45 راس قوچ و میش ارمنی در بوکان مشاهده شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: وجود شرایط مطلوب به ویژه امنیت حاکم بر زیستگاه های این شهرستان شمار قوچ و میش های ارمنی را به 45 راس رسانده است .

محمد احمدی افزود: بارش های مطلوب به موقع در سالجاری وضعیت زیستگاه قوچ و میش ارمنی در این شهرستان را برای زیست این گونه بسیار مطلوب کرده است .

وی اضافه کرد : زیستگاه های کوهستانی قوچ و میش ارمنی در این شهرستان اخیرا مورد پایش قرار گرفته و وضعیت این زیستگاه مطلوب ارزیابی شده است .

احمدی اضافه کرد: در این زیستگاه هم اکنون دسته هایی از قوچ و میش ارمنی مشاهده شده که به علت امنیت پایدار و مطلوب زیستگاهی در این منطقه احتمال افزایش این گونه جانوری را در پی خواهد داشت .

احمدی گفت: در این زیستگاه حیوانات و جانورانی مانند قوچ و میش ارمنی، روباه، خرگوش ، گرگ، کبک، کبک چیل، عقاب طلایی، سارگپه، دلیجه و سایر پرندگان و انواع خزندگان زیست می کنند .

وی افزود: زیستگاه های این شهرستان به لحاظ دارا بودن شرایط خاص تغذیه ای و امنیتی مکان مناسبی برای زیست حیات وحش منطقه از جمله قوچ و میش ارمنی است و به همین علت سال گذشته به سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد شد تا این منطقه شکار ممنوع اعلام شود .

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان افزود: این منطقه 47 هزار هکتار مساحت دارد که می تواند در حفظ این گونه جانوری و دیگر جانوران، گیاهان، پرندگان و ترمیم جمعیت جانوری موثر باشد .

وی گفت: قوچ و میش ارمنی در منطقه بوکان جز جانوران در حال انقراض به شمار می رود .

' قوچ ‌و میش ارمنی' با نام علمی Ovis ammon gmelini گروهی از زیرگونه‌های گونهٔ گوسفند وحشی است که به دو گروه زیرگونه‌ای تقسیم می‌شود که گروه شرقی آن گوسفند وحشی اوریال (در زبان لاتین به معنی شرقی) و گروه غربی گوسفند وحشی ارمنی نامیده می‌شود .

گوسفند وحشی البرز مرکزی تلفیقی از قوچ و میش‌های ارمنی و اوریال است .

در شهرستان بوکان منطقه دشت سوتاو حمامیان که زیستگاه میش مرغ در کشور به شمار می رود، جزو مناطق شکار ممنوع به شمار می رود .

شهرستان بوکان در جنوب استان آذربایجان غربی قرار دارد .

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.