نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر گفت: مصوبه مجلس در مورد تسویه دولت در ماه یازدهم دارای ایراد است.

مصباحی مقدم: تسویه سهم صندوق ملی در ماه یازدهم دارای ایهام است/ لاریجانی: سهم صندوق باید ماهانه توسط دولت واریز شود

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر طی اخطاری براساس اصل 110 قانون اساسی در صحن علنی امروز دوشنبه 30 فروردین ماه خطاب به لاریجانی رئیس مجلس گفت: اصل 110 قانون اساسی مربوط به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است که در برنامه پنجم توسعه تبدیل به برنامه شد و در آن سیاست‌های سهم صندوق توسعه ملی مشخص شد.

وی ادامه داد: براساس این سیاست سالانه و به طور منظم وجوه باید به صندوق توسعه واریز شود اما آنچه که در تبصره 1 بند (ب) لایحه بودجه سال 95 در بخش هزینه‌ای تصویب شد گفته می‌شود که مبلغ واریزی از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود که این موضوع خلاف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به اخطار مصباحی مقدم تأکید کرد: این ایراد وارد بوده و نکته قابل توجهی است، علی‌القاعده باید سهم صندوق را از عایدات نفت، گاز و آب به صورت ماهانه دولت پرداخت کند.

وی ادامه داد: عبارتی که نوشته است از ماه یازدهم محاسبه و تسویه شود امکان دارد این ایهام را به وجود آورد که تا ماه یازدهم پولی به صندوق داده نشود و در ماه یازدهم این پول به صندوق داده شود.

رئیس مجلس بیان داشت: مقصود ما در نگارش این مصوبه این است که قانون رعایت شود و این پول تا ماه یازدهم تسویه شود.

صالح نماینده دولت در مجلس در پاسخ به این ایراد اذعان داشت: بند (ب) ماده 1 قانون الحاقی می‌گوید این پول باید به صورت ماهانه واریز شود.

همچنین پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه نیز در توضیح این اخطار اعلام کرد: اخطار مصباحی مقدم درست است و ما در زمان بررسی تبصره 1 دو ایراد را به متن پیشنهادی دولت گرفتیم.

وی تأکید کرد: اولین ایراد این بود که چرا سهم 20 درصدی برای صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده و همچنین قرار است براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری این سهم به 30 درصد افزایش پیدا کند.

نماینده کرمان، وراورد با اشاره به ایراد دوم نیز گفت: نحوه تسویه در طول سال که دولت برای اولین بار در این لایحه پیشنهاد کرده بود که در ماه یازدهم تسویه صورت بگیرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه بیان داشت: قرار شد دولت مجوزهای لازم را در این زمینه ارائه کند و ما براساس توافقی که ریاست مجلس داشت که گزارش اظهارنظر مقام معظم رهبری به مجلس ارائه شود موافقت کردیم.

پورابراهیمی تأکید کرد: براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و آنچه که در کمیسیون بحث شده این است که مانند سنوات گذشته سهم صندوق باید ماه به ماه واریز شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار