راه‌آهن خواف به هرات تا نقطه صفر مرزی ایران ریل‌گذاری شده است و ما آماده همکاری با افغانستان برای تکمیل هرچه سریع‌تر پروژه هستیم.

رسولیان گفت: در راستای استفاده مناسب از ظرفیت تولید برق ایران، افزایش صادرات برق به هرات در دستور کار شش ماهه نخست سال 95 قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: افغانستان دارای معادن سنگ مرمر و مس است و ما نیز در منطقه سنگان خواف معادن بسیار خوبی داریم بنابراین ظرفیت‌های مشترک‌ برای توسعه همکاری در بخش معدن را مورد توجه قرار دهیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی افزود: 189 پروژه سرمایه گذاری خاص به اعتبار 14 میلیارد یورو در ایران برنامه ریزی شده است که از سرمایه گذاران و تجار افغانستانی دعوت به همکاری می‌کنیم.

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خراسان‌رضوی نیز در این نشست گفت: ۷۰ شرکت اقتصادی در ایران مجوز سرمایه‌گذاری خارجی دارند که به‌صورت مشترک با افغانستان همکاری می‌کنند.

رضا خواجه‌ نائینی اظهار داشت: سطح تکنولوژی ایران، نوع کالاهای مورد نیاز افغانستان و توانمندی تجار افغانستانی می‌تواند در فرایند هم‌افزایی به‌طوری اجرا شود که سبب افزایش روابط تجاری و سود متقابل طرفین شود.

وی افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک از مشکلات صادرات مصون هستند و توسعه همکاری در قالب این شرکت‌ها بازی برد-برد برای دو کشور است.

نائینی با بیان اینکه افزایش اختیارات مرکز خدمات سرمایه‌گذاری ‌خراسان‌رضوی سبب رشد 40 درصدی تعاملات تجاری شده است گفت: 70 شرکت اقتصادی در ایران مجوز سرمایه‌گذاری خارجی دارند که به صورت مشترک با افغانستان همکاری می‌کنند.

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خراسان‌رضوی افزود: سرمایه‌گذاری مشترک سبب آشنایی و آموزش فعالان افغانستانی با حوزه تولید شده و زمینه ساز بهره‌گیری از دانش تولیدی ایران در افغانستان می‌شود همچنین طرف ایرانی نیز می‌تواند مشکل سرمایه و بازار مصرف برای کالاهایش را حل کند.

انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.